جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

اندکی پس از طلوع آفتاب در یکی از همین روزهای پر از استرس و نگرانی ناشی از کرونا، بلندگوی روستا خبر از درگذشت مادر بهورز روستا را اعلام می‌کند، بهورزی که در روستای "فرسش" الیگودرز از همان روزهای آغازین شیوع کرونا دلسوزانه و با ازخودگذشتگی در کنار مردم بوده است.

بهورزان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نگرانی بهورز روستا، غم از دست دادن مادرش نیست هرچند این غم بر دلش سنگینی می‌کند ولی دغدغه مهم‌تر او جمعیت و ازدحامی است که در سوگواری‌های اقوام بختیاری الیگودرز استان لرستان به پا می‌شود.

اما این بهورز دلسوز که خود در دل ماجرای تلخ کرونا و انتقال سریع و بی‌درنگ این ویروس قرار دارد با یک تصمیم درست و عاقلانه تمامی مراسم و مجالس ختم، ترحیم و حتی تشییع‌جنازه باشکوه محلی را لغو کرد.

البته باید گفت؛ اینجا مهم‌ترین ایثار آن بهورز هم می‌تواند باشد؛ چراکه انجام ندادن مراسمات و مجالس ختم با آن شکوه خاص در میان اقوام بختیاری نوعی خودزنی فرهنگی و اجتماعی است، اما او این کار را انجام داد و درواقع بنای یک فرهنگ درست را پایه‌گذاری کرد.

در شرایطی که بیماری کرونا شهرها  و روستاها را درمی‌نوردد بهورزان در مناطق روستایی و عشایری سپر بلای کرونا در برابر مردم هستند.

روستای "فرسش" یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای الیگودرز است که سختی کار بهورزان روستا در اوج خود قرار دارد فعالیت آن‌ها  آموزش چهره به چهره گرفته تا تماس‌های تلفنی با اهالی روستا از طریق سامانه ۴۰۳۰ را در برمی‌گیرد.

مراد توکلی و به همراه همسرش خانم طالبی همان ۲ بهورز ایثارگر روستای فرسش هستند که با تلاش فراوان توانستند ویروس کرونا را در روستای فرسش کنترل کنند.

درحالی‌که در این شرایط که ویروس کرونا از قابلیت انتقال بالایی برخوردار است همسر و فرزندان بهورز روستا در یک اتاق ۳۰ متری در همان خانه بهداشت سکونت دارند و این نیز نمونه  دیگری از ایثار و ازخودگذشتگی بهورزان این منطقه است که همچون سایر کادر بهداشت و درمان کشور، با فداکاری از جنس ایثار و نوع‌دوستی در کنار مردم سرزمین خود هستند.

بهورز روستای "هما" یکی دیگر از روستاهای محروم الیگودرز، یکی دیگر از بهورزان این منطقه است  که او نیز تقریباً هرروز در مسیر رفت‌وبرگشت به محل کار خود است  و همچون همکاران سخت‌کوشش در مراکز بهداشتی سال‌هاست که رنج و سختی را تحمل کرده تا سلامتی و تندرستی درمیان اهالی روستای "هما" و "قره خان" برقرار شود.  

اگرچه حاج حسین دوستی این بهورز سخت‌کوش در این راه محاسن خود را سفید کرده است اما پرانرژی و ثابت‌قدم دو روستای محروم هما و قره خان را در حوزه بهداشتی مدیریت می‌کند، نبود امکانات و تجهیزات پزشکی مهم‌ترین دغدغه این بهورزان است.

اما حکایت بهورز روستای "پز و لیروک" الیگودرز به‌عنوان صعب‌العبورترین و محروم‌ترین روستای لرستان نیز قابل‌تأمل است؛ وقتی از پنجره بالگرد هلال‌احمر بر فراز آسمان، روستای پزو لیروک را نگاه می‌کردم از همه آنچه که تاکنون، دیده و شنیده بودم محروم‌تر بود.

بالگرد حامل تیم بسیج جامعه پزشکی الیگودرز بود که در این بحران کرونا برای خدمت‌رسانی به مردم پز و لیروک به پرواز درآمده بود و من نیز برای پوشش زحماتشان آن‌ها را همراهی می‌کردم.

همین‌که بالگرد به زمین ناهموار پز و لیروک نشست، به یکی از همراهان گفتم نمی‌شود مرحله بعد این مسیر را با خودرو بیاییم؟ چراکه این کوهستان و ارتفاعات برای پرواز بالگرد خطرناک است و او با لبخندی سرد و تلخ به من گفت: از کدام جاده می‌خواستی وارد این روستا شوی؟ اینجا که اصلاً جاده دسترسی  ندارد.!

در بالگرد باز شد زنی میان‌سال بالباس‌های زیبای بختیاری خوشحال و مسرور سینی  اسپند به دست روبروی ما ظاهر شد و از پایین بالگرد دست پزشکان خانمی را که با ما همراه بودند می‌گرفت و به سمت تنها خانه آ جری  روستا  که همان خانه بهداشت بود هدایت می‌کرد.  

 حسنی بهورز سخت‌کوش روستای پز نیز چندین روستای قمر در حوزه کاری خانه بهداشت خود را برای کنترل و مقابله با کرونا مدیریت می‌کند.

بهورز روستای پزو لیروک نیز با اشاره به‌سختی کار در آن منطقه محروم،  از بعد مسافت و نبود بسیاری از امکانات گرفته تا نداشتن امکانات عمومی در روستا می‌گوید.

به‌واقع می‌توان گفت بدون شک، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کار در آن منطقه محروم و در این شرایط ویروس کرونا همان بهورزی است. حسنی و دیگر بهورزان می‌گویند ما حتی یک دستگاه تب‌سنج هم در اختیار نداریم که مردم را  و یا احیاناً مسافران و عشایر کوچ رو را تست کنیم.  

اما مردم آن روستا که به‌راستی به‌جز محرومیت چیزی ندیده‌اند از زحمات بهورز روستا قدردانی می‌کردند، آن‌ها همچنین بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز را فرشته نجات جان بیماران خود می‌دانستند که به‌موقع به آن‌ها خدمات‌رسانی می‌کرد.  

بهورزان در مناطق محروم و صعب‌العبور الیگودرز و ازجمله در مناطقی همچون فرسش، هما، پز و لیروک که حکایت آن‌ها در این گزارش اشاره شد با ازخودگذشتگی غربالگری تک‌تک افراد ساکن روستا در مبارزه با کرونا. ، ضدعفونی مکرر سطح روستا، توجیه مسافران در ایام نوروز برای مقابله با کرونا و آموزش و قرنطینه افراد در معرض خطر را به‌درستی انجام می‌دهند.  

ما که در تکمیل این گزارش از سختی کار بهورزان باخبر شدیم و خطراتی را که به جان می‌خرند را دیدیم، اما از مسئولین انتظار داریم که مساعدت‌های لازم برای این مدافعان سلامت به عمل‌آورند.

شهرستان الیگودرز در شرق لرستان یکی از شهرستان‌های بزرگ کشور است که ازنظر کثرت و تعدد مناطق روستایی در لرستان رتبه اول را دارد  در این شهرستان  بیش از صد نفر بهورز در بیش از صد خانه بهداشت فعالیت می‌کنند و به ۴۱۶روستا خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند که در شرایط بحران کرونا، سختی کار آن‌ها بیشتر از قبل شده است.

کد خبر 501925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha