مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: هیچ محموله جوجه یک‌روزه در این استان توسط تولیدکنندگان یا دستگاه‌های بهداشتی در فروردین ۹۹ معدوم نشده است.

جوجه يكروزه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید مادح حسامی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در این استان فقط یک کارخانه جوجه‌کشی با ظرفیت ۲ میلیون قطعه در هر دوره ۲۱ روزه فعالیت دارد، اظهار کرد: با توجه به نیاز ۳ تا ۴ میلیون قطعه‌ای مرغداری‌های استان برای تولید گوشت مرغ تولید جوجه‌های یکروزه در هر دوره، این تولید کمتر از نیاز است و مرغداران در هر دوره به واردات جوجه‌های یک‌روزه اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: تنها واحد تولید جوجه‌ یک‌روزه در کردستان نیز به صورت مرتب مشکلات و چالش‌های خود را به معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان منعکس می‌کند که در یک ماه اخیر هیچ گزارشی از معدوم سازی تولیدات خود به این معاونت ارائه نکرده است.

حسامی افزود: با وجود اینکه بازار گوشت مرغ در حدود ۲ ماه گذشته به علت شیوع ویروس کرونا دچار کاهش قیمت شده اما میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان در آخرین مرحله (فروردین) طبق نرم عادی خود حدود ۳ میلیون قطعه انجام شده است.

وی یادآور شد: یکی از دلایل این روند کاهش قیمت جوجه‌های یکروزه از ۴۰ هزار ریال هر قطعه به ۱۰ هزار ریال بود چرا که قیمت پایین جوجه برای مرغداری‌ها در تولید گوشت سفید یک مساله جذاب است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه ۷۶۶ مرغداری دارای مجوز در این استان فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: ۷۴۲ واحد از مرغداری‌های استان کردستان گوشتی، ۸ واحد تولید مرغ تخم‌گذار و ۱۶ واحد نیز تولید مرغ مادر گوشتی و یک واحد جوجه ریزی است.

حسامی گفت: در هر دوره تولید (۴۰ روز) به‌طور متوسط ۶ هزار تُن گوشت مرغ در کردستان تولید می‌شود که سالیانه تولید مرغ در استان حدود ۸۰ هزار تن است که از این مقدار ۴۰ درصد مصرف داخلی است و ۶۰ درصد تولید نیز به استان های همجوار ارسال می‌شود.

غلامعلی فارغی، رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور درباره انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی مبنی بر معدوم‌سازی میلیون‌ها قطعه جوجه یک‌روزه در برخی استان‌های کشور علت اصلی این اقدام را کمبود نهاده‌های طیور شامل سویا و ذرت اعلام کرده و گفته است: علت اصلی معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه مربوط به کمبود نهاده‌های طیور سویا و ذرت است.

وی تاکید کرد: معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه گاهی و به میزان اندک اتفاق می‌افتد و در صنعت و مسائل اقتصادی موضوعی دور از ذهن نیست البته هیچ تولیدکننده جوجه یک‌روزه و مرغداری به نابودی تولید و سرمایه خود اقدام نمی‌کند ولی تا زمانی که سالن‌های پرورش خالی نشود، تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با مشکل روبرو هستند.

در چند روز اخیر کلیپی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در فضای مجازی منتشر و برخی آن را مربوط به واحدهای تولیدی کردستان اعلام کردندکه این مساله تکذیب شد.

کد خبر 502214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    12 0
    رایگان اعلام می کردین مردم می بردند شما هم مثل آمریکا گندم به دریا می ریزین تا قیمت پایین نیاید.آنهم حیوان جاندار مفید را زنده زنده می کشید .خدا لعنتتان کند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    8 0
    رایگان اعلام می کردین مردم می بردند شما هم مثل آمریکا گندم به دریا می ریزین تا قیمت پایین نیاید.آنهم حیوان جاندار مفید را زنده زنده می کشید .خدا لعنتتان کند
  • ندا IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    اگر به روزی دهندگی خدا اعتقاد داشتند و اعتقاد داشتند اگه درست عمل کنند خدا به کار شون برکت میده و ضرر نمیکنند ، چنین جنایتی نمی کردند - مطمئن باشند اینکارشون نه تنها باعث تامین سودشون نمیشه بلکه خدا تو دهنی محکمی بهشون میزنه
  • امراله مهماندوست IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    اگر این جوجه های یک روزه را به جای نابود کردن در روستاهای سراسر کشور رایگان توزیع می کردند بعد از مدتی ...
  • امراله مهماندوست IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    به جای نابود کردن جوجه های یکروزه آن را در روستاها توزیع کنید