مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هم‌زمان با صدور اطلاعیه سازمان غذا و داروی کشور در خصوص موضوع وجود ترکیباتی مضر در فرآورده‌های رانیتیدین اقدامات لازم برای جمع‌آوری آن در سطح استان انجام شد.

قرص

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از صداوسیما، دکتر یحیی رضایی افزود: طبق بررسی‌های آزمایشگاهی توسط مراجع معتبر بین‌المللی و داخلی، در کل دنیا به یک جمع‌بندی کلی رسیدند و آن جمع‌آوری این فرآورده از سطح عرضه بود.

وی اظهار داشت: با توجه به نتایج آزمایشگاهی مشخص‌شده است، در طول زمان مصرف این فرآورده سطوح پایینی از ناخالصی نیتروزامین بنام NDMA به وجود می‌آورد که مصرف طولانی‌مدت آن برای سلامتی مضر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: در نامه‌ای رسمی، در خصوص جمع‌آوری رانیتیدین به‌تمامی داروخانه‌های سطح استان اعم از خصوصی و دولتی و تمامی مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی همچنین سازمان نظام پزشکی استان به‌منظور اطلاع‌رسانی به جامعه پزشکی جهت عدم تجویز داروی نامبرده، اقدام شده است.

دکتر رضایی تأکید کرد: تمامی مراکز عرضه این دارو از زمان دریافت نامه این معاونت ملزم به جمع‌آوری و عدم فروش به بیماران هستند زیرا برای همیشه از چرخه توزیع در بازار دارویی حذف‌شده است و شرکت‌های پخش موظف به برگشت تمامی فرآورده‌ها از همه مراکز توزیع دارو هستند و در صورت مشاهده فروش در داروخانه، این معاونت با داروخانه متخلف طبق قوانین و ضوابط برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: داروهای مختلفی وجود دارد که با بلوکه کردن گیرنده H۲ و یا مکانیسم‌های دیگر در بدن مانع از ترشح بیش‌ازحد اسید در دستگاه گوارش و جلوگیری از ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به فاموتیدین، سایمیتیدین، امی پرازول، اس امپرازول، پنتوپرازول و داروهایی از این قبیل اشاره کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: به‌تمامی مصرف‌کنندگان رانیتیدین توصیه می‌شود در صورت مصرف رانیتیدین ضمن قطع دارو حتماً با پزشک معالج خود برای استفاده از داروی جایگزین مشورت کرده و از مصرف خودسرانه داروی جایگزین پرهیز کنند.

وی در پایان تأکید کرد: هم استانی‌های عزیز می‌توانند درصورتی‌که مشاهده فروش داروی رانیتیدین توسط داروخانه‌ها از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ به این معاونت شکایت خود را اعلام کنند.

کد خبر 502672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha