مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

ویروسی با نام فلج اطفال در سال‌های دور منجر به مرگ‌ومیر قابل‌توجهی در دنیا شد و در این روزها اقتصاد خُرد ایران و استان مرکزی با اپیدمی کرونا، شاهد تجربه تلخی به نام فلج اصناف است و تعطیلی و رکودی که به‌علت شیوع کووید۱۹ حاکم شده، طیف بزرگی از کسب و کارها را معلق و در آستانه ورشکستگی قرار داده‌است.

کرونا و اقتصاد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، اوایل اسفندماه بود که کووید ۱۹ به‌عنوان ورود مهمان ناخوانده‌ وارد کشور شد و سبک زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی کشور را دستخوش تغییر کرد و طبق نظر کارشناسان بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال این ویروس چاره‌ای جز کاهش ارتباطات انسانی و تعطیلی گسترده اغلب اصناف نبود، تصمیمی که اقتصاد خرد کشور برای آن آمادگی نداشته و زیان‌های انباشته کمر صنوف را شکسته است.

تنها مجموعه اجتماعی و بهداشتی کشور نیست که با تبعات ناشی از شوک شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بلکه پیکر نحیف اقتصاد شبکه اقتصاد خرد کشور و استان نیز توان این ضربه سنگین را ندارد و تازیانه‌ رکود، تعطیلی و مشکلات مالی و تامین هزینه‌های جانبی کمر کسب و کارهای کوچک را شکسته و آنان را زمین‌گیر کرده است و اکنون شاغلان این بخش، کارافرینان و فعالان اقتصادی چشم‌به‌راه هستند تا دست یاریگری به مددشان بیاید و گوشه‌ای از جراحات عمیق ناشی از فلج شدن اصناف را مرهم گذارد.

برآوردهای اولیه بیانگر آن است که بیش از ۵۰ هزار صنف در استان مرکزی زیر آوار سنگین کرونا قد خم کرده‌اند.

اصناف پشتوانه اقتصادی هر جامعه هستند که این روزها در کشور ایران و استان مرکزی حال و روز اورژانسی پیدا کرده‌اند و اگر دلسوزانه حمایت نشوند بسیاری از آنان با تداوم شیوع ویروس کرونا از گردونه کسب و کار خرد خارج می‌شوند و عواقب خطرناک آن تهدیدی جدی برای  اقتصاد خواهد بود.

چین نخستین کشوری بود که درگیر ویروس کرونا شد در کنار راهبردهای مقابله‌ای و تعطیلی کسب و کارها آن هم برای مقطع خاص، با تصویب اقدامات حمایتی از جمله بخشودگی مالیاتی، عوارض و سیاست‌های تشویقی بانکی تا حدودی توانست خسارت‌ها را در حوزه اقتصاد خرد جبران کند و اجازه نداد که شاغلان اصناف کوچک زیر تاخت‌وتاز کرونا له شوند.

حمایت اصولی از کسب و کارهای خرد از سوی تصمیم‌سازان کشور باید از هم‌اکنون کلید بخورد و معطوف به دروان پساکرونا نشود چرا که غفلت در این زمینه جبران‌پذیر نیست و باید حوزه مدیریت بحران کرونا به‌موقع واکسن فلج اصناف را ارایه کند و تا دیر نشده اجازه ندهد کرونا تیشه بر ریشه اقتصاد خرد بزند.

هجوم بی‌رحمانه کرونا و پای لنگان اصناف

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: میزان خسارت وارد به اصناف این استان به دلیل  شیوع کرونا بسیار سنگین است و دامنه پیدا و نهان آن در ماه‌های آتی بیشتر آشکار می‌شود.

«جمشید زند» افزود: صنوف مختلفی از جمله پوشاک و نساجی، پیرایشگران مردانه و زنانه، رستوران داران، تالارها، فست‌فودها و چلوکبابی‌ها خسارت قابل‌توجهی را متحمل شده‌اند که ممکن است جبران آن تا مدت‌ها طول بکشد و شاغلان این بخش را با دشواری‌های جدی مواجه کند.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصاد خرد در استان مرکزی گفت: پرداخت تسهیلات، تمدید اقساط بانکی، اقدام نشدن چک‌های برگشتی، کاهش مالیات و عوارض از جمله قول‌هایی بود که دولت برای حمایت از اصناف ارایه کرده و باید با ساز و کار عملیاتی شاغلان این بخش دلگرم شده و از شوک بزرگی که تعطیلی کسب و کار بر آن‌ها وارد آورده خارج شوند.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: شاغلان در  برخی اصناف چک‌هایی دارند که برگشت خورده و با حکم توقیف اموال از سوی طلبکاران مواجه‌اند و تبعات اقتصادی کانون خانواده آنان را نیز درگیر کرده و روزبه‌روز مشکلاتشان عمیق‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

زند، با بیان اینکه هنوز افق برنامه عملیاتی برای حمایت از اصناف روشن نیست، گفت: اقتصاد خُرد ایران از جمله استان مرکزی منتظر واکسینه شدن در مقابل ویروس منحوس فلج اصناف است و نباید زمان را از دست داد.

وی، راهکار حمایت همه‌جانبه از اصناف را برآورد خسارت اولیه از سوی صاحبان این صنوف می‌داند که دولت نیز با بسته حمایتی و مشوق‌های مالی و خدماتی می‌تواند به کارآفرینان این حوزه کمک کند.

نگاه ویژه به اقتصاد خرد تکلیف لایه‌های تصمیم‌ساز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه در راستای پروتکل بهداشتی مقابله با کرونا  فعالیت اصناف محدود و شمار زیادی از آن‌ها تعطیل شده  اما با توجه به مشکلات اقتصادی که پیش از این بوده بسیاری از کسب و کارهای خرد توان تحمل شوک ایجاد شده را ندارند و باید لایه‌های تصمیم‌ساز در سطوح کلان و میانی به داد کسبه برسند و اجازه ندهند که این بیماری شبکه فعالیت‌های خرد را فلج کند.

«سیدمهدی مقدسی» افزود: واقعیت این است که ویروش کرونا آسیب‌های جدی به صنوف و واحدهای تولیدی وارد کرده و دولت و سایر نهادهای اثرگذار در رویه تصمیمات کشور باید این حوزه را ویژه ببینند و با برنامه‌ حمایتی اصولی اجازه ندهند ساختار اقتصاد خرد کشور بشکند.

وی اظهار کرد: این آسیب‌ها به واحدهای تولیدی و اصناف به واسطه تعطیلی صنوف از اوایل اسفندماه برای حفظ جان هموطنان به وجود آمد و باید برای چرخش تولید به آنان کمک‌های ویژه انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات دولت در زمینه کمک به اصناف در خصوص معافیت‌های مالیات و پرداخت تسهیلات بیان کرد: دولت باید این مصوبات را در اسرع وقت اجرایی کند و مشمول مرور زمان شدن این مصوبات خسارت صنوف را مضاعف می‌کند.

مقدسی افزود: حمایت نکردن از چرخه تولید، اقتصاد و صنوف به نابودی آنان منجر می‌شود، زیرا بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات تعطیل و شدت آسیب‌ها درحال افزایش است.

مرثیه کرونا برای یک‌هزار و ۴۰۰ واحد تولید و عرضه پوشاک اراک

رئیس اتحادیه پوشاک اراک نیز گفت: خسارت واردشده یک هزار و ۴۰۰ واحد عرضه و فروش پوشاک اراک بر اثر تعطیلی فعالیت و شیوع کرونا به طور میانگین ۲۰۰ تا یک میلیارد ریال است و این موضوع مصیبتی فلج‌کننده است.

«جعفر مددی» افزود: کسب و کارهای وابسته به تولید و توزیع پوشاک مشکلات پیچیده‌ای را پس از شیوع کرونا تجربه کردند زیرا پوشاک خریداری شده برای فروش عید نوروز فصلی است و با وارد شدن به بهار و گرم شدن هوا مشتری ندارد و روی دست مغازه‌داران مانده است.

وی اظهار کرد: فروشگاه و مغازه‌های عرضه پوشاک بیش از یک ماه است که فعالیتی نداشته‌اند و کرکره مغازه‌ها به خاطر کرونا در روزهای واپسین سال که همیشه اوج فروش بوده پایین کشیده شد و اکنون کسبه‌ مانده‌اند با کوهی از مشکل، نداشتن خرجی زن و فرزند، کرایه‌های سنگین محل کسب و چک‌هایی که به‌دلیل نبودن مشتری وصول نمی‌شود و اعتبارشان را زیر سوال برده است.

رئیس اتحادیه پوشاک اراک گفت: اصناف در همه شرایط از جمله سیل، زلزله و دفاع مقدس یاری‌رسان هموطنان بوده‌اند و اکنون که با ویروس کرونا زمین‌گیر شده‌اند انتظار است که دولت به یاریشان بشتابد و نگذارد که زیر بار مشکلات خم شوند.

کرونا و آواری از مشکل بر سر آرایشگاه‌ها

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه اراک نیز گفت: مدیران واحدهای آرایشگری در روزهای کرونا متحمل خسارات زیادی شدند چرا که برای مشتریان نوروزی میزان قابل‌توجهی از مواد آرایشی و بهداشتی را به قیمت گزاف و با پرداخت چک تهیه کرده‌اند که هیچ کدام از آن‌ها در حضور کرونا و صندلی خالی آرایشگاه‌ها مصرف نشد و اکنون بسیاری از این اقلام تاریخ مصرفشان رو به اتمام است و ارایشگران بدون درآمد حتی قادر نیستند چک‌هایشان را پاس کنند.

«مهین صوفی» افزود: یک هزار آرایشگاه در اراک وجود دارد که ۸۰ درصد آن‌ها متعلق به زنان سرپرست خانوار است که نان‌آوری خود و خانواده را برعهده دارند و اکنون  با شیوع کرونا و بسته شدن آرایشگاه‌ها به صورت جدی دغدغه نان دارند.

وی اظهار کرد: بسیاری از ارایشگاه‌ها مکان اجاره‌ای دارند و صنف آرایشگر چه با درآمد بالا و چه با درآمد سطح پایین با ادامه روند تعطیلی دیگر توان ایستادن روی پای خود را ندارند و بی‌صدا ورشکست شده و برای همیشه تومار فعالیتشان پیچیده خواهد شد.

تالارهای بی‌مشتری و قصه پردرد مشاغل پذیرایی استان مرکزی از کرونا

رئیس اتحادیه رستوران، تالارپذیرایی و چلوکبابی‌های اراک گفت: ۸۹ واحد صنفی پذیرایی در اراک مجوز فعالیت دارند که با شیوع ویروس کرونامشمول مصوبات ستاد مقابله با کووید ۱۰ شده و بیش از یک ماه است که هیاهو و آمد و شد روزانه آنان به سکوت و انجماد کرونایی تبدیل شده است.

«محمدعلی ملکی نژاد» افزود: اوج فعالیت کاری تالارهای پذیرایی و مشاغل خدمات غذا نوروز و تابستان است اما کرونا با آمدنش موجب شده مراسم‌ها لغو شود و حتی مبالغ دریافتی برای جشن‌ها که صرف پیش‌خرید خدمات کار شده به مشتریان عودت داده شد و دست شاغلان این بخش خالی و مشکلاتشان طاقت‌فرساست.

وی اظهار کرد: قصه کارگران شاغل در رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی نیز خود معضل دیگری است چرا که هر یک از این واحدها بین ۱۰ تا ۱۵ کارگر دارند و با تعطیلی به دلیل کرونا درآمد و آینده شغلی این افراد در هاله‌ای از ابهام است و توان پرداخت ریالی به آنان وجود ندارد.

رئیس اتحادیه رستوران، تالارپذیرایی و چلوکبابی‌های اراک گفت: اغلب مکان فعالیت این صنوف استیجاری است و باید از محل درآمد اجاره‌بها را پرداخت کنند که تعطیل شدن کسب و کار امکان تامین اجاره را از آنان گرفته است.

ملکی‌نژاد افزود: همچنین برخی از مدیران خدمات پذیرایی و غذا محل کسب و  منزل اجاره‌ای دارند و امکان تامین اجاره‌بها را در شرایطی که درآمد صفر است ندارند و انتظار می‌رود دولت این مشکلات را به خوبی دیده و چاره‌ای بیاندیشد.

وی اظهار کرد: دولت با پرداخت تسهیلات با نرخ کم از این صنف حمایت کند و مالکان در صورت توان با بخشش اجاره‌بها یاری‌رسان هموطنان خود در شرایط سخت باشند.

اوجی که با کرونا در فرود ماند

رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران اراک نیز گفت: ۶۸۰ واحد آرایشگاه مردانه در اراک وجود دارد که هر واحد با شیوع ویروس کرونا ۳۰۰ میلیون ریال دچار خسارت شده است.

«حسن رمضی» افزود: اسفندماه اوج کار صنف آرایشگری است و آرایشگران روی درآمد این ایام حساب ویژه باز می‌کنند اما در واپسین روزهای پارسال همه امید آرایشگران با کرونا به یاس تبدیل شد و نه تنها رونق کاری محقق نشد بلکه با تعطیلی محل کسب اکنون برای تامین مایحتاج ساده زندگی هم درآمدی ندارند.

وی اظهار کرد: تعطیلی آرایشگاه‌های به‌عنوان مشاغل پرخطر باعث شد تا شاغلان این بخش توان پرداخت اجاره مکان و منزل خود را هم نداشته باشند و اکنون کاسه چه کنم در دست دارند.

رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران اراک نیز گفت: برابر آمار موجود ۸۰ درصد شاغلان واحدهای پیرایش مردانه اراک مستاجر هستند و دولت باید در روزهای سخت به کمک آنان بیایدو گره از مشکلاتشان بگشاید.

حال و روز اصناف خرد استان این روزها خوب نیست و با توجه به اینکه تهدید کرونا سابقه نداشته بخشی از غافلگیری مردم و مسئولان قابل پذیرش است اما با گذشت نزدیک به ۲ ماه از شیوع این ویروس اکنون باید همه توان کارشناسی، منابع و امکانات بسیج شده و تا کشتی اقتصاد خرد به گل ننشسته کاری شود.

۵۷ هزار صنف مختلف زیر نظر ۱۷۳  اتحادیه صنفی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت دارند.

تاکنون یک‌هزار و ۴۶۸ نفر در استان مرکزی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۳۹ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 501533
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha