مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

در سال‌های اخیر با پیشرفت شبکه‌های گوناگون مجازی و پیام‌های متنی، نشان‌های مختلف و واژه‌های بی‌صدا قدرت سخن گفتن را از همه‌ ما گرفته است.

رادیو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید بتوان گفت که بیشتر انسان‌های ساکن جهان صبح خود را با صدای نه چندان دلپذیر زنگ ساعت و تلفن‌های همراهشان آغاز می‌کنند. صدایی که برای برخی حکم بازگشت از خواب دل‌انگیز صبحگاهی به زندان شهر و زندگی‌های شهری را دارد. خروج از دنیای سکوت و رویا و ورود به دنیای آشفته‌ای که با زنگ ساعت شروع می‌شود و با انواع آلودگی‌های صوتی ادامه می‌یابد.

انسان‌ها از روزهای نخستین تا کنون برای برقراری ارتباط با یکدیگر و دنیای پیرامون خود، حرف می‌زنند و صدا، همواره نقشی مهم داشته و دارد. اما لذت بردن از آوا و صدایی خوش و آشفتگی از دریافت صداهای ناهنجار در همه انسان‌ها تاثیری یکسان دارد.

صدا قدرتی است که به پیام‌های ما معنا و مفهوم می‌بخشد و احساسات و افکار ما را به خوبی به نمایش می‌گذارد. لحن و طنین صدای ما، هدفمان از گفت‌وگو را به خوبی نمایان می‌کند. شادی، ناراحتی، عصبانیت، دلخوری و ... تنها به واسطه صدا است که منتقل می‌شود.

در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار توسط انجمن حنجره و صدای برزیل ۱۶ آوریل به عنوان روز جهانی صدا نامگذاری شد. از سال ۲۰۰۲ تاکنون مراسم‌های مختلفی در سراسر جهان برای گرامیداشت این روز برگزار می‌شود. نشان دادن اهمیت صدا در زندگی روزمره مردم از اهداف نامگذاری روزی تحت عنوان "روز جهانی صدا" است.

در سال‌های اخیر با پیشرفت شبکه‌های مختلف مجازی و پیام‌های متنی، رفته‌رفته، استیکرهای مختلف و واژه‌های بی‌صدا، قدرت سخن گفتن را از همه‌ ما گرفته است. هجوم انواع مختلف ناهنجاری‌های صوتی در زندگی‌های روزانه‌مان حجم بالایی از استرس‌ها و خستگی‌ها را به وجودمان اضافه کرده است.

صدای طبیعت، موسیقی خوب، آواز خوش و رادیو از جمله ابزارها و امکانات برای بهره‌مندی بهتر از صدا هستند. اینکه در حال انجام کارهایمان و تنها با شنیدن، اوقات خوشی را سپری می‌کنیم از شگفتی‌های صداست.

رادیو سمنان

رادیو سال‌هاست که همدم تمام لحظات خوب، بد، تنهایی‌ها و دورهمی‌هایمان شده و همواره با سخاوت تمام سعی در آموختن و اشتراک گذاشتن بهترین‌ها با ما داشته است.

محمدرضا خطیبی، مدیر تولید صدای مرکز سمنان، در گفت‌وگو با ما گفت: صدا و سیمای مرکز سمنان در سال ۱۳۵۵ کار خود را با ۲ فرستنده رادیویی برای پشتیبانی برنامه‌های شبکه‌های سراسری آغاز کرد. در سال ۱۳۶۹ رادیو سمنان با پخش اذان ظهر و خبر به رسمیت شناخته شد. سال ۱۳۸۱ شبکه استانی سمنان به صورت مستقل راه‌اندازی شد. در آغاز کار، رادیو سمنان با تولیدات روزانه ۱۰ تا ۱۴ ساعت برنامه رادیویی فعالیت می‌کرد، اما امروز به صورت ۲۴ساعته در حال پخش برنامه است.

او افزود: رادیو رسانه‌ای گرم و دوست‌داشتنی است. گویندگان جلوه بصری ندارند و شنوندگان به هر نحوی می‌خواهند تصورشان می‌کنند و هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی ندارد. در هر لحظه حین انجام کار می‌توانید بشنوید و لذت ببرید.

مدیر تولید صدای مرکز سمنان با اشاره به برنامه‌های رادیو سمنان بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰ عنوان برنامه در سال و بالغ بر ۸۷۶۰ ساعت تولید و پخش برنامه حاصل کار رادیو است.

خطیبی ادامه داد: در برنامه‌سازی تمامی اقشار جامعه در نظر گرفته می‌شوند. رادیو سمنان در زمینه‌های مختلفی اعم از مناسبت‌های ملی و مذهبی، کودک و نوجوان، زن و خانواده، علمی، دفاع مقدس، نمایش، شعر و موسیقی، اقتصاد، و مستندهای متنوع و فاخر برنامه تولید و پخش می‌کند.

او افزود: رسالت شبکه‌های استانی گسترش فرهنگ بومی و محلی هر استان جهت تقویت و حفظ آن برای نسل‌های بعد است. در استان سمنان شاهد تنوع گویشی هستیم. برای زنده نگه داشتن گویش‌ها و احترام به شنونده‌های محلی، برنامه‌ای با حضور گویندگان بومی و محلی به گویش مناطق مختلف استان به صورت زنده تولید می‌شود.

کوچه دلگشا

مدیر تولید صدای مرکز سمنان در خصوص تاثیر پخش برنامه با گویش محلی در جامعه گفت: پس از پخش برنامه، تولیدات بومی استان در زمینه‌های مکتوب، صوتی و تصویری افزایش یافته است. در فضای مجازی نیز با شروع فعالیت رادیوهای اینترنتی با گویش محلی موجب جلوگیری از فراموشی گویش‌های استان و آشنایی نسل جوان با گویش‌های محلی و محبوبیت‌های آن شده است.

خطیبی تصریح کرد: سیاست کاری ما در سال ۹۹ تولید برنامه در زمان کوتاه و پراکندگی پخش در شبانه‌روز برای بهره‌مندی تمامی مخاطبان در طول روز است.

او افزود: در حال حاضر رادیو سمنان جزو ۱۰ رادیو استانی برتر کشور است. عرصه رقابت امروز بسیار شدید است. رقابتی که گاهی سالم وگاهی ناسالم است. با لجام‌گسیختگی فضای مجازی بسیاری از اطلاعات به صورت نادرست به دست مردم می‌رسد. ما در تلاشیم تا اطلاعات درست و صحیح را در اختیار مردم قرار دهیم.

مدیر تولید صدای مرکز سمنان کرد: با شیوع ویروس کرونا برای اطلاع‌رسانی صحیح به مخاطبان و شنوندگان، اقدام به ارائه برنامه ۵ ساعت زنده با محوریت ویروس کرونا کرده است.

خطیبی گفت: با حضور گویندگان زبده، کاربلد و تهیه‌کنندگان خوش‌ذوق، برای جلوگیری از تکرار، دل‌زدگی و نیز پاسخ‌دهی به نیاز همه اقشار جامعه، چینش عوامل و برنامه از تنوع خوبی برخوردار است.

او با اشاره به مشارکت مخاطبان در برنامه و علاقه مردم برای تولید یک برنامه رادیویی افزود: در برنامه عصرگاهی کوچه دلگشا فضای برنامه به گونه‌ای است که مخاطبان همسایه برنامه تلقی می‌شوند و برای شناسایی و هویت‌بخشی در برنامه پلاک دریافت می‌کنند. تاکنون بیش از ۵ هزار پلاک به نام مردم استان سمنان ثبت شده است. عوامل برنامه کوچه دلگشا به سراغ همسایه‌ها می‌روند و جویای احوال آنان می‌شوند.

مدیر تولید صدای مرکز سمنان ادامه داد: هفته‌ای ۴۵ دقیقه تنها تولیدات مردمی در برنامه‌ای مستقل پخش می‌شود. افراد علاقه‌مند هر گونه تولید خود اعم از دکلمه و گزارش‌ را به برنامه ارسال می‌کنند.

خطیبی بیان کرد: گویندگان رادیو بدون هیچ امکانات بصری تنها با صدای خود و مهارت در بیان جملات با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند و همین امر سبب جذابیت رادیو و هنر گویندگی شده است.

او افزود: صدا به قدری مقدس است که هنگام مبعث پیامبر، خداوند به او گفت بخوان.

سخن آخر

در جهان اطراف ما صداها و آواهای مختلفی وجود دارد که از دوران جنینی تا لحظه مرگ همراهمان هستند. صداها تاثیر شگرفی بر عملکرد مغز و در نهایت رفتار ما دارند، از صداهای تند و ویران‌کننده تا صداهایی که موجب آرامش روح و بالا بردن عملکرد مغز می‌شوند.

تقریبا همه آفریده‌های خدا صدا دارند، اما به دلیل تن و شدت صدایشان و نیز ساختار دستگاه شنوایی ما قابل شنیدن نیستند.

آلودگی‌های صوتی زندگی‌های ویران کننده شهری، بی‌توجهی به بهداشت دستگاه صوتی و حنجره بدن، بی‌دقتی در محیط پیرامون خود و نبود تمرکز فکری سبب شده تا از صداهای خوب و دلنشین اطرافمان غافل باشیم.

شاید امروز بیش از هر زمان دیگری لازم است به یکدیگر بگوییم: صدا کن مرا، صدای تو خوب است.

گزارشگر: فاطمه جمشیدی

کد خبر 501844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha