مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

سال گذشته بود که ازدواج اجباری رها، دختر ۱۱‌ساله منطقه زردلان ایلام، خبرساز شد و امسال خودکشی زینب دختر ۱۲‌ساله بازهم این منطقه را خبرساز کرد؛ این حوادث مسئولان را هنوز بیدار نکرده است.

آسیب‌های اجتماعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، منطقه زردلان واقع در شهرستان هلیلان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور شناخته می‌شود. سال‌های سال است که مردم این منطقه با فقر مطلق دست و پنجه نرم می‌کنند و مشکلات اقتصادی سبب به وجود آمدن بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در این منطقه شده است

بیشتر خانه‌های مردم این منطقه از سنگ و گل ساخته شده و خبری از بهداشت، آموزش، آب، راه، مسکن و خط تلفن نیست. با وجود همه بازدیدها و وعده‌ها این منطقه همچنان در محرومیت به سر می‌برد. وضعیت مردم منطقه از لحاظ امرار معاش بسیار ضعیف است و مشکلات اقتصادی به معضلات اجتماعی دامن زده.

خبر خودکشی دختر ۱۲‌ساله زردلانی آنقدر ناراحت کننده بود که در چند روز اخیر تمام محافل خبری در مورد آن صحبت می‌کنند، اما این منطقه سابقه چنین خبرهای تلخی را در حافظه تاریخی خود دارد. سال گذشته ازدواج اجباری رها دختر ۱۱‌ساله نیز در این منطقه خبرسازی شده بود که با ورود دادستان ایلام ختم به خیر شد.

ورود دادستان ایلام به ماجرا

بعد از انتشار خبر خودکشی زینب دختر ۱۲‌ساله زردلانی، دادستان ایلام به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه موضع‌گیری و اعلام کرد: خودکشی دختر ۱۲‌ساله به دلیل فقر به هیچ وجه قابل قبول نیست.

افشار خسروی‌زاد بیان کرد: در تماس با مدیر کل بهزیستی استان ایلام از وی خواستم شخصاً به روستای مورد نظر برود و گزارشی از وضعیت این خانواده و نیازهای آنان ارائه دهد.

وی اعلام کرد: نهادهای حمایتی موظف هستند به صورت مداوم وضعیت چنین خانواده‌هایی را مورد بررسی قرار دهند تا از بروز چنین فجایعی پیشگیری کنند.

خسروی‌زاد تصریح کرد: ابتدا بهزیستی موظف است نیازهای این خانواده را تأمین کند و در صورت نیاز سازوکاری برای کمک به این خانواده به رسانه‌ها ارائه می‌شود تا در اختیار خیرینی که قصد کمک به آنها را دارند قرار دهند.

نتایج بررسی بهزیستی

مدیر کل بهزیستی استان ایلام نیز گفت: در پی اعلام خبر ناگوار مربوط به این دختر نوجوان، تیم اجرایی و مددکاری این اداره کل متشکل از معاون اجتماعی بهزیستی استان، رئیس بهزیستی شهرستان چرداول، مسئول مرکز اورژانس اجتماعی چرداول و مسئول بهزیستی هلیلان به منظور بررسی علت این موضوع به منزل خانواده متوفی اعزام شدند و پس از بررسی‌های لازم و مصاحبه با اعضای خانواده، نتیجه را به این‌جانب اعلام کردند.

زهرا همتی بیان کرد: این خانواده پنج‌نفره به علت معلولیت سرپرست خانواده از ناحیه یک دست، زیرپوشش بهزیستی هستند که در چارچوب قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه از کمک‌های مستمر و غیرمستمر این سازمان شامل کمک هزینه ساخت مسکن (۱۴۰ میلیون ریال)، مستمری ماهیانه (پنج میلیون و ۱۵۰ هزار ریال)، کمک هزینه معیشت (هر سه ماه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال)، هزینه کمک معاش (۸ میلیون ریال) و سایر کمک‌های غیرمستمر نظیر بسته‌های غذایی استفاده می‌کنند، اما به دلیل محرومیت مضاعف و فقر اقتصادی حاکم بر منطقه از بسیاری از امکانات رفاهی و خدماتی برخوردار نیستند.

وی افزود: براساس اعلام نظر والدین زینب، او دارای علائم افسردگی بود که به دلیل ناآگاهی خانواده از این موضوع اقدامی برای درمان مشکلات روحی و روانی وی انجام ندادند.

همتی تصریح کرد: با توجه به دریافت مستمری و یارانه ماهیانه که مبلغی بالای ۱۰ میلیون ریال بوده و نیز فعالیت خانواده در زمینه دامداری (پرورش چند رأس گاو) تأمین حداقل نیازهای خانواده دور از انتظار نیست، اما به دلیل فقر فرهنگی خانواده و ناآشنایی آنان با روحیه حساس فرزندان، خواسته‌های اولیه آنان را نادیده گرفتند که در نهایت با توجه به زمینه افسردگی این عضو خانواده، اقدام به خودکشی کرد.

مدیر کل بهزیستی استان ایلام افزود: از دیگر مشکلات خانواده می‌توان به ناآشنایی والدین با مهارت‌های فردی و برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان و در نتیجه عدم اقدام مناسب برای دریافت خدمات درمانی اشاره کرد.

وی بیان کرد: با توجه به فقر اقتصادی مضاعف منطقه که سبب تشدید آسیب‌های اجتماعی متعدد در این منطقه شده، حل این مشکلات به تنهایی از عهده بهزیستی خارج و نیازمند عزم جدی و همکاری عمومی دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مشارکت خیرین است.

همتی اظهار کرد: امید است با تحقق این موارد شاهد رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه مناطق محروم استان، از جمله شهرستان تازه‌تأسیس هلیلان و رفاه مردم ساکن این مناطق باشیم و شاهد تکرار چنین رخدادهای تأسف‌باری نباشیم.

خانواده هیچ امکانات رفاهی و معیشتی اولیه ندارد

منتخب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز به دیدار با خانواده دختر نوجوان هلیلانی رفت و گفت: مرگ این دختر نوجوان بر اثر فقر مطلق بوده است.

علی‌اکبر بسطامی بیان کرد: پدر خانواده معلول جسمی و زیر پوشش بهزیستی است.

وی افزود: سرپناه این خانواده یک چهاردیواری ۵۰ متری بدون سقف است که با مشارکت بنیاد برکت و بهزیستی تا این مرحله ساخته شده است.

بسطامی بیان کرد: بهزیستی ۱۴ میلیون تومان و بنیاد برکت ۶ میلیون تومان برای ساخت این سرپناه کمک کردند و برای تکمیل ساختمان و سقف آن مسئولان مربوطه پیشنهاد دریافت وام به پدر خانواده داده‌اند که با توجه به فقر مطلق، دریافت وام در توان این خانواده نبوده است.

وی تصریح کرد: لباس‌های این دختر ۱۱‌ساله چنان مندرس و غیرقابل استفاده بود که دختربچه قبل از مرگش اقدام به سوزاندن آنها کرد تا بعد از مرگش بچه‌های دیگر نبینند.

نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به اینکه این خانواده هیچ امکانات رفاهی و معیشتی اولیه هم ندارند گفت: این دختربچه بارها از فقر مطلق خانواده خود گلایه‌مند بوده است.

بسطامی بیان کرد: منطقه‌ای که این خانواده در آن زندگی می‌کنند خط تلفن ثابت و همراه، آنتن تلویزیون، خانه بهداشت و راه مناسب ندارد.

وی گفت: منطقه هلیلان و روستاهای آن به‌شدت نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری و اختصاص اعتبارات ویژه است.

با وجود بازدیدها، گزارش‌ها و بررسی‌ها، حالا زینب ۱۲‌ساله دیگر نیست، اما زینب‌های زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند و آسیب‌های اجتماعی در کمین آنها است و باید فکری اساسی برای این منطقه کرد. این منطقه سال‌ها است با آسیب‌های زیادی مواجه است و مسئولان با وجود وعده‌های فراوان هنوز نتوانسته‌اند مسائل معیشت و آسیب‌های اجتماعی آنجا را رفع کنند.

امیدواریم مسئولان همچون سال گذشته عمل نکنند و این موضوع را فقط در حد بازدید باقی نگذارند و یک‌بار برای همیشه با برنامه‌ریزی درست، آسیب‌های اجتماعی را در این منطقه ریشه‌کن کنند.

کد خبر 501231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرسان ایلامی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    5 2
    قابل توجه جناب میر سلیم که نگران مردم مستضعف آمریکا بودند ، لطفا سری به زردلان وهلیلان بزنید ،نزدیکتر از آمریکاست ، البته راههای ناهمواری دارد
  • روح ا.... IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    قابل توجه مسئولین اداره کشور....ورییس دیوان عدالت و مدیر حقوق بگیر اسلامی..53 میلیونی ...تومان بعد از چهل و اندی سال.....مسئولین باید از خجالت بمیرند......