مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

جنگل‌های بلوط استان ایلام در چند سال اخیر با انواع و اقسام عوامل خشکیدگی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند که اخیرا آفات دیگری نیز به آنها اضافه شده است.

آفت بلوط

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، ۶۴۲ هزار هکتار از اراضی استان ایلام را جنگل‌ تشکیل می‌دهد و بر اساس گفته مسئولان حدود ۶۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان قرار گرفته‌اند که میزان قابل توجهی از این جنگل‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

در سال‌های اخیر گرمای هوا، آتش‌سوزی و ریزگردها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به حیات این جنگل‌ها در برخی مناطق وارد کرد، در حالی که درختان بلوط ایلام از قدیمی‌ترین گونه‌ جنگل‌های کشور محسوب می‌شوند.

اما در سال‌های اخیر علاوه بر موارد گفته شده شیوع آفات و بیماری‌ها در جنگل‌های استان سبب شده که درختان بلوط از درون تهی شوند و با یک تلنگر کوچک بشکنند.

هرچند مسئولان مربوطه مدعی‌اند که در این زمینه اقدامات موثری انجام شده است، اما بیماری و آفت درختان بلوط در برخی مناطق نگرانی طبیعت‌دوستان را به دنبال داشته است.

لزوم رسیدگی مسئولان به جنگل‌ها پس از پایان زندگی آنان

فاطمه حبیبی، یکی از طبیعت‌دوستان گفت: در برخی مناطق شاهد افزایش آفت و بیماری درختان بلوط هستیم که این امر می‌تواند یک تهدید برای این جنگل‌ها محسوب شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ادامه این روند می‌تواند به تخریب هزاران هکتار از اراضی جنگلی این استان منجر شود لازم است مسئولان هرچه سریع‌تر برای حل این مشکل اقدام کنند.

بروز بحران زیست‌محیطی

محمد شاهدی، یکی دیگر از طبیعت‌دوستان اظهار کرد: سال‌هاست که حال درختان بلوط ناخوش است و در برخی زمان‌ها شاهد نابودی این جنگل‌ها با آتش‌سوزی و آفت هستیم و نهادهای مربوطه اقدام چشمگیری برای رفع این مشکلات انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه سالانه بخش زیادی از جنگل‌های استان در آتش بی‌تدبیری مسئولان و بی‌احتیاطی مردم و گردشگران می‌سوزد، افزود: آفت و بیماری درختان بلوط در حال افزایش است و بی‌شک ادامه این روند به یک بحران زیست‌محیطی ختم خواهد شد.

نابودی بیش از پیش جنگل‌های بلوط

رضایی، یکی دیگر از طبعیت‌دوستان گفت: در سال‌های اخیر از یک سو عوامل برخی فعالیت‌های انسان موجب خسارت به پوشش‌های گیاهی و جنگلی در کشور و به تبع آن در استان ایلام شده و از سوی دیگر آفات و حشرات تاثیرات بسیار مخربی بر جنگل‌های بلوط استان گذاشته و باعث خشکیدگی درختان شده است.

وی افزود: بی‌شک ادامه این روند امکان تجدید حیات در جنگل‌های بلوط را ناممکن یا محدود می‌کند که این امر به نابودی بیش از پیش آنها می‌انجامد.

عدم خسارت‌زایی آفات جنگل‌ها در ایلام

حجت‌الله فتحی، سرپرست معاون فنی منابع طبیعی استان ایلام در این‌باره گفت: تا زمانی که آفات درختان خسارت‌زا نباشد اقدامی در خصوص سمپاشی جنگل‌ها انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای مثال آفات درختان بلوط در استان‌های کرمانشاه، لرستان و آذربایجان غربی خسارت زیادی به جنگل‌ها وارد می‌کنند، ادامه داد: در این استان‌ها برای مهار آفات از سموم بیولوژیک استفاده می‌شود.

 سرپرست معاون فنی منابع طبیعی استان ایلام با تاکید بر اینکه این آفات در جنگل‌های استان خسارت‌زا نیستند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر مراقبت‌های بهداشتی، پرورشی و مراقبتی انجام شده و همچنین با توجه به بارندگی‌های مطلوب در استان میزان خشکیدگی جنگل‌های بلوط کاهش محسوسی داشته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شاهد خشکیدگی درختان بلوط در محدوه منطقه چوار و اطراف پتروشیمی، تجریان و پالایشگاه هستیم، ادامه داد: بررسی‌ها در خصوص دلایل این خشکیدگی‌ها در حال انجام است.

فتحی اضافه کرد: بیشترین آمار مربوط به خشکیدگی جنگل‌های بلوط در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ بود که شاهد خشکیدگی ۱۰ درصد از جنگل‌های بلوط در این سال‌ها بودیم.

این در حالی است که در برخی مناطق استان از جمله شباب، مهدی‌آباد و هلیلان نیز برای تهیه زغال شاهد قطع درختان و تبدیل آنها به زغال بوده‌ایم. از طرفی، گسترش آفات و حشرات در جنگل‌ها نیز خود می‌تواند حیات این جنگل‌ها را به خطر بیندازد که با توجه به تاثیرات مهم این جنگل‌ها بر زندگی از جمله کنترل آب‌های سطحی، جلوگیری از بروز سیلاب و تعدیل آب و هوا ضروری است نهادهای ذی‌ربط برای مراقبت بیشتر از این جنگل‌ها و جلوگیری از نابودی آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 501400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha