حامد مظاهریان، معاون شهردار تهران در یادداشتی با عنوان «کرونا و بحران مالی شهرداری» نوشت: چگونه می‌توان در این بحران و شرایط مالی، هزینه‌های خدمات‌رسانی مدیریت شهری را تأمین و حقوق کارکنان شهرداری‌ها را پرداخت کرد؟

حامد مظاهریان

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران نوشت: اپیدمی کرونا در اواخر سال ۹۸ تنها یک راه‌حل پیش پای جهان گذاشت، آن هم سیاست فاصله‌گذاری فیزیکی بود که اولین اقدام آن به شکل تعطیلی مراکز و ادارات رخ داد. در پی تعطیلی‌های گسترده شهرها، شاهد کاهش چشمگیر در استفاده از حمل و نقل و همچنین گسترش رکود اقتصادی هستیم و حال تمامی مدیریت کلانشهرهای جهان از شهرهای شرق آسیا گرفته تا بزرگترین شهرهای غرب آمریکا برای تأمین هزینه‌های خویش با مشکل روبرو شده‌اند.

امروزه کاملا روشن است که بیشتر هزینه‌های مدیریت شهرها در جهان از دریافت عوارض مختلف، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک‌های دولتی و حمل و نقل عمومی تأمین می‌شود. همه این انواع درآمدی با کرونا و قرنطینه خانگی مرتبط با آن، مستقیما مورد هدف قرار گرفته و شاهد کاهش شدید درآمدی هستیم. در بخش حمل و نقل با کاهش مسافر و درآمدزایی روبرو شدیم و در بحث دریافت عوارض به دلیل آنکه مدیریت شهری تهران خود را ملزم به درک شرایط مالی شهروندان می‌دانست تصمیم به بخشودگی دریافت عوارض شهری تا پایان اردیبهشت ماه گرفت. پس چگونه می‌توان در این بحران و شرایط مالی، هزینه‌های خدمات‌رسانی مدیریت شهری را تأمین و حقوق کارکنان شهرداری‌ها را پرداخت کرد؟

سه‌شنبه گذشته در گفتگوی ویدیویی با معاونان برنامه‌ریزی کلان شهرهای کشور، ابعاد کاهش درآمد شهرها را مورد بحث قرار دادم. دو راهبرد اصلی کاهش هزینه‌ها و یافتن منابع جانشین از طریق جذب نقدینگی در دست بخش خصوصی است. ولی قبل از هر چیز معتقدم مدیریت شهری باید شفاف و مستقیم شرایطی که در آن قرار دارد را اول با کارکنان و مدیران خود و سپس با شهروندان در میان بگذارد.

علی‌رغم محدودیت‌های شدید مالی، پرداخت مزایای متعلقه به کارکنان در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری است و به امید خدا حقوق فروردین ماه سال جاری پرداخت خواهد شد. در این میان عناوین «انتصاباتی» شامل مقامات، مدیران ارشد و میانی در سازمان شهرداری با درک شرایط اقتصادی حاضر، در فروردین ماه، صرفا ۸۰ درصد از حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر خود را دریافت خواهند کرد. خرسندم از اینکه این اقدام سبب شد تا از نگرانی بسیاری از زحمت‌کشان مدیریت شهری تهران که خالصانه در حال خدمت به شهروندان هستند کاسته شود، زیرا که تمامی افراد در زندگی خویش تعهد مالی و هزینه‌ای دارند که همین تعهد است که سبب‌ساز انگیزه کار و تلاش برای بسیاری را موجب می‌گردد. بنابراین مدیریت شهری تهران نیز شرایط نیروی انسانی خود را کامل درک کرده و خود را ملزم به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خویش در هر ماه کاری حتی در سخت‌ترین بحران‌ها می‌داند و این راه حلی است که در بسیاری از کلانشهرهای جهان نیز گرفته شده است.»

کد خبر 502250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha