چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت با انتشار گزارشی خطر بالقوه سرایت کووید-۱۹ توسط اجساد را اندک ارزیابی و اعلام کرد که تاکنون هیچ شواهدی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق رسیدگی به جنازه افراد متوفی وجود نداشته است.

کرونا - کفن و دفن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا بر اساس گزارش ۲۴ مارس (۵ فروردین) سازمان جهانی بهداشت پیرامون ملاحظات رسیدگی ایمن به جنازه متوفیان مظنون و قطعی ابتلا به بیماری کووید-۱۹، خطر ابتلا به این ویروس مرتبط با تماس مستقیم با جنازه یا ترشحات آلوده به ویروس و یا تماس مستقیم با اشیاء آلوده به ویروس اعلام شده است.

این گزارش می‌افزاید، بر اساس شواهد موجود ویروس کووید-۱۹ از طریق تماس نزدیک بین افراد و یا مدفوع منتقل می‌شود. از آنجایی که منشاء این ویروس جدید و روند پیشرفت آن هنوز به طور کامل مشخص نیست تا دسترسی به اطلاعات کامل‌تر باید احتیاط‌های بیشتر صورت داد. 

در این گزارش آمده است، غیر از تب‌های هموراژیک (خونریزی دهنده) مانند ابولا و وبا، اجساد ناقل بیماری نیستند. فقط ریه‌ اجساد مبتلا به آنفلوانزا،‌ اگر در فرآیند کالبد شکافی سهل‌انگاری شود، ویروس را انتقال دهد، در غیر این صورت اجساد عموما ناقل بیماری نیستند.

  • نیازی به سوزاندن اجساد نیست

سازمان جهانی بهداشت همچنین درباره ضرورت سوزاندن اجساد مبتلایان به کووید-۱۹ نوشته است: شایع است افرادی که بر اثر بیماری‌های واگیردار فوت می‌کنند باید سوزانده شوند که این مطلب درست نیست. سوزاندن بنا بر اعتقادها و آداب و رسوم صورت گرفته و ارتباطی با قواعد بهداشتی دفن اجساد ندارد.

این سازمان، همچنین لزوم سوزاندن متعلقات افراد فوت شده بر اثر کرونا را نیز رد و تاکید کرده که البسه آنها باید در دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه شست‌وشو و سایر اقلام با الکل ۷۰ درصد ضد عفونی شود. 

بخش دیگری از این گزارش به ملاحظات رسیدگی ایمن درخصوص خاکسپاری جنازه متوفیان مظنون و قطعی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پرداخته و از افرادی که فاقد تجهیزات حفاظت شخصی هستند خواسته به دلیل آنکه ممکن است ویروس کرونا روزها روی سطوح و بدن متوفی باقی بماند، تماس غیرضروری با چنین جنازه هایی را به حداقل برسانند.

در این گزارش آمده است، افرادی که با جنازه در تماس هستند (مانند کادر بیمارستان و کارکنان سردخانه) باید پیش و پس از لمس جنازه دست‌های خود را شسته و از لباس‌های محافظتی مانند روپوش و دستکش استفاده کنند. همچنین اگر احتمال ترشح از جنازه وجود دارد افراد باید از چشم بند و ماسک استفاده کنند. 

سازمان جهانی بهداشت با این حال یادآور شده تا زمانی که نکات ایمنی رعایت شود، نیازی به استفاده از وسایل ویژه در حمل و انتقال متوفی وجود ندارد.

  • احتیاطات در خاکسپاری

این سازمان تاکید کرده که در همه مدت، کرامت و شان متوفی مطابق با آداب و رسوم مورد نظر قرار گرفته و خانواده آنها باید مورد احترام قرار گیرد. ضمن آنکه برخلاف شایعه‌ها باید از دفن شتابزده متوفی اجتناب شود.

اگر اعضای خانواده بخواهند جنازه را بدون لمس کردن ببینند، با اجرای احتیاطات استاندارد می‌توان به آنها اجازه این کار را داد. اما اعضای خانواده قبل از این کار باید کاملا آموزش داده شوند تا از لمس کردن یا بوسیدن جنازه خودداری کنند.

بزرگسالان بالای ۶۰ سال و افراد دچار ضعف دستگاه ایمنی بدن نباید به طور مستقیم با جنازه متوفیان کووید-۱۹ تماس داشته باشند.

بر اساس این راهنمای موقت فعلا شواهدی وجود ندارد که افراد به علت قرار گرفتن در معرض جنازه‌های متوفیان کووید-۱۹ به بیماری مبتلا شوند.

کد خبر 501671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha