آمار مبتلایان به کرونا در حالی در سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از کریدورهای ارتباطی کشور روند رو به افزایش را طی می‌کند که تردد اتباع خارجی ۲ کشور همسایه و غربالگری روزانه بیش از هزار نفر از آنان بر سختی کار مقابله با این ویروس می‌افزاید.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های مرزی کشور است که همه روزه تردد اتباع خارجی از نقاط مرزی آن در حال انجام است. با شیوع ویروس کرونا در کشور، مرزهای این استان نیز تحت کنترل قرار گرفت، اما بعد از مدتی که مرزها بسته بود اکنون ورود مسافران به پایانه‌های مرزی استان با رعایت نکات بهداشتی و غربالگری افراد انجام می‌شود.

این درحالی است که علاوه بر مسافران ورودی تعداد زیادی از اتباع پاکستانی و افغان نیز قبل از شیوع این بیماری از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان وارد کشور شده بودند و برخی از آنان هنوز هم در این استان یا دیگر نقاط کشور اسکان دارند.

از آنجایی که با شیوع ویروس کرونا در کشور اتباع خارجی نیز از ابتلا به آن مصون نماندند این افراد در ایران مورد غربالگری قرار گرفته و بر اساس دستور رئیس جمهوری و ابلاغیه وزارت کشور مانند شهروندان ایرانی در صورت ابتلا به کرونا رایگان مورد درمان قرار گرفتند.

علاوه بر پایانه‌های مرزی، اردوگاه الغدیر زاهدان نیز به دلیل پذیرش اتباع سایر کشورها که از دیگر نقاط کشور به این اردوگاه ارجاع شده‌اند، یکی از مراکز حساس و خطرناک در گسترش بیماری کرونا است.

آنچه آمار دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان نشان می‌دهد این است که تاکنون ۴ درصد از جمعیت افراد مبتلا شده به کرونا در سیستان و بلوچستان را اتباع خارجی اعم از مجاز و غیرمجاز تشکیل می‌دهند. این در حالی است که تاکنون ۳۱ هزار و ۶۲۳ نفر از اتباع خارجی فقط در محدوده دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان از نظر ابتلا به ویروس کرونا غربالگری شده‌اند.

این در شرایطی است که به گفته استاندار سیستان و بلوچستان تا نیمه فروردین  ۹۹ حدود ۵۹ هزار نفر از اتباع افغانستانی و بیش از ۶ هزار نفر از اتباع پاکستانی از طریق مرزهای استان خارج شدند که این وضعیت در شرایط فعلی کار را برای کادر درمانی و بهداشتی استان سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این اجرای پروژه‌های عمرانی توسط پیمانکاران غیربومی، سفر برخی از ساکنان استان­های دیگر و نیروهای نظامی و انتظامی غیر بومی از سیستان و بلوچستان به استان­هایشان از جمله ترددهایست که بر سختی قطع زنجیره انتشار ویروس در سیستان و بلوچستان می‌افزاید.

۴ درصد بیماران مثبت کرونا تبعه خارجی هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان عنوان کرد: از آغاز طرح غربالگری در سیستان و بلوچستان تاکنون ۲۴ هزار و ۴۹۹ نفر تبعه کشور افغانستان اعم از اتباع غیرمجاز و کسانی که داوطلبانه از سایر نقاط کشور قصد برگشت به کشورشان را داشتند غربالگری شدند.

سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود: از ابتدای اسفند ۹۸ تاکنون ۷ هزار و ۱۲۴ نفر از اتباع کشور پاکستان که عموما زائر بودند نیز در پایانه مرزی میرجاوه مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی بیان کرد: غربالگری شامل رانندگان ترانزیت نیز شده است. ۴۶۳ راننده در پایانه‌های مرزی نیز غربالگری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: ۱۰ درصد از بیماران حاد تنفسی و ۴ درصد از بیماران کرونا مثبت سیستان و بلوچستان هم از اتباع خارجی مقیم استان اعم از اتباع مجاز و غیرمجاز هستند که تمامی آنان در صورت نیاز، بستری شده اند و هزینه درمان آنان نیز مانند بیماران ایرانی رایگان است.

این مسئول همچنین از آغاز مرحله دوم غربالگری غیر حضوری کوید ۱۹ در سیستان و بلوچستان از روز گذشته ( ۲۵ فروردین ۹۹) خبر داد و بر عزم جدی نظام سلامت استان بر ارزیابی سلامت تمامی هم استانی‌ها تاکید کرد.

هاشمی شهری تاکید کرد: در مرحله اول غربالگری غیرحضوری بیش از ۹۹ درصد مردم استان از طریق سامانه ۴۰۳۰ و همچنین خود اظهاری در سایت سلامت به نشانی salamat.gov.ir، و حضور در مراکز ۱۶ ساعته غربالگری و در ایستگاه‌های ورودی شهرهای استان مورد ارزیابی سلامت قرار گرفته‌اند. با توجه به متغیر بودن شرایط مصمم هستیم تا مرحله دوم غربالگری با اولویت افراد بالای ۱۵ سال و بیماران زمینه‌ای را با مشارکت تیم‌های سلامت در استان اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۵۹۳ نفر از هم استانی‌ها فقط از طریق سامانه ۴۰۳۰ در استان از سوی بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ کاربر مورد غربالگری تلفنی قرار گرفته اند که این آمار نشان دهنده اقبال مردم عزیز به پاسخگویی سامانه تلفنی ۴۰۳۰ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: دانش آموزان و دانشجویان حجم زیادی از جمعیت جوان و فعال استان را تشکیل می‌دهند. اگر همزمان با آغاز کرونا مراکز آموزشی را تعطیل نمی‌کردیم بر اساس پیش بینی حدود ۳۰ درصد جمعیت استان به این بیماری مبتلا می‌شدند.

وی تصریح کرد: ما به تلاشمان در حوزه سلامت تا آخرین لحظات ادامه خواهیم داد و تنها انتظار ما از مردم مشارکت فعال آنان در بسیج ملی مبارزه با کرونا است که همه ما با هم موفق به کنترل بیماری شویم.

غربالگری روزانه بیش از یکهزار نفر اتباع بیگانه در اردوگاه الغدیر زاهدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ارزیابی و نظارت‌های روزانه تیم‌های سلامت در اردوگاه الغدیر زاهدان خبر داد.

دکتر سید مهدی طباطبایی گفت: ارزیابی و نظارت‌های تیم‌های سلامت از اردوگاه الغدیر زاهدان به صورت روزانه در حال انجام است. اردوگاه الغدیر زاهدان به دلیل پذیرش اتباع سایر کشورها که از دیگر نقاط کشور به این اردوگاه ارجاع شده اند، یکی از مراکز حساس و خطرناک در زمینه بیماری کرونا است، تیم‌های سلامت مسقر در اردوگاه الغدیر روزانه بیش از هزار نفر از اتباع بیگانه را از نظر علائم بیماری کرونا مورد غربالگری قرار می‌دهند.

وی افزود: تمامی اتباع بیگانه در این اردوگاه بر اساس نظام مراقبت بیماری‌های سندرمیک مورد بررسی قرار می‌گیرند. تمامی افراد تب سنجی می‌شوند و از نظر علائم بیماری کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرند و همچنین قطره خوراکی پولیو نیز به این افراد خورانده می‌شود. همچنین با نظارت کارشناس بهداشت محیط مستقر در اردوگاه، به‌صورت روزانه تمامی محیط و سطوح اردوگاه الغدیر گندزدایی می‌شود.

روند رو به افزایش بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد به‌طوری‌که براساس اعلام دانشگاه علومپزشکی زاهدان شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان تا روز دوشنبه ۲۵ فروردین، از مرز ۴۰۰ نفر عبور کرده است.

کد خبر 501091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha