نامه‌ای که سه روز پیش از طرف انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه به واحدهای صنفی ارسال شد، نشان می‌دهد که معدوم‌سازی جوجه‌ها یک تصمیم درون‌صنفی برای تنظیم تولید بوده است.

جوجه یک‌روزه

به گزارش همشهری آنلاین، روز گذشته تصاویری از معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه منتشر شد. برخی عدم تامین ارز از سوی بانک مرکزی را عامل مشکل واحدهای صنفی برای فروش جوجه‌های یک روزه می‌دانستند که منجر به از بین بردن جوجه‌ها شد. اما نامه‌ای که در روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه از سوی انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه به واحدهای صنفی ارسال شده است، نشان می‌دهد که این اتفاق یک تصمیم درون‌صنفی برای تنظیم میزان تولید بوده است و ربطی به دولت ندارد.

در این نامه ضمن تاکید با تولید اضافه ۱۵ میلیون جوجه برای فروردین ماه نوشته شده است: «با تشکر از حرکت خودجوش به وجود آمده و موافقت اکثریت هیات مدیره مبنی بر کاهش تولید با تولید ۱۱۵ میلیون، پیش‌بینی اضافه بودن حداقل تولید ۱۵ میلیون جوجه فروردین در خصوص کاهش و کنترل ضروری به نظر می‌رسد.»

در ادامه این نامه که به امضای «محمدرضا صدیق‌پور» دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه رسیده آمده است: «روز شنبه و یکشنبه تولید جوجه‌ای به هیچ عنوان نباید صورت بگیرد و این امر با اجماع و همکاری همه‌جانبه تمام اعضا، اعم از بزرگان صنعت، زنجیره‌ها و در نهایت ازخودگذشتگی واحدهای تک‌سنی انجام می‌شود. از طرفی با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در خصوص ۱۱۵ میلیون تولید اضافه در فروردین، تولید شنبه و یکشنبه اضافه بوده و باید حذف شود.»

در نامه انجمن صنفی برای معدوم‌سازی جوجه‌ها تاکید شده است: «بنابراین برای برون‌رفت از شرایط فعلی که پیشتر مرگ تدریجی صنعت به خصوص بخش تولید جوجه یک روزه است، فقط با همکاری صد در صدی تمام اعضا امکان‌پذیر است و هر واحد باید نقش ناظر برای انجام صحیح این حرکت را به عهده بگیرد.»

در انتهای نامه انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه تاکید شده: «اگر نه، راه گریز این حرکت فراوان است ولی با اعتقاد به برون رفت از این شرایط همه اعضا باید به دقت شرایط را رصد و پایش کرده و در کنار شما انجمن هم با توجه به مصوبه هیات مدیره با کمک ابزارهای کنترلی از جمله سامانه‌های هوشمند برای صحت این حرکت دارد که در صورت لزوم، لیست واحدهایی را که همکاری‌ نکرده‌اند، اعلام می‌کند. با توجه به مصوبه هیات مدیره و نظر اکثر اعضا، این امر لازم‌الاجرا و در صورت عدم اجرا، جرائم خاص خود را دارد.»

  • واکنش محسط زیست: شدیدترین برخوردها در انتظار جوجه‌کُش‌ها است

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال انتشار فیلم‌هایی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه و زنده به گور کردن آن‌ها، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: این اقدام غیر انسانی و غیر علمی است و ما به تمام واحدهای تولیدکننده جوجه در تهران اخطار داده‌ایم که اگر اقدام به چنین کاری کنند با آن‌ها به شدت برخورد خواهد شد.

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه روز گذشته تیم‌های محیط زیست در سراسر استان تهران موضوع معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه را بررسی کردند، اظهار کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که این اتفاق در استان تهران رخ نداده است، اما به هرحال ممکن است که واحدهای مختلف تولید جوجه برنامه مشابهی را برای معدوم‌سازی داشته باشند. از این‌رو روز گذشته به جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان تهران نامه‌ای فرستادیم و خواستار جلوگیری و برخورد با اینگونه اقدامات شدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اقدامی غیر انسانی،  غیر علمی و مصداق حیوان آزاری است. این جوجه‌ها صاحب روح و جان هستند و زنده به گور کردن آن‌ها هر وجدانی را به درد می‌آورد.

محمودی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که چنین اتفاقی در استان تهران رخ ندهد به ایسنا گفت: در استان تهران ۹ واحد تولید جوجه داریم که امروز به همه آن‌ها اخطار دادیم که اگر اقدام به روش‌های مشابه برای معدوم‌سازی جوجه‌ها کنند شدیدترین برخوردها را با آن‌ها خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر ممکن است که این جوجه‌ها آلوده باشند و دفن آن‌ها به صورت زنده و در نقطه‌ای نامشخص می‌تواند مخاطراتی جدی در پی داشته باشد، اظهار کرد: حتی بر فرض اینکه این جوجه‌ها به هر دلیلی تلف شده بودند و پسماند محسوب می‌شدند، باید برای دفع آن‌ها اصول بهداشتی را رعایت می‌کردند و پیش از دفع از نهادهای ذی‌ربط از جمله محیط زیست مجوز می‌گرفتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه از هر جنبه‌ای زنده به گور کردن جوجه‌ها انسانی و علمی نیست، تصریح کرد: سایر واحدهای تولید جوجه بدانند که اگر اقدام به چنین کاری کنند قطعا محیط زیست بر اساس قانون با آن‌ها برخوردی جدی خواهد داشت.​​​​​​

در ادامه توضیحات معاون امور تولیدات دام وزارت جهاد کشاورزی را درباره معدوم سازی جوجه‌های یک روزه ببینید.

  • واکنش تعزیرات

محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: مصداق بارز تخلف درخصوص موضوع زنده به گور کردن جوجه های یک روزه برای ورود تعزیرات و رسیدگی به آن وجود ندارد. باید جهاد کشاورزی و اداره پشتیبانی امور دام به این موضوع ورود کنند.

وی اضافه کرد: ممکن است این اقدام علت‌های مختلفی داشته باشد، لذا تعزیرات برای علت یابی این مسئله صلاحیت ورود به موضوع را ندارد. به محض مشاهده هرگونه افزایش قیمتی به موضوع گرانفروشی ورود خواهیم کرد و در آن صورت یکی از مولفه‌های رسیدگی ما به این موضوع بحث معدوم سازی جوجه‌های یک روزه خواهد بود.

کد خبر 502377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشاد IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    11 0
    جنایت از طرف مدیران مسئول
  • ایرانی RO ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    10 0
    هر کس دستور معدوم کردن جوجه ها را داده ایشالله ...
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    10 0
    خدا لعنتتون کنه
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    3 0
    ای کاش کله ی بی مخ تون رو سه هفته پیش کار مینداختین و اصلا جوجه ای تولید نمیشد. مایه سر افکندگی ملتید.
  • امیر IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 0
    متن غیر اداری است. مشخص است با تعجیل نگارش شده است
  • GB ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 0
    تصمیم درون‌صنفی برای معدوم‌سازی جوجه‌ها یک تصمیم نفرت انگیز برای سود بیشتربوده است
  • علی IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    3 0
    واقعآ باعث تاسف هست درست مثل قتل عام میمونه
  • ناشناس NO ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 0
    خب اگر این جوجه ها رو یکی یکی میخواستن بکشن که خیلی زمان میبرد.چندتا گربه میتونستن استخدام کنن
  • علي اصغر كريمي IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 2
    جهاد سازندگي با فرمان امام خميني ره سالها تلاش كشور را به سمت خود كفايي هدايت مي كرد. اما ........ كشاورزي جهت گيري بر عكس به سمت وابستگي ..... .
  • - IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    واقعا بی شرف هستند اینایی که این کارو کردن
  • مجید IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 0
    لعنت خدا بر هر احمق بی تدبیری که میزهای مسئولیت را اشغال میکنند و خلق خدا را مایوس و ناامید میکنند
  • DE ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    3 1
    لطفا بفرمائید که با ارز چهارهزار و دویست تومان چه مبلغی از بیت المال برای تولید این 10 میلیون جوجه صرف شده؟ که حالا این دلارهای بی زبون که مال بیت المال هستش با این جوجه های بی زبون رو زیر خاک دفن کردید تا کود بشه؟ میتونستید این جوجه های تولید شده مازاد رو بین روستایی های کم درامد و یا سیل زده ها در این شرایط معیشتی سخت پخش کنید. تا جای دوری نرفته باشه و اسرافی انجام نشه.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    1 0
    گوشه‌ای از کپیتالیسم؛ از کسی که این فیلم را منتشر کرده باید تشکر هم کرد.