مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بارندگی‌های خوب فروردین ماه امسال، نیاز آبرسانی سیار به منطقه زیست یوزپلنگ‌ها در میاندشت جاجرم، تا اواسط خردادماه امسال برطرف کرده است.

منطقه یوزها در میاندشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: امسال بارندگی‌ها خوب بوده و آب‌بندها و آبشخورهای طبیعی، آبگیری شده است.  

وی افزود: نیاز آب حیات‌وحش در میاندشت، بویژه آهوان به صورت سیار تامین می‌شد و آبشخورها به وسیله تانکرها پر می‌شد اما بارندگی‌ها، سبب شده تا از این اقدام بی‌نیاز شویم.  

اله پور اظهار داشت: بارندگی‌ها همچنین سبب بهبود وضعیت مراتع در میاندشت شده است از این رو انتظار می‌رود شرایط زیست آهوان در این منطقه، بهتر شود.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: جمعیت آهوان میاندشت به عنوان طعمه گونه‌های گربه سان موجود در متطقه از جمله یوزپلنگ، حائز اهمیت است.  

وی گفت: در سایر مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست بویژه در مناطق کوهستانی، نیاز به آبرسانی سیار وجود نداشته است و چشمه‌ها و رودخانه‌ها، نیاز حیات‌وحش را تامین می‌کند البته امسال، با توجه به شرایط بارندگی‌ها، وضعیت بهتر است.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: در حال حاضر آبگیری بندسارها و آب انبار و آبشخورها در مناطق مختلف، خوب است.  

میاندشت، تنها زیستگاه مولد یوزپلنگ در کشور است و جمعیت آهوان به عنوان طعمه این گونه ارزشمند، دارای اهمیت است.  

شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی واقع شده و پناهگاه حیات‌وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در این شهرستان یکی از زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ آسیایی است.  

از دیگر حیات‌وحش شاخص مناطق این شهرستان می‌توان به آهو، پلنگ، گرگ، کفتار، بزمجه و هوبره اشاره کرد.  

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات‌وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ‌ها است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می‌کند.  

کد خبر 501927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha