رئیس کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضاییه از تهیه شکایت نامه‌ای در خصوص اعتراض کارگران به تصویب حداقل دستمزد سال ۹۹ خبر داد و گفت: بزودی آن را به دیوان عدالت اداری ارسال می‌کنیم.

کارگر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، عزالدین سلیمانی گفت: با استفاده از وکلای  مرکز وکلا به وکالت از تعدادی از کارگران معترض به تعیین حداقل دستمزد آنان به صورت رایگان و بدون دریافت حق الوکاله، دادخواست ابطال مصوبه تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ را در سامانه عدل ایران ثبت کردیم.

وی افزود: به محض شروع  فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و در اولین فرصت این شکایت نامه را به دیوان عدالت اداری ارجاع می دهیم تا پیگیری لازم انجام شود.

سلیمانی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران برگزار شد، متاسفانه بدون توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و تورم واقعی و بدون مداقه کافی به الزامات قانونی مقرر شد فقط ۲۱ درصد به دستمزد پایه کارگران در سال ۹۹ اضافه شود که در همان جلسه نمایندگان کارگران مخالفت صریح خود را به طور قاطع اعلام کردند و از امضای صورتجلسه نیز استنکاف کردند اما متاسفانه هیچگونه ترتیب اثری به اعتراضشان داده نشد.

رییس کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: بخشنامه مذکور بر خلاف ماده ۴۱ قانون کار که صراحتا اعلام دارد نرخ حداقل مزد کارگران بر اساس میزان نرخ تورمی که از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود باید تعیین شود، نشده است.

وی افزود: همچنین مطابق اصول مسلم حقوقی آیین نامه ها و بخشنامه‌ها و دستورالعمل های اصداری از ادارات دولتی نباید بر خلاف قوانین عادی و به طریق اولی قانون اساسی باشد.
 سلیمانی گفت: بنابر گزارش بانک مرکزی میزان تورم در سال گذشته ۴۱ درصد بوده است. در حالی که تعیین میزان ۲۱ درصد افزایش دستمزد برخلاف صراحت قانون مذکور است.

رییس کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه تاکید کرد: بنابراین مطابق اصل سوم از قانون اساسی دولت موظف است رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی را فراهم کند. در حالیکه تصویب چنین مصوبه ای مغایر با اصول مسلم و مصرح در قانون است.

کد خبر 501616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 0
    به قانون شرکتهای پیمانکاری باید اعتراض کرد (قانون برده داری) نه به حقوق
    • علی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      5 0
      کو گوش شنوا
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 0
    حق کارگر را بدید وگرنه واگذارتان به خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 0
    حداقل حقوق کارگران زیر دو میلیون وهشتصد هزار تومان برای کارگر نمیصرفه. چیکار کنند.. . بعضی پیمانکاران هم از سر وته حقوق کارگر می‌زنند در صورت اعتراض کارگر از کار اخراج میشند ودر صورت اعتراض نکردنه کارگر هم از کارگر بیچاره بعنوان برده سوءاستفاده می‌کند.در ضمن بعضی پیمانکاران هم همه چیز را گردنه دولت میندازند.
  • محمد IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 0
    حقوق کارمندها صد در صد افزایش کارگر بیست درصد
  • قاتل ترامپ IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    29 4
    اگر افزایش حقوق کارگران مقدور نیست. چرا برای کارمندان و معلمان مقدور بود؟؟ از طرفی یک خودرو تیبا به قیمت 20 تومان به هر کارگر بدهید. حالا که نمیدهید روز قیامت وعده ما کارگران با مسئولان
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    حتما تدبیری بوده باید امید داشت
  • حسین IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 1
    سال قبل به دلیل افزایش حقوق کل اضافه کارها حذف کردن و دریافتی از سال 97 کمتر داشتم امسال رو خدا بخیر کنه . دولت باید بخشی از حقوق کارگران را پرداخت کند تا به بعضی کارفرمایان درستکار هم فشار نیاید همین بودجه ای که برای کارمند می بندی واسه کارگر هم ببند خداوکیلی کارایی کاگران بیشتر از بسیاری از کارمندان است . اون کارمندانی که به ناحقی جای ما نشسته اند بنده در چند آزمون د پس از قبولی در مصاحبه به سد سهمیه داران برخوردم و حذف شدم . فکر کنم دیگه دینم رو به مملکت مثل جنگ ادا کردم
  • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    10 0
    تا زمانی که کار و کارگر اولویت اصلی نباشد کشور به سمت توسعه و پیشرفت نخواهد رفت
  • تقی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    1 0
    خدا وکیلی حقوق کارگر رو افزایش بدین با این یک و هشتصد شکم یک نفر رو نمیشه سیر کرد چه برسد به یک خانواده عدالت رو اجرا کنید وگر نه در قیامت باید پاسخگو باشید