تغییر در زیرساخت‌های شهری در قم باعث شده هنگام بارندگی شدید، سیلاب خطری جدی برای این شهر باشد.

سیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، درروزهای گذشته شهر قم با بارندگی‌های شدیدی روبرو شد که ۳۰ دقیقه بارش باران ولی با شدت بسیار بالا در قم معابر شهری را با مشکل آبگرفتگی روبرو کرد.

طبق اظهار نظرهای مسئولان استان، بارندگی‌های مقطعی با شدت بسیار بالا در قم کم‌سابقه بوده و زیرساخت‌های شهری این استان هم در برابر چنین بارش‌هایی نامقاوم و ناتوان است. ینابراین اگر این بحران به خوبی مدیریت نمی‌شد یا بارش شدید باران برای چند دقیقه دیگر ادامه می‌یافت، در کنار بحران کرونا، شاهد حادثه سیل در قم بودیم.

هرچند در هفته‌های نخست فروردین‌ ۹۹ شاهد بارش‌های شدیدی در قم بودیم، باران دوشنبه شب( ۲۵ فروردین ۹۹)  قم شدت بیشتری داشت و به همراه آن بسیاری مناطق قم از جمله بلوار جمهوری، قسمت‌هایی از ۴۵ متری صدوق و تونل غدیر و زیرگذرهای شهری با آبگرفتگی روبرو بود.

پس از پیش‌بینی هواشناسی، استاندار قم به همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران استان دستور آماده‌باش صادر کرد و به روستاها و منازلی که اطراف و در مجاورت رودخانه قرار داشتند حالت هشدار اعلام کرد و همه دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری از جمله شهرداری قم هم وارد عمل شدند و در حال آماده‌باش کامل بودند.

سیل بی‌سابقه در محور ورودی قم

اما حادثه سیل جاده قم - اراک را نمی‌توان نادیده گرفت، خطری که اگر مدیریت نمی‌شد، شهر قم با خطر سیل روبرو بود و به عبارتی ساده سیل از بیخ گوش شهر قم رفع شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان قم جاری شدن سیلاب آن هم در جاده منتهی قم به اراک را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: در ۵۰ سال گذشته وجود چنین سیلی در جاده قم - اراک بی‌سابقه بوده، ولی به طور نقطه‌ای در این منطقه آن هم نزدیک به شهر قم اتفاق افتاد، هرچند در مدت زمان اندکی این سیل مدیریت شد و مسیر بازگشایی شد.

محسن اروجی عنوان کرد: مسیر سیل در این منطقه تا ساعاتی در تردد و رفت و آمدهای خودروها مشکلاتی را فراهم کرد، ولی مشکل با همکاری راهداری، هلال احمر و شهرداری برطرف شد و این سیل هیچ خسارت جانی نداشت.

بارش‌های عصر دوشنبه ۲۵ فروردین در قم باعث آبگرفتگی بسیاری از معابر و زیرگذرهای شهر قم نیز شد و حجم و شدت بارندگی به قدری بود که زیرگذر بلوار حضرت معصومه (س) و تونل غدیر و همچنین زیرگذر خیابان عطاران با حجم بسیاری از آبگرفتگی روبرو شد.

ناتوانی زیرساخت‌های شهر قم هنگام بارندگی‌های شدید

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شهر قم اقلیم خاص خود را دارد و مانند شهرهای شمالی کشور توان پذیرش بارش‌های شدید را ندارد، گفت: بارندگی‌های اخیر در شهر قم بسیار شدید بود. در سوم فروردین ۹۹ در شهر قم ۳۹ میلی‌متر باران بارید، آن هم در ۳۰ دقیقه، ولی شدت بارندگی ۲۵ فروردین در قم از بارندگی‌های سوم فروردین شدیدتر بود.

سید مجتبی سبحانی تصریح کرد: پس از بارندگی سوم فروردین‌ ماه، معاونان مناطق مختلف شهر قم را برای رفع مشکل مناطق بحرانی شهر فراخواندیم و در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که در هر نقطه از شهر ۲ نقطه بحرانی و آسیب‌پذیرتر وجود دارد.

وی ادامه داد: ورودی بلوار حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) و بخشی از بلوار حضرت معصومه (س) نقاط آسیب‌پذیرتر شهر قم هستند و هر کدام در بارندگی‌های اخیر چالش‌هایی داشتند. بنابراین در کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون عمرانی این نقاط آسیب‌پذیر در حال بررسی هستند تا با اختصاص بودجه ویژه‌ای برای این نقاط مشکلات رفع تا شاهد مشکلاتی در بارندگی‌های آینده نباشیم.

وقتی دست‌کاری‌ها خطر را دوچندان می‌کند

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم دست‌کاری‌های زیرساخت‌های شهری را هم از دلایل دیگر آبگرفتگی‌ها دانست و گفت: بسته شدن کانال‌های عبور آب از سوی بعضی دستگاه‌های اجرایی از جمله راه‌آهن باعث آبگرفتگی‌ها شدیدی در ابتدای جاده قم به سمت اراک شد که اگر به‌سرعت تیم و اکیپ‌هایی از شهرداری کانال را باز نمی‌کردند، آب به منازل مردم می‌رفت و خساراتی وارد می‌کرد.

سبحانی بیان کرد: حتی اگر هم زیرساخت‌های ما توانایی داشت، با وجود این دست‌کاری‌ها در نقاطی از شهر قم باز ما مشکل آبگرفتگی داشتیم و اگر در جاده قم - اراک فوری وارد عمل نمی‌شدیم، با فاجعه خطرناکی روبرو بودیم و دست‌اندرکاران شهرداری هم خوب وارد عمل شدند و با حفر کانال‌های عرضی در زمان بسیار کوتاه توانستند این آبگرفتگی را مدیریت کنند.

هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف در مدیریت بحران

مدیر کل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم نیز با اشاره به همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های خدمات شهری از قبیل شهرداری و راهداری و راه و شهرسازی بیان کرد: در زمان سیل جاده قم - سلفچگان از همان لحظات اولیه حادثه همه دستگاه‌ها وارد عمل شدند و بحران را مدیریت کردند و با توجه به پیش‌بینی هواشناسی همه نیروهای شهرداری در آمادگی کاملی بودند و اقدامات لازم را برای رفع آبگرفتگی معابر انجام دادند.

سید محسن میرهادی افزود: مسیر بلوار شهید سلیمانی هنوز بسته است و با توجه به جمع شدن آب و بالا بودن سطح آبگرفتگی و حجم زیاد آب ورودی به رودخانه، تصمیم به مسدود ماندن این مسیر گرفتیم.

به گفته وی بحران جاده قم - اراک مدیریت شد و جلو تهدید خطر سیل به شهر را گرفتیم. همچنین با توجه به اینکه بارش‌ها مقطعی و شدت آن بالا بود، مناطق ۲ و ۴ شهر قم جزو مناطق پرخطر و چالش‌زا بودند، ولی فوری آبگرفتگی و مشکلات آنها را رفع کردیم.

هرچند قم از لحاظ اقلیمی در مناطق خشک و کم‌آب کشور قرار دارد، تجربه بارندگی‌های ۲ سال اخیر نشان می‌دهد خطر سیل همواره شهر قم را تهدید می‌کند و مدیریت شهری باید برای رفع این خطر ضمن تقویت زیرساخت‌ها، مسیرهای ورودی سیل به قم در اطراف شهر را آماده عبور حجم بالایی از سیلاب کنند.

کد خبر 501449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha