مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر گفت: ارگ باستانی نوشیجان ملایر یکی از بناهای تاریخی استان همدان در نوبت ثبت جهانی است و این امر مهم مستلزم مهیا شدن زیرساخت‌های لازم است.

نوشیجان ملایر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ابراهیم جلیلی یکشنبه ۳۱ فروردین افزود: در سند راهبردی توسعه این شهرستان نیز بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای جهانی‌شدن ارگ نوشیجان تأکید شده است.

وی با اشاره به دیدار سال گذشته استاندار همدان، مدیرکل میراث فرهنگی استان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان با دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: این در حالی است که در این نشست معاون میراث فرهنگی وزارتخانه اعلام کرد که بر اساس چارچوب سازمان جهانی میراث فرهنگی، بناهای تاریخی به‌صورت زنجیره‌ای ثبت جهانی می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر ثبت جهانی چند اثر باهم را از مزیت این تصمیم جدید عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا باید به دنبال کاوش چند اثر از دوران مادها و پیشنهاد این آثار در کنار بنای تاریخی نوشیجان برای ثبت جهانی باشیم.

جلیلی ضمن تبریک روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی گفت: بااین‌وجود همچنان پیگیر ثبت جهانی ارگ نوشیجان هستیم و نخستین اقدام، ساماندهی و فراهم کردن زیرساخت‌های این اثر تاریخی است.

وی با اشاره به واگذاری سرپرستی تپه نوشیجان به شهرستان و تدوین برنامه‌های مختلف، تأمین و تخصیص اعتبار برای اقدامات را ضروری دانست و اظهار داشت: در گام نخست برای ساماندهی این بنای مهم تاریخی، زمین‌های در عرصه و حریم این بنا باید تملک شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر گفت: اعتبار سازمان برای تملک زمین عرصه و حریم بناها و محوطه‌های تاریخی در کل کشور محدود است، در این راستا وزارت میراث فرهنگی، خواستار عوض کردن زمین‌های در حریم بناهای تاریخی از سوی ارگان‌های مرتبط است.

جلیلی ادامه داد: بیشتر زمین‌های در اطراف ارگ نوشیجان مربوط به منابع طبیعی و چند قطعه زمین متعلق به مالکان شخصی است که منابع طبیعی می‌تواند با واگذاری عوض به مالکان، حریم را برای میراث فرهنگی آزاد کند.

وی تأکید کرد: کنترل محوطه و حریم بنای نوشیجان به دلیل نبود حصار برای پایگاه مشکل‌زا شده است و در برخی موارد مشاهده می‌شود مردم با وسایل مختلف از منطقه تردد می‌کنند که در صورت موافقت وزارت میراث فرهنگی و اخذ اعتبار باید حصارکشی شود.

جلیلی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در ساماندهی ارگ باستانی نوشیجان، وجود شهرک صنعتی شوشاب در این منطقه است که دید و منظر طبیعی آن را دچار دستخوش کرده و انتظار داریم شهرک صنعتی نسبت به ایجاد جداره و حصار سبز در اطراف شهرک اقدام کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: شهرک صنعتی می‌تواند برای کمک به میراث فرهنگی، نوار سبز در اطراف شهرک ایجاد کند و نمایی زیبا به منطقه بدهد.

جلیلی یادآور شد: قرار بود منابع طبیعی ۲ هکتار فضای سبز در این منطقه ایجاد کند که امیدواریم اجرایی شود.

وی گفت: علاوه براین برای ساماندهی نوشیجان باید زیرساخت‌هایی همچون آب شرب و گاز را ایجاد کنیم که احداث ایستگاه، زیرگذر، لوله‌کشی و سایر اقدامات گاز کشی بیش از یک‌صد میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر با اشاره به خرید یک انشعاب آب برای این منطقه گفت: چاه آب این منطقه برای استفاده شرب و حتی فضای سبز و درختکاری مناسب نیست که برای لوله‌کشی آب، ایجاد زیرگذر و سایر اقدامات به حمایت اداره راهداری و آب و فاضلاب نیاز داریم.

جلیلی همچنین ایجاد سایت موزه، مرمت و ساماندهی مابقی فضاها را از دیگر الزامات ساماندهی ارگ باستانی نوشیجان برای ثبت جهانی این اثر دانست.

وی اظهار داشت: برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و ساماندهی این اثر نیازمند همراهی و حمایت دستگاه‌های مرتبط هستیم تا بتوانیم این بنای مشهور جهان ازنظر معماری و قدمت را حفظ و زمینه‌های لازم را برای جذب گردشگری و ثبت جهانی آن آماده کنیم.

جلیلی پیشنهاد کرد: یک ستاد ساماندهی همچون ستاد ثبت جهانی منبت، برای ثبت جهانی بنای تاریخی نوشیجان تشکیل شود تا با همکاری و حمایت سایر نهادهای اجرایی بتوانیم این اثر شاخص را در جهان به ثبت برسانیم.

تپه نوشیجان یکی از بزرگ‌ترین آثار تاریخی ملایر است که در ۱۵ کیلومتری شمال غرب ملایر و روبروی روستا شوشاب قرار دارد و سوم اسفند سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ابعاد تقریبی این قلعه‌ باستانی ۸۰ در ۳۰ متر و بلندی‌اش حدود ۲۷ متر است.

حفاری علمی این بنای باستانی در سال ۱۳۴۱ به سرپرستی «استروباخ» آغاز و درنتیجه این حفاری‌ها سه‌طبقه فرهنگی که علامت آن در سه قسمت توسط کارشناسان شناسایی‌شده است، شناخته شد.

از این سه‌طبقه، طبقه‌ای مربوط به استقرار مادها بوده است که با توجه به آثار تاریخی و معماری و دیگر یافته‌های باستانی، روشن می‌شود مادها از نیمه قرن هشتم تا نیمه قرن ششم قبل از میلاد در این طبقه استقرار داشته‌اند.

بقیه آثاری که از طبقه اول تپه نوشیجان به‌دست‌آمده دربرگیرنده معماری مادها است و شامل ۹ بنای قدیمی جبهه غربی تپه که نخستین آتشکده است، تالار ستون‌دار آپادانا، تالار مرکزی که دومین نیایشگاه است و اتاق‌ها، انبارها تونل‌ها و حصار دژ نوشیجان است.

ارگ نوشیجان مهم‌ترین نیایشگاه مادها بوده و عناصر این مجموعه به‌عنوان نخستین الگوهای معماری ایرانی در فلات قاره ایران از منحصربه‌فردترین و ارزشمندترین آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود.

این بنای عظیم و تاریخی هفت هزار سال قدمت دارد و طبق اسناد موجود در میراث فرهنگی ملایر، روی تپه واقع‌شدن این بنا حاکی از آن است که در حدود چهار هزار سال پیش این منطقه زیرآب قرار داشته و تنها این قلعه از آب بیرون بوده است.

این قلعه در سه‌طبقه بناشده که یک طبقه از آن در اثر باد و باران و عوامل جوی از بین رفته است، یک طبقه آن حفاری‌شده که قسمت‌های بالا در آن مشاهده و ثبت‌شده و قسمت سوم قلعه همچنان در زیرخاک مدفون است.

کد خبر 502540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha