یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

مدیرکل گمرکات استان اردبیل گفت: در سال ۹۸ در مجموع ۲۱۶ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از گمرکات استان اردبیل به ثبت رسیده است.  

صادرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پرویز تقوی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: آمار صادرات استان اردبیل ارزش ۱۶ درصد داشته که از این بین ۱۳۰ میلیون دلار صادرات قطعی و ۸۳ میلیون دلار نیز صادرات چمدانی بوده است.  

وی خاطرنشان کرد: در ۲ ماه پایانی سال ۹۸ و به دنبال شیوع کرونا به معنای واقعی تجار ما در بحث صادرات زمین‌گیر شدند که با هدفگذاری‌های انجام شده و با تاکید استاندار اردبیل برای سال‌جاری صادرات تا ۵۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.  

مدیر کل گمرکات استان اردبیل در مورد آمار واردات استان در سال ۹۸ نیز گفت: سال گذشته ۵۸ میلیون دلار ارزش واردات استان بوده که در مجموع وضعیت تجارت استان به نفع صادرات با ۵۶ درصد رشد از نظر ارزش و ۱۰۲ درصد از نظر وزن به ثبت رسیده است.  

تقوی افزود: عمده کالاهای وارداتی استان کالاهایی سرمایه‌ای و ماشین‌آلات بخش صنعت بوده و به هیچ وجه در این بین مواد مصرفی و لوکس مشاهده نمی‌شود.  

وی مزیت استان را در بخش ترانزیت خارجی، آرامش در مرزها و ارتباط با کشورهای همسایه دانست و بیان کرد: در بحث ترانزیت خارجی اعم از مبدا و مقصد با یک رشد ۴۶ درصدی وزنی و چهار درصدی ارزش‌گذاری روبرو هستیم که این نشان از اطمینان تجار به ویژه در گمرک بیله‌سوار بوده که بیشترین تعامل را با کشور آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز داشته‌اند.  

ثبت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تردد در گمرکات

مدیر کل گمرکات استان اردبیل به ورودی مسافران و تردد آنها اشاره کرد و افزود: به غیر از اسفند ۹۸ در ۱۱ ماهه همین سال یک میلیون و ۴۲۳ هزار تردد و سفر اعم از خروج و ورود در گمرک بیله‌سوار به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته دو درصد کاهش نشان می‌دهد.  

تقوی میزان درآمد گمرکات استان را با یک رشد ۱۹۸ درصدی افزود و بیان کرد: عمده درآمد گمرکات استان از محل واردات بوده که نسبت به سال‌های گذشته جهش مناسبی را نشان می‌دهد.  

وی فعالیت دو گمرک بیله‌سوار و اردبیل را افزود و گفت: عمده کالاهای وارداتی استان از تاجیکستان، روسیه و ترکیه به مقصد اردبیل بوده در حالی که عمده صادرات ما به کشور آذربایجان و گرجستان انجام شده است.  

مدیر کل گمرکات استان اردبیل از سیب‌زمینی، شیشه و سیمان به عنوان عمده کالاهای صادراتی استان یاد کرد و افزود: در بحث واردات نیز عمده کالاها مربوط به ماشین‌آلات صنعتی و مواد اولیه نظیر پنبه بوده است.  

تقوی بیان کرد: در کنار دو گمرک اردبیل و بیله‌سوار گمرک پستی ما در فرودگاه اردبیل نیز دایر است و فعالیت خود را در طول سال با قوت و قدرت انجام می‌دهد.  

کد خبر 502606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha