پژوهشی جدید نشان می‌دهد چرا داروی تجربی رمدسیویر ممکن است به قدرتمندترین ابزار بر ضد ویروس جدید کرونا بدل شود.

remdesivir

به گزارش همشهری آنلاین بررسی‌ها نشان می‌دهد این دارو بر ضد آنزیمی که نقشی مهم در انتشار ویروس کرونا دارد، بسیار موثر است.

رمدسیویر یکی از چند دارویی است که در مسیر سریع برای کارآزمایی‌ گوناگون درمانی بر ضد ویروس کرونا در سراسر جهان قرار گرفته است.

نتیجه یک کارآزمایی کوچک «استفاده ترحم‌آمیز» از این دارو که اخیرا نتایج آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، بهبود پیامدهای درمانی برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را که این دارو برایشان تجویز شده بود، نشان داد.

بر اساس گزارش پژوهشگران در مرکز پزشکی سدراس- سینایی در نیویورک که این برررسی را انجام داده‌اند، بیش از دو سوم از ۵۳ بیمار شدید کووید-۱۹ که این دارو را دریافت کرده بودند، از لحاظ میزان اکسیژن خون بهبود یافتند. همچنین در ۱۷ بیمار از ۳۰ بیماری که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل بودند، پس از بهبودی امکان جدا شدن از دستگاه‌های حمایت از حیات بوجود آمد.

در همین حال پژوهشی که در ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) در Journal of Biological Chemistry منتشر شده است، توضیح می‌دهد چگونه رمدسیویر که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با همه‌گیری ویروس ابولا ساخته شد، بر ضد ویروس جدید کرونا عمل می‌کند.

ماتیاس گوت، رئیس بخش میکروب‌شناسی پزشکی و ایمنی‌شناسی در دانشگاه آلبرتا در کانادا و سرپرست این بررسی گفت:‌«رمدسیویر یک مهارکننده بسیاری قوی آنزیم‌های پلی‌مراز در ویروس کرونا است. اگر شما آنزیم پلی‌مراز را هدف قرار دهید، ویروس نمی‌تواند انتشار یابد، بنابراین آنزیم هدفی بسیاری منطقی برای درمان است.»

این پژوهشگران دریافتند رمدسیویر با تقلید کردن ظاهر واحدهای ساختمانی ویروس کرونا آن را فریب می‌دهد.

گوت توضیح داد: «پلی‌مرازهای ویروس کرونا زیرک نیستند و فریب می‌خورند، بنابراین بارها با داروی مهارکننده ترکیب می‌شوند و از کار می‌افتند و ویروس دیگر نمی‌تواند تکثیر کند.»

به گفته گوت، شواهد این بررسی و پژوهش‌ای پیشین در حیوانات آزمایشگاهی و کشت‌های سلولی نشان می‌دهد که می‌توان رمدسیویر را به عنوان یک عامل «با اثر مستقیم ضد ویروسی» در برابر کروناویروس جدید طبقه‌بندی کرد.

این یافته‌ها امیدبخشی کارآزمایی‌های بالینی در حال انجام در سراسر جهان در افراد دچار کووید-۱۹ را تقویت می‌کند.

البته گوت یادآور شد که با اینکه شواهد به دست آمده از بررسی‌های آزمایشگاهی توجیه‌کننده انجام کارآزمایی‌های بالینی با این دارو است، اما این شواهد نمی‌توانند پیش‌بینی‌ کنند رمدسیویر در بیماران انسانی چگونه عمل خواهد کرد.

او گفت: «باید صبور باشیم و در انتظار نتایج کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌شده بمانیم.»

آزمایشگاهی که گوت سرپرست آن است در ماه فوریه نیز نتایج بررسی را منتشر کرد که نشان می‌داد چگونه رمدسیویر بر ضد کروناویروس عامل «نشانگان تنفسی خاورمیانه» (مرس) عمل می‌کند.

گوت گفت: «ما خوش‌بین هستیم که می‌بینیم نتایج مشابهی را با ویروس جدید کرونا یا ویروس سارس-کوو-۲ به دست آورده‌ایم. ما در مورد ویروس جدید کرونا تقریبا نتایج مشابهی با آنچه درباره ویرس مرس  یافتیم، به دست آوردیم. بررسی ما نشان می‌دهد رمدسیویر یک مهارکننده بسیار قوی پلی‌مرازهای کروناویروس است.»

کد خبر 502096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha