بندر فریدونکنار به عنوان نخستین بندر خصوصی کشور که سال‌ها با مشکلات روبه‌رو بود، در سال ۹۸ رشد ۸۰ درصدی را در تخلیه و بارگیری صادرات و واردات ثبت کرد.

بنادر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بندر فریدونکنار یکی از سه بندر استان مازندران است که در سال ۱۳۶۹ به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ساخت این بندر در نیمه اول سال ۱۳۸۶ به اتمام رسید و با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی، به بخش خصوصی واگذار و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ حین انجام عملیات عمرانی به صورت رسمی بهره برداری شد.

طی سنوات گذشته حدود ۲.۵ میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده و برای ۲۰۰ نفر مستقیم و هزاران نفر غیر مستقیم اشتغالزایی داشته است. البته طی ۳ سال اخیر به دلیل برخی مشکلات از جمله رسوبگذاری بیش از اندازه بخش دریا و برخی تغییر سیاست‌های  قوانین و تجارت با مشکلاتی مواجه شد، اما در سال گذشته با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر حمایت از بخش خصوصی و ایفای نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، فعالیت این بندر رونق گرفت.

مدیر عامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار گفت: سال ۹۸ حدود ۱۶۲ هزار تن غلات در بندر فرویدونکنار تخلیه شد که نسبت به سال ۹۷  از رشد ۱۳۰ درصدی برخوردار بوده است.

ایمان شیوافر بخش صادرات را از یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سال جدید در بندر فریدونکنار اعلام کرد و افزود : سال گذشته در بخش صادرات نیز شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بودیم البته سهم این بندر از بازار صادراتی ناچیز است که باید برای افزایش آن اقدامات اساسی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بخش نفتی بندر فریدونکنار یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی شمال کشور است، گفت: در سال ۹۸ به دلیل تحریم‌های نفتی که به کشور تحمیل شد و به دلیل عدم امکان ترانزیت سوخت به کشور افغانستان، میزان تخلیه و بارگیری فراورده‌های نفتی در بندر فریدونکنار کاهش ۶۰ درصدی داشت.

شیوافر ادامه داد: در مجموع بندر فریدونکنار در سال رونق تولید،  ۸۰ درصد افزایش تخلیه و بارگیری داشته است که در سال‌های اخیر این میزان رشد بی‌سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار با بیان اینکه میزان کشتی‌های پهلوگرفته نیز ۷۰ درصد افزایش داشت، گفت: در سال ۹۸ درمجموع ۶۱ کشتی در بندر فریدونکنار پهلو گرفت.

شیوافر علت این رشد را در ارائه خدمات و تسهیلات ویژه بندر فریدونکنار برای صاحبان کالا و تجار عنوان کرد و افزود: در این راستا بروکراسی اداری به حداقل رسیده و همچنین تخفیفات ویژه‌ای به صاحبان کالا و کشتی‌ها در این بندر داده می‌شود که در سایر بنادر امکان‌پذیر نیست.

وی تکمیل زیرساخت‌های بندر را یکی دیگر از اقدامات مهم در سال گذشته دانست و بیان کرد: در سال ۹۸ پروژه برق‌رسانی اساسی و پایدار به ترمینال‌ها انجام شد.

رونق بندر فریدونکنار در بی‌رونقی اقتصاد کرونایی 

مدیرعامل بندر فریدونکنار همچنین به وضعیت بندر در سایه ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در فروردین ۹۹، ۶ کشتی در بندر فریدونکنار پهلو گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور و تجارت در حال آسیب دیدن از ویروس کرونا است، افزود: در حال حاضر کرونا بر روی  سرمایه‌گذاری‌های جدید، پروژه‌های عمرانی و زیرساختی و  نیروی انسانی تاثیر منفی گذاشته که در کنار کاهش شدید قیمت نفت و تحریم‌ها می‌تواند منجر به کاهش عملکرد بنادر شود.

مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار همچنین به احداث برج کنترل از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران اشاره کرد و گفت: برای احداث این برج محل اجرا و پیمانکار مشخص شده است که بزودی و پس از مساعد شدن شرایط کرونایی کار آغاز می‌شود که در ارتقای جایگاه بندر نقش ویژه‌ای دارد. همچنین اقدام بسیار مناسب دیگر اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران انجام پروژه لایروبی کانال و حوضچه است که بزودی شاهد افزایش عمق آبخور مجاز بندر و افزایش ظرفیت کشتی‌های ورودی خواهیم بود.

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده‌های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چندمنظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده‌های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

سرمایه‌گذاری برای احداث ۳۳ هزار متر مربع انبار سرپوشیده با ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار تن، سیلوی ۳۰ هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت ۳۰ هزار تن، ۱۱ هکتار ترمینال روباز جنرال کارگو، ۱۴ هکتار جاده و مسیر دسترسی و ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساختمان و با فراهم آوردن تمامی ارکان و المان‌های مورد نیاز یک بندر از دیگر ویژگی‌های نخستین بندر خصوصی شمال کشور است.

کد خبر 501364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha