پروفسور جوزف استیگلیتس، برنده نوبل اقتصاد رئیس جمهوری آمریکا را مسئول آماده نبودن زیرساخت‌های بهداشتی برای مبارزه با کرونا، نرسیدن ونتیلاتور به بیمارستان‌ها و کمبود ابزار مورد نیاز پزشکان و پرستاران در خط مقدم دانست.

جوزف استیگلیتس و ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارن پالیسی، استاد برجسته دانشگاه‌های آمریکا که مشاور اقتصادی دو رئیس جمهوری دموکرات یعنی بیل کلینتن و باراک اوباما بوده، از شیوه مدیریت دانلد ترامپ و دولت او در مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده و افزایش آمار قربانیان انتقاد کرد.

پروفسور استیگلیتس با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره ویروس کرونا گفت: ترامپ بارها و بارها زبان‌بازی کرده و دوپهلو حرف زده است که نتیجه آن مرگ بسیاری از انسان‌هاست. کوتاه اینکه دست او به خون مردم آغشته است و اگر به حرف دانشمندان گوش کرده بود، می‌توانست خیلی زود اقدام کند. ترامپ چیزی از علم نمی‌فهمد، از همان ابتدا هم نمی‌دانست و همین باعث شده ما بدون محافظ رها شویم.

بیش از ۲۸۵۰۰ نفر به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ در آمریکا از دنیا رفته‌اند تا ایالات متحده از این نظر در دنیا صدرنشین باشد.‌ پیش‌تر دکتر آنتونی فائوچی، از مدیران ارشد دولت آمریکا در ستاد مبارزه با کرونا تایید کرده بود اگر کاخ سفید زودتر به هشدارها توجه و برخی کسب و کارها را تعطیل می‌کرد، جان هزاران انسان نجات می‌یافت.

پروفسور استیگلیتس که در ۲۰۰۱ نوبل اقتصادی برد، در عین حال هشدار داد ادامه روند کنونی قرنطینه می‌تواند بر اشتغال دست‌کم یک‌سوم مردم آمریکا تاثیر بگذارد و آنها را بیکار کند. این بدترین آمار رکود و بیکاری در ایالات متحده از دهه ۱۹۳۰ است که رکود بزرگ بر این کشور سایه انداخت و پیامدهای آن چند دهه در زندگی مردم احساس می‌شد.

سقوط اقتصاد جهان در ۱۲ سال پیش و رکود حاکم بر بازار مالی و اقتصادی آمریکا نرخ بیکاری را در این کشور به ۱۰ درصد رساند و آمار شغل‌های از دست رفته هرگز از ۷۰۰ هزار در هفته بالاتر نرفت. از زمان فراگیری کرونا دست‌کم هر هفته پنج میلیون آمریکایی بیکار شدن خود را به اداره‌های بیمه اعلام کرده‌اند.

کد خبر 501871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha