چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

احتمال تغییر نرخ شیرخام و به تبع آن افزایش قیمت محصولات لبنی حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان افزایش یافته است.

لبنيات

همشهری آنلاین - فرخنده رفائی: احتمال تغییر نرخ شیرخام و به تبع آن افزایش قیمت محصولات لبنی حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان افزایش یافته است. به گزارش همشهری، به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی در خصوص قیمت شیر و سایر محصولات لبنی را منتشر کرد که بر اساس آن قیمت برخی از این محصولات در بهمن‌ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، تا ۵۰ درصد رشد را نشان می‌داد.

در گزارش وزارت صنعت بهای شیر استریل پاکتی ۲.۵ درصد چربی در بهمن ماه ۹۸ به ازای هر پاکت ۷۳ هزار و ۵۹۰ ریال بود و در مقایسه با دی‌ماه همان سال که ۷۳ هزار و ۵۱۸ ریال بود، رشد ۰.۱ درصدی داشت، اما قیمت این محصول نسبت به بهمن ۹۷ که ۴۸ هزار و ۵۴۳ ریال بود، افزایش ۵۱.۶ درصدی را نشان می‌داد.

یکی از مسوولان انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با رسانه‌ها دلیل این افزایش قیمت را افزایش هزینه تمام شده تولید اعلام کرد.

به گفته سید محمدرضا بنی‌طبا یکی از مواد اولیه تولید این محصول، که نقش بسیار تاثیرگذاری بر افزایش قیمت تمام شده آن داشته، پاکت‌های چندلایه مخصوص بسته بندی شیر استریل است که بخش عمده آن از طریق واردات تامین می‌شود. در خرداد ماه سال ۹۸ دولت و ستاد تنظیم بازار قیمت شیرخام را افزایش داد و به تبع آن قیمت تمام شده تمام محصولات شیرپایه هم افزایش یافت علاوه بر این در سال گذشته نرخ دلار تا محدوده ۱۵ هزار تومان رشد کرد و این رشد تمام کالاهایی وارداتی از جمله پاکت‌های مخصوص بسته بندی شیر استریل را تحت تاثیر قرار داد.

  • کارخانه‌ها زیان دادند

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌و گو با همشهری آنلاین درباره تغییرات قیمت شیر گفت: آخرین مصوبه درباره قیمت شیر مربوط به ۲۲ خرداد سال گذشته بوده که بر اساس آن قیمت شیر دریافتی از گاوداری ۲هزار و ۳۹۰ تومان برای شیر مرغوب (۳.۶ درصد چربی) تعیین شده بود که البته این قیمت هیچ‌گاه عملی نشد.

رضا باکری گفت: دامداران هیچ‌گاه این قیمت را نپذیرفتند و میانگین قیمت خرید در این مدت ۲هزار و ۷۵۰ تومان بوده است، در این مدت پرداختی شرکت‌های صنایع لبنی هیچ‌گاه کمتر از ۲هزار و ۶۰۰ تومان نبوده؛ از خرداد سال قبل تاکنون شیر خام بین ۲هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری شده است.

باکری با اشاره به زیان کارخانه‌های صنایع لبنی اضافه کرد: به دلیل این‌که قیمت لبنیات بر اساس شیر کیلویی ۲ هزار و ۳۹۰ تنظیم شده، کارخانه‌ها با قبول ضرر و زیان، مابه‌التفاوت این قیمت را پرداختند، این ضرر و زیانی است که به کارخانه‌های صنایع لبنی وارد شده و شرکت‌ها قبول کرده‌اند به دلیل شرایط خاص کشور و برای این‌که زیانی متوجه دامداران نشود این مابه‌التفاوت را بپردازند.

او افزود: بر اساس آخرین اطلاع ما تاکنون افزایش قیمتی در گاوداری‌ها و صنایع لبنی گزارش نشده و مصوبه‌ای هم در این خصوص ابلاغ نشده، به همین دلیل ملاک قیمت‌گذاری همان قیمت‌های مصوب پارسال است.

باکری درباره گزارشی که وزارت صنعت درباره قیمت محصولات لبنی منتشر کرده، گفت: در بخش‌هایی که از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌شود، نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی و سایر تغییرات از این دست، طبیعتا بر قیمت نهایی تاثیرگذار است و هر افزایشی که در هریک از این موارد رخ دهد، صرف‌نظر از قیمت اولیه محصول لبنی، قیمت نهایی را افزایش خواهد داد. با توجه به این‌ مورد، گران شدن مواد به‌ کار رفته در بسته‌بندی کالاهای لبنی از قبیل محصولات پتروشیمی و وارداتی‌ها، تغییر نرخ برابری ارز و تغییراتی که در تعرفه‌ها اعمال می‌شود ممکن است قیمت برخی انواع شیر یا سایر لبنیات دارای بسته‌بندی خاص را افزایش داده باشد.

دبیر انجمن صنایع لبنی در زمینه تغییرات احتمالی قیمت لبنیات در روزهای آینده با توجه به درپیش بودن ماه رمضان نیز از تثبیت قیمت‌ها خبر داد و گفت: فعلا افزایش قیمتی در دستور کار نیست و با توجه به درپیش بودن ماه رمضان به احتمال زیاد قیمت‌ها تغییری نخواهد داشت.

  • آغاز تغییرات در نرخ محصولات لبنی

گزارش‌های میدانی همشهری از آغاز تغییر در قیمت‌ لبنیات حکایت دارد. به گفته سوپرمارکت‌داران قیمت ماست دبه‌ای سون از محصولات شرکت کاله در چند روز اخیر با ۲هزار تومان افزایش از ۲۲هزار و ۵۰۰ به ۲۴هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و نرخ برخی محصولات شرکت هراز نیز تغییر کرده است.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران در گفت‌وگو با همشهری با تایید این افزایش قیمت گفت: بر اساس آخرین گزارشات، شرکت کاله قیمت یکی از محصولات خود به نام ماست سون را افزایش داده و ممکن است این افزایش قیمت را در سایر محصولات خود نیز اعمال کند.

سعید درخشانی با ابراز بی اطلاعی از دلیل این افزایش قیمت با توجه به تثبیت قیمت شیر، گران شدن محصولات سایر برندها را نیز دور از انتظار ندانست و افزود: تجربه نشان داده که شرکت های لبنی به تبعیت از هم، قیمت محصولاتشان را تغییر می دهند و می توان پیش بینی کرد که بعد از این، آن دسته از محصولات کارخانه های لبنی که قیمت مصوب ندارند، با توجه به تغییرات هزینه ای شرکت ها، مجددا قیمتگذاری شود.

  • افزایش دوبرابری قیمت شیر خام

علاوه بر هزینه‌های مربوط به بسته بندی محصول که با رشد قیمت بالا همراه بوده، سایر مواد اولیه تولید و هزینه‌های سربار تولید نیز در سال گذشته افزایش قیمت را تجریه کرده‌اند. قیمت شیر خام دریافتی از گاوداری‌ها اما از سال ۹۷ تا ۹۸ افزایش ۲ برابری داشته است.

به گفته رئیس انجمن صنفی گاوداران کف و سقف خرید شیر از گاوداری‌ها در سال ۹۷ بین یک‌هزار و ۱۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ تومان بوده که در سال ۹۸ افزایش ۲ برابری داشته است.

احمد مقدسی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفت: از خرداد ۹۸ به بعد، کف قیمت خرید کشوری شیر از گاوداری‌ها ۲هزار و ۶۰۰ و سقف آن ۲هزار و ۷۵۰ تومان بوده که این قیمت برای شیر ۳.۶ درصد چربی تعیین شد و شیرهای با درصد چربی پایین‌تر با کف قیمت از گاوداری‌ها خریداری می‌شد.

او با اشاره به افزایش ۱۵۰ تومانی قیمت ذرت در هر کیلو، درباره پیش‌بینی قیمت امسال شیر خام نیز گفت: این افزایش قیمت ناشی از مشکلات جابه جایی پول به دلیل تحریم‌ها بوده که بر قیمت شیر هم تاثیرگذار خواهد بود.

مقدسی میزان افزایش قیمت شیر را غیرقابل پیش‌بینی دانست و افزود: با ابلاغ میزان افزایش حقوق و محاسبه تغییرات کرایه حمل‌ونقل که از دیگر عوامل موثر بر قیمت هستند، تا اردیبهشت‌ماه نرخ جدید شیر را به ستاد تنظیم بازار ابلاغ خواهیم کرد.

کد خبر 501587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha