پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: رودخانه خواری معضلی است که کل کشور و استان گلستان و شهرستان گرگان به آن مبتلا است و برای حل آن باید نقشه‌برداری و کاداستر، تعیین حد بستر و حریم، رپرگذاری و صدور سند به‌عنوان گام‌های اساسی در همه رودخانه‌ها انجام شود.

رودخانه خواری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیدمحسن حسینی در دیدار با فرماندار گرگان که با حضور برخی معاونین و مدیران شرکت و مدیر امور منابع آب گرگان و آق‌قلا برگزار شد، اظهار کرد: در استان ۲۷۰۰ تا ۲۸۵۰ کیلومتر رودخانه وجود دارد و قانون برای تعیین حد بستر و رپرگذاری این رودخانه‌ها به ما تکلیف کرده است که در حد امکانات به آن بپردازیم که تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر تعیین بستر و حریم و ۶۵۰ کیلومتر رپرگذاری را انجام دهیم.

وی افزود: بدون نقشه‌برداری و تعیین حد بستر و در ادامه رپرگذاری و صدور سند برای رودخانه‌ها نمی‌توان به شکل کامل و سریع با رودخانه خواری مبارزه کرد و تقاضای ما از فرمانداری، سازمان برنامه، استانداری و مجمع نمایندگان مجلس این است که در اعتبارات مربوط به نقشه‌برداری، تعیین حد بستر و حریم و... به ما کمک کنند تا بتوانیم این موضوع را در استان به سرانجام برسانیم چراکه اعتبارات اجرای آن به نسبت فواید آن بسیار اندک است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص وضعیت اقلیمی شهرستان گرگان، گفت: از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۸) تا پایان سال ۹۸، حدود ۳۸۶ میلی‌متر باران در شهرستان گرگان بارید که نسبت به درازمدت ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حسینی تصریح کرد: متوسط دمای گرگان طی این مدت ۸ درجه بود درحالی‌که متوسط دمای درازمدت ۷.۷ درجه بوده است که ۳ دهم درجه افزایش دما را نشان می‌دهد که این افزایش دما، افزایش تبخیر را نیز به دنبال دارد.

فرماندار گرگان نیز در این جلسه گفت: با وجود بارش‌های فروردین امسال که طبق آمار ارائه‌شده، بیش از دو برابر متوسط درازمدت بوده، به دلیل تدابیر خوب شرکت آب منطقه‌ای، دغدغه خاصی نداشتیم، درعین‌حال که پیش‌بینی‌های خوبی هم انجام شد.

محمد حمیدی افزود: موضوع تأمین آب شرب گرگان به‌عنوان مرکز استان موضوع نگران‌کننده‌ای است. با توجه به افزایش جمعیت گرگان و کاهش منابع آب زیرزمینی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی بابیان این‌که حدود ۹۵ درصد آب شهر گرگان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود، افزود: از مهم‌ترین اولویت‌های شهرستان در تأمین آب شرب، سد شصت کلاته است که هنوز در مراحل اولیه است و لازم است تعیین تکلیف شود و باید از همه ظرفیت‌ها در تسریع اجرای این طرح استفاده کنیم.

فرماندار گرگان بیان کرد: خط انتقال آب مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی گرگان که ۵ کیلومتر آن ساخته‌شده است و ۶ کیلومتر دیگر باقی‌مانده است، در اولویت قرار گیرد تا در تابستان امسال بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

حمیدی، اخذ سند برای رودخانه‌های استان را بسیار مهم دانست و گفت: این موضوع در کنار سایر موارد مطرح‌شده برای حفاظت رودخانه‌ها، برای پیگیری در دستور کار فرمانداری قرار می‌گیرد چراکه می‌تواند در جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز و حفظ حقوق بیت‌المال مؤثر باشد.

کد خبر 501847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha