سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

این روزها همه جا صحبت از کروناست، حتی بر سر خاک! جایی که نمی‌توان حتی عزیز از دنیا رفته‌ را در آغوش کشید و با جسم بی‌روحش وداع کرد؛ یا درکنار پیکر بی‌جانش اشک دلتنگی روانه کرد و آرام شد.

شمع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در شرایطی که کرونا فرصت برگزاری مراسم سوگواری و ضیافت برای عزیزانمان را نمی‌دهد و حتی نمی‌گذارد که در کنار اقوام و دوستان، دل‌های به سوگ نشسته‌مان را تسکین دهیم، برای آرامش خاطر خود و عزیز سفر کرده‌مان، چه کنیم؟

در این روزهای کرونایی، هرچند خانواده‌های داغدار فرصتی برای برگزاری مراسم سوگواری و احسان برای عزیزانشان نمی‌یابند، اما طبق توصیه بسیاری از علما و کارشناسان مذهبی، می‌توانند با برداشتن قدم‌های خیر و دستگیری از نیازمندان و درماندگان، به روح خود جلا داده و روح عزیزشان را نیز قرین رحمت کنند.  

یک کارشناس مسایل مذهبی اظهار کرد: باید بدانیم که بلاها از آزمون‌های الهی است و خداوند متعال بارها در قرآن کریم بدان‌ها اشاره کرده است.  

حجت الاسلام رسول برگی افزود: آیه ۱۵۵ سوره بقره (و حتما شما را به اندکی از ترس و گرسنگی و کاهشی از مال‌ها و جان‌ها و محصولات آزمایش خواهیم کرد و شکیبایان را مژده ده)، بیماری کرونا به گونه‌ای است که تمامی موارد ذکر شده در این آیه مبارکه را از خوف گرفته تا بیماری و از دست دادن عزیزان در خود دارد.  

وی ادامه داد: اما باید توجه کنیم که خداوند در ادامه این آیه مبارکه و در آیه ۱۵۶ سوره بقره(آنان که چون به حادثه سخت و ناگواری دچار شوند_صبوری پیش گرفته و_ گویند: ما به فرمان خدا آمده‌ایم و به سوی او رجوع خواهیم کرد) بشارت می‌دهد به صابران و کسانی که هنگام مواجهه با مصیبت‌ها می‌گویند "برای خداییم و به خدا بازمی‌گردیم"؛ زمانی که انسان این مفاهیم را در مواجهه با مصیبت‌ها درک کند، به آرامش درونی هم می‌رسد.  

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گفت: غم از دست دادن عزیز سخت و سنگین است، اما اگر همواره به این اصل توجه کنیم و درک کنیم که بازگشت انسان‌ها به سوی خداست، آرام می‌شویم.  

بشارت خداوند به صابران در مصیبت‌ها

وی در ادامه به آیه ۱۵۷ سوره بقره(آن گروهند که مخصوص به درود و الطاف الهی و رحمت خاص خدایند و آنها خود هدایت یافتگانند) نیز اشاره کرد و افزود: اما خداوند بعد از بشارت به صابران در مصیبت‌ها، آنان را مورد سه عنایت "سلام، رحمت و هدایت" قرار می‌دهد و این عنایات پاداش بسیار ارزشمندی است.  

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: برخی مصیبت‌ها چون از دست دادن عزیزان بسیار سنگین است، اما هر قدر که مصیبت و صبر عظیم باشد، اجر و پاداش آن نیز به همان اندازه بزرگ خواهد بود، امروز برخی از خانواده‌ها در نتیجه شیوع کروناویروس عزیزان خود را از دست می‌دهند و به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی نمی‌توانند حین خاکسپاری نزدیک عزیزان خود شده و رفت و آمد و همدردی حضوری اقوام نیز که التیامی برای این‌گونه مصیب‌ها بود، امکان ندارد؛ در این شرایط باید صبر جزیل پیشه کنند.  

حجت الاسلام رسول برگی تاکید کرد: امسال که عزاداری جمعی ممکن نیست و اقوام و آشنایان هم نمی‌تواند به دیدار به سوگ نشستگان آمده و دلداری دهند، باید بر این مصیبت‌ها صبر کرد، چراکه خداوند در مقابل این صبر عظیم، اجر بزرگی خواهد داد.  

وی گفت: برای عزیزان از دست رفته باید گریه کنیم، چراکه چشم در سوگ عزیز باید بگرید اما از طرفی هم باید توجه کنیم که با گریه کردن‌های ما چیزی عاید عزیز سفر کرده‌مان نمی‌شود، باید به کارهایی که به روزهای بعد از مرگ عزیزمان افاقه می‌کند توجه کنیم تا از گذرهای سخت، شب اول قبر و... راحت عبور کند و توشه‌ای اخروی برای وی هدیه کنیم.  

وی اضافه کرد: چنانچه ابوذر غفاری، یار وفادار رسول خدا(ص) بعد از کفن و دفن فرزندش کنار قبر وی نشسته و می‌گوید: "فراق تو، من را به گریه نینداخته است و سوگند به خدا، برای جدایی از تو، گریه نمی‌کنم؛ بلکه اشکم از این است که هنگام مرگ و بعد از آن، چه سختی‌ها و دشواری‌هایی بر تو گذشت". بر این اساس باید به فکر اموراتی باشیم که بعد از مرگ عزیزمان، به کارش می‌آید.  

کفن و دفن غریبانه در ایام کرونایی

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: معتقدم کسانی که با این غربت و اندوه از دنیا می‌روند، حتما خداوند به آنان عنایت خواهد کرد، اما در کنار آن حتما باید کاری کنیم تا روح عزیزانمان آرام شده و خود نیز به نوعی آرامش برسیم.  

وی تاکید کرد: اینگونه که پیش می‌رود امسال در ماه رمضان نیز به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افطاری جمعی و مهمانی هم برگزار نخواهد شد؛ پیشنهاد می‌کنم تا نیات خیر، احسان و هزینه ضیافت‌ها را در امور خیریه صرف کنیم و توجه داشته باشیم که شاد کردن دل نیازمندان، بهترین کارها است.  

وی کفت: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده "خداوند به حضرت داود وحی نمود که گاه بنده‌ای از بندگان من کار نیکی انجام می‌دهد و به سبب آن، بهشت را برای او مباح می‌گردانم! حضرت داود گفت: پروردگارا! آن کار نیک و حسنه چیست؟ حق تعالی فرمود: او به شاد نمودن دل بنده ی من می‌پردازد، اگرچه آن شاد نمودن به اندازه ی یک دانه ی خرما باشد، من آن را نیز می‌پذیرم و آن کار را برای او ثبت می‌نمایم". (اصول کافی، جلد دوم)

حجت الاسلام رسول برگی گفت: چنین خدایی داریم که بر رحم کنندگان، رحم می‌کند و منتظر بهانه‌ای است تا بندگان خود را مورد رحمت و مغفرت خویش قرار دهد؛ باید در مقابل چنین معبودی هرآنچه در توان داریم انجام دهیم و از نیازمندان دستگیری کنیم، تا او نیز رحمتش را بر ما فرود آورد.  

چگونه در دوران کرونایی سوگواری کنیم؟

وی در ادامه به عدم برگزاری مراسم‌های ختم و همچنین ضیافت‌های متوفیان در ایام کرونایی اشاره کرد و افزود: در این شرایط بهترین کار کمک به نیازمندان است؛ می‌توان هزینه‌های تالار، مراسم و... را جمع کرد و بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توزیع کرد و به یاری یتیمان شتافت.  

وی تاکید کرد: امروز به خاطر شیوع کرونا بسیاری از اصناف و کسبه فعالیت نمی‌کنند و در خانه‌ نشسته‌اند، اینان انسان‌های آبرومندی هستند که به خاطر شرایط فعلی بیکار مانده‌اند، باید کمک کنیم تا شرمنده خانواده‌هایشان نشوند.  

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در ادامه افزود: به جای هزینه احسان و مراسم، می‌توان مقدمات آزادی یک زندانی جرایم غیرعمد از پشت میله‌ها را فراهم کرد تا دل خانواده‌اش شاد شود، چراکه همسر و فرزندان این افراد، بدون سرپرست خود به سختی روزگار می‌گذرانند و باید به فکر آنان نیز باشیم.  

وی تاکید کرد: به خانواده‌های داغدار و خیران پیشنهاد می‌کنم که در این ایام در راستای کمک به نیازمندان قدم‌های بیشتری برداشته و مشکلاتشان را حل کنند و به یقین که خداوند در مقابل قدم‌های خیر آنان، دستشان را خواهد گرفت.  

استاد حوزه و دانشگاه نیز اظهار کرد: خانواده‌هایی که در این ایام عزیزان خود را از دست می‌دهند، امکان برگزاری مراسم سوگواری ندارند، ازاین‌رو به جای برگزاری مراسم و ضیافت می‌توانند با صدقه دادن، شناسایی فقرا و مستمندان و کمک به آن‌ها، آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، قرائت فاتحه و ختم قرآن جمعی در فضای مجازی، اقامه نماز وحشت و تلاوت قرآن روح خود را تسلا دهند.  

حجت‌الاسلام اصغر نقدی خاطر نشان کرد: توجه و رعایت نکات ابلاغ شده توسط کمیته‌های مدیریت بیماری کرونا، جنبه شرعی دارد و وظیفه ما پیروی از این راهکارهاست.  

وی ابراز کرد: امید است خداوند صبر، توکل و حوصله را در وجود ما ببیند و به ما عنایت فرماید.  

گزارش از مهری‌هاشم زاده

کد خبر 500998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha