مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: باغ وثوق‌الدوله واقع در منطقه ۱۴ پایتخت تا پایان خرداد ماه ۹۹ به عنوان بوستان شهری به بهره‌برداری می‌رسد.

باغ وثوق الدوله

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌محمد مختاری با اعلام این خبر اظهار داشت: باغ قدیمی وثوق‌الدوله متعلق به بنیاد مستضعفان بود که سال گذشته توسط شهرداری تهران با توجه به کمبود سرانه فضای سبز موجود در منطقه ۱۴ تهران، تملک شد.

وی هدف از تملک این باغ را حفظ و ارتقای کمی و کیفی فضاهای واجد هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران برای تقویـت و رونق و ارتقای جریان زندگی شهری عنوان کرد.

مختاری افزود: مرمت و استحکام‌بخشی عمارت وثوق‌الدوله برای افزایش طول عمر این بنای میراثی و باززنده‌سازی این بنای ارزشمند با کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی برای افزایش سرانه‌های خدمات فرهنگی منطقه جنوب شرق تهران از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران بیان کرد: این باغ با حفظ درختان و بافت قدیمی و بهره‌گیری از سبک باغ‌سازی ایرانی اسلامی در حال تبدیل به بوستان عمومی است.

وی گفت: طبق اطلاعات محلـی و اسناد موجود می‌توان سال تأسیس بنای باغ وثوق‌الدوله را از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۲ تخمین زد، البته بنای موجود در این باغ ویلای تابستانی بوده و به عنوان یک اثر میراثی شناخته می‌شود.

مختاری اظهار داشت: با توجه به اقدامات انجام شده و پیشرفت کار، این بوستان تا پایان خرداد ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران افزود: برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری برای ارتقای تعاملات اجتماعی و فرهنگی و کیفیت زیست منطقه از جمله اقداماتی است که بعد از بهره‌برداری از این باغ مورد توجه است.

وی بیان کرد: به منظور رفاه حال شهروندان منطقه ابنیه و امکانات مناسبی برای بهره‌برداری از این بوستان در نظر گرفته شده و بازپیرایی مناسب فضای سبز بر اساس باغسازی ایرانی اسلامی، ساخت زمین بازی، زمین ورزشی، حیاط‌های مراکشی، تاکستان و کبوترخانه، سردر، سرویس بهداشتی هشت چشمه، محورها، آبنماها، دیوارهای پیرامونی، گلگشت در دست اجرا است.

باغ وثوق‌الدوله (سلیمانیه) یکی از باغ‌های منطقه ۱۴ است که با مساحت تقریبی ۲ هکتار در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان ۱۰ فروردین، میدان شهدای تفحص، خیابان سهیل، جنب کلانتری ۱۲۱ واقع شده است. این عمارت، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و آن را حسن خان معروف به وثوق‌الدوله ساخته است.

 آینه‌کاری و نقاشی‌های گل و مرغ و مقرنس‌کاری دیوارها و سقف عمارت منحصر به فرد است. اتاق‌ها دارای ارسی هستند که با تزئینات چوبی ظریف و شیشه‌های رنگی مزین شده‌اند.

 بر اساس اسناد تاریخی این باغ، ویلای تابستانی وثوق‌الدوله بوده و منزل اصلی او در خیابان سرچشمه واقع شده است.

کد خبر 502629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha