شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش‌آموزان لحظه شماری می‌کردند تا به پایان برسد و راهی خانه شوند با این تفاوت که همه در خانه هستند ولی حالا والدین کردستانی دغدغه مند، منتظرند تا زنگ آغاز کلاس به صدا درآید، البته اگر کرونا تمام شود.

كرونا و دانش آموزان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدارس کردستان از ابتدای اسفند ۹۸  با شیوع ویروس کرونا تعطیل و دانش‌آموزان خانه‌نشین شدند تا فرآیند علم و تحصیل را از خانه دنبال کنند هر چند خیلی‌هایشان هنوز هم از قافله درس خانگی جا مانده‌اند، به‌ویژه آنهایی که در روستاهای دور افتاده و مرزی هستند و دسترسی به وسایل ارتباطی و تکنولوژی برایشان سخت یا حتی غیرممکن است.

اوایل که کرونا به ایران آمد، ترسی به جان همه افتاد و بیشتر از همه والدینی به چشم می‌آمدند که نگران بچه مدرسه‌ای‌های خود بودند ولی تجربه ووهان می‌گفت که کودکان به بیماری مبتلا نمی‌شوند و اگر هم بشوند در حد یک سرماخوردگی است.

خیال والدین از بابت کودکان راحت شد و آنها را روانه کوچه کردند تا فارغ از دردسرهای کرونا، بازی کنند و خوش باشند، غافل از اینکه کودکان ناقل خاموش بیماری بودند و از سویی ویروس تغییر رفتار داده و بچه‌ها هم از گزند آن در امان نیستند.

این را معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت و افزود: ۷ کودک در استان به کرونا مبتلا شدند که ۳ نفر آنان نوزاد و زیر یک ماه سن دارند.

دکتر ابراهیم قادری به مرگ یک نوجوان ۱۳ ساله مبتلا به کرونا هم اشاره کرد و افزود: این  نوجوان بیماری زمینه‌ای داشت و به همین دلیل جان خود را از دست داد.

همین کافی بود تا ثابت شود که کرونا برای کودکان در حد سرماخوردگی نیست و بازهم تب نگرانی کرونا بر ای پدر و مادرها بالا گرفت چرا که چندی قبل در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زمزمه‌هایی از بازگشایی مدارس مطرح شد و حالا دغدغه والدین این است که چطور بچه هایشان را به مدرسه بفرستند.

البته استاندار کردستان در این جلسه گفته بود که با مساعد شدن شرایط مقابله با بیماری کرونا و اتخاذ تمهیدات لازم، مدارس استان بازگشایی می‌شوند.

بهمن مرادنیا تاکید کرده بود: بازگشایی مدارس نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها پیش می‌آورد که باید آمادگی‌هایی لازم پیش از بازگشایی‌ها برای رفع این دغدغه‌ها انجام شود.

وی اضافه کرد: بازگشایی مدارس در روستاها در اولویت قرار گیرد و بعد از بازگشایی مدارس در شهرها هم دانش‌آموزان در صورت امکان به دو نوبت تقسیم شوند تا با نفرات کمتری در محل کلاس حضور یابند.

ولی همین گفته‌های با اما و اگر هم نارضایتی والدین را در پی داشت، والدینی که کرونا بخش زیادی از زندگیشان را فلج کرده، حالا باید در کنار تمام دل‌مشغولی‌های کرونایی، سلامت فرزندشان را در اولویت قرار دهند، اما از آنجا که شیوع این ویروس گزنده و بی سر و صداست، از کجا معلوم که یکی از صدها دانش‌آموز از ناقلان بدون علامت نباشد و یک مدرسه را درگیر بیماری نکند؟

دانش آموزان روستایی و بازماندن از تحصیل

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: دانش‌آموزان برخی از روستاها به‌دلیل نداشتن امکانات بویژه در زمینه اینترنت یا پخش سی‌دی از آموزش عقب افتاده‌اند.

رشید قربانی افزود: در صورت دادن مجوز، امکان بازگشایی مدارس برخی از روستاها که وضعیت سفیدی از نظر بیماری دارند وجود دارد تا بیش از این از نظر آموزشی عقب نیافتند.

هر چند میزان پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در استان را بیش از ۹۸ درصد اعلام میکنند اما در شهرستان‌های مرزی مریوان، سروآباد، بانه و سقز و روستاهای این مناطق برای جذب و ارتقای پوشش تحصیلی مشکلات بسیاری وجود دارد و دانش آموزان ترک تحصیل می‌کنند که از جمله دلایل آن مسائل فرهنگی، ازدواج زودهنگام دختران، روی آوری پسران به اشتغال‌های کاذب، نبود مدارس متوسطه در روستاها، صعب العبور بودن برخی روستاها، ضعف تحصیلی، مهاجرت و تحصیل علوم دینی است.

و حالا کرونا شاید بستری فراهم کند که دانش‌آموزان بویژه در مناطق روستایی عطای تحصیل را به لقایش ببخشند و زودتر از آنچه که برایشان معمول بود، درس و مدرسه را رها کنند.

البته جلوگیری این مهم مستلزم بسترسازی فرهنگی است که باید در دراز مدت انجام می‌گرفت تا والدین به نقش درس و تحصیل در پیشرفت فرزندانشان آگاه شوند و آینده او را فدای کار موقت نکنند و حالا شروع مجدد درس در روزهایی که کرونا قصد عقب‌نشینی ندارد، آبی بر آتش ترک تحصیل نیست که ممکن است یک دانش‌آموز را برای همیشه از درس و مدرسه بیندازد.

روزهای پرکار معلمان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان افزود: کرونا، نه فقط کار معلم‌ها را کمتر نکرده که بیشتر از زمانی که کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شد، معلمان از طریق فضای مجازی، تلفنی و مکاتبه‌ای در حال ارائه آموزش به دانش آموزان خود هستند.

صدیقه عبداللهی افزود: برای دانش‌آموزان شهری و روستایی که توانایی خرید بسته‌های اینترنت و گوشی هوشمند را ندارند از طریق تهیه و توزیع لوح‌های فشرده، آموزش لازم به آنها داده شد البته در هر پایه تحصیلی هیچ کسی همچون معلم خود دانش‌آموزان نمی‌تواند مطالب آموزشی را به گونه‌ای قابل فهم ارائه کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: در همین راستا بسیاری از معلم‌ها از طریق فضای مجازی به طور صوتی و تصویری از طریق شبکه‌های مجازی با تشکیل گروه و فراخوان برای حضور والدین دانش‌آموزان در آن، دروس را برای دانش‌آموزانشان تدریس می‌کنند.

عبداللهی تاکید کرد: برای آموزش به دانش‌آموزان حواشی شهرها و روستاها که دسترسی به فضای مجازی ندارند از طریق شناسایی معلمان توانمند به تهیه و توزیع ۸ لوح فشرده از تدریس دروس فروردین و اردیبهشت ۹۹، ۶ پایه تحصیلی ابتدایی اقدام کردیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدام از ۱۰ تا ۲۵ اسفند سال ۹۸ انجام شد، اظهار کرد: این بسته آموزشی برای تمام مدارس استان ارسال شده و مدیر هر مدرسه آن را به طور رایگان در اختیار دانش‌آموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند، قرار می‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه از دانش‌آموزان سوال شده که چه امکاناتی برای دریافت آموزش‌ درس‌ها دارند، گفت: برای تعدادی از دانش‌آموزان در روستاهای استان که دستگاه پخش لوح فشرده نداشتند مطالب آموزشی روی فلش انتقال و تحویل آنها شده است.

ابتلای معلم‌ها و دانش‌آموزان به کرونا می‌تواند در روند آموزش مشکلاتی را پیش آورد که به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان تاکنون موردی از ابتلای معلم‌ها و دانش آموزان در استان به ویروس کرونا به این اداره‌کل گزارش نشده است.

در خانه می‌مانیم

از اسفند ۹۸ تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز و ۲۴ هزار معلم خانه نشین شده و ۳ هزار مدرسه هم در استان تعطیل شده است.

یکی از والدین دانش‌آموز کلاس اولی دارد، از همان دسته دانش‌آموزانی که برخی مسئولان آموزش و پرورش استان می‌گویند که آموزش مجازی این دسته، سخت است چرا که با فضای مجازی آشنایی چندانی ندارند و حتی با محیط مدرسه هم اخت چندانی نگرفته بودند که به خانه برگشتند.

وی اظهار کرد: حتی اگر مدرسه هم باز شود، جان بچه‌ام را به خطر نمی‌اندازم و او را روانه مدرسه نمی‌کنم.

این روزها آموزش برای دانش‌آموزان همان روال عادی را طی می‌کند که پدر یا مادرشان معلم هستند، سمانه یکی از دانش‌آموزانی است که والدینش معلم هستند، البته او در مقطع ابتدایی درس می خواند و مادرش معاون آموزشی و پدرش معلم تربیت بدنی است.

این دانش آموز ۱۲ ساله گفت: دلش برای مدرسه و همکلاسی‌هایش تنگ شده و آرزویش این است که یک بار دیگر صبح زود از خواب بیدار شود و به مدرسه برود.

سمانه از تدریس مجازی دل خوشی ندارد، چون می‌داند بعضی از دانش‌آموزان به امکانات لازم دسترسی ندارند، از دختر عمه اش می‌گوید که هم‌سن و سال اوست و در روستا ساکن است و از آنجا که نه گوشی دارد و نه اینترنت، خودش درس‌هایش را می خواند.

البته از اینکه معلمش پیگیر است و وضعیت همه همکلاسی‌هایش را می‌پرسد، راضی است.

شاید اگر خانواده‌ها نسبت به درس و تحصیل فرزندانشان بیشتر حساس شوند و این روزها را به منزله تعطیلی درس و مدرسه ندانند، آموزش و پرورش هم نسبت به بازگشایی مدارس تصمیمی به موقع‌تر بگیرد و زنگ آخر تحصیل فرزندانمان با کرونا تمام نشود.

کد خبر 502334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha