تاکنون انتقال ویروس کرونا از راه مجاری تنفسی و چشم به اثبات رسیده است، اما آیا روابط زناشویی نیز می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود.

زن و شوهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، ویروس کرونا همه جهان را درگیر کرده، اما همچنان پدیده‌ای ناشناخته است که دانشمندان و متخصصان اطلاعات دقیقی درباره ماهیت و عوارض آن ندارند. هنوز متخصصان نمی‌دانند آیا روابط زناشویی نیز می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود یا خیر.

شاداب شاه‌علی، عضو تیم تخصصی کلینیک سلامت جنسی ابن‌سینا، درباره امکان انتقال ویروس کوویدـ۱۹ از طریق روابط زناشویی گفت: مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق روابط زناشویی وجود ندارد و هنوز از یافت شدن ویروس در ترشحات دستگاه تناسلی آقایان و خانم‌ها گزارشی ارائه نشده است. با این حال، در صورت ابتلای یکی از طرفین به کوویدـ١٩ به دنبال روابط زناشویی ممکن است از طریق تنفس و هوای بازدم یا از طریق بزاق قابل انتقال اتفاق بیفتد.

  • رابطه زناشویی در دوران پاندمی ویروس کرونا

شاه‌علی درباره رابطه زناشویی در دوران پاندمی ویروس کرونا توضیح داد: اگر شما یا همسرتان مبتلا به کوویدـ۱۹ هستید، باید تا حد امکان از یکدیگر دور باشید و به طبع روابط زناشویی نداشته باشید. 
برای افرادی که علائم بیماری را ندارند و در معرض بیماری کوویدـ۱۹ قرار نداشته‌اند و شرایط قرنطینه را در خانه رعایت کرده‌اند، روابط زناشویی با همسر خطر ابتلا به این بیماری را به همراه ندارد. باید توجه داشت که داشتن رابطه زناشویی در این دوره پراسترس می‌تواند به تحکیم روابط عاطفی خانواده و کاهش استرس و تنش زوجین کمک کند.

وی با اشاره به اصول بهداشتی رابطه زناشویی در دوره پاندمی کرونا افزود: لازم است حداقل ۲۰ ثانیه قبل و بعد از روابط زناشویی دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. استفاده از وسایل محافظتی امکان انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

عضو تیم تخصصی کلینیک سلامت جنسی ابن‌سینا توجه به علائم مرتبط با بیماری و همچنین در نظر داشتن بیماری‌های زمینه‌ای را ضروری دانست و گفت: اگر فرد احساس بیماری دارد (علائمی شامل تب، سرفه، گلودرد یا تنگی نفس) بهتر است از روابط زناشویی و به خصوص بوسیدن همسرش خودداری کند. 

اگر فرد به یک بیماری مبتلاست که آسیب‌پذیری او را در مقابل ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، بهتر است از روابط زناشویی خودداری کند. از جمله بیماری‌های زمینه‌ای که آسیب‌پذیری در برابر کوویدـ۱۹ را افزایش می‌دهند، می‌توان به بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های خودایمنی، سرطان یا ضعف سیستم ایمنی بدن (HIV کنترل‌نشده و با CD۴ کم) اشاره کرد.

  • جلوگیری از بارداری ناخواسته

شاه‌علی درباره خطر بارداری ناخواسته و ابتلا به عفونت‌های انتقال یابنده از راه تماس جنسی هشدار داد و افزود: اگر زوج قصد بارداری ندارند باید از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند. اگر از قرص ضدبارداری خوراکی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود، بهتر است حداقل برای ۳۰ روز یا بیشتر تهیه شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به این‌که دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در دوران شیوع کوویدـ۱۹ سخت‌تر می‌شود، ممکن است استفاده از برخی روش‌های پیشگیری از بارداری مانند IUD با دشواری همراه باشد بنابراین بهتر است خانم با ماما یا متخصص زنان مشورت کند.

کد خبر 502640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha