مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

۴ باند حفاران غیرمجاز در استان ایلام، در تعطیلات نوروز 99، توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی  و نیروی انتظامی دستگیر شدند.

پل تاریخی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: این روزها بارش شدید باران و راه افتادن سیل در برخی نقاط کشور نگرانی‌هایی برای تخریب احتمالی میراث فرهنگی به وجود آورده است. در این میان، برخی از استان‌ها کمتر از بقیه با چنین نگرانی‌هایی روبه‌رو هستند.

عبدالمالک شنبه‌زاده با اشاره به اینکه حجم بارندگی در استان ایلام به اندازه‌ای نبود که به آثار تاریخی آسیب برساند، گفت: شدت بارش تنها در یکی از شهرستان‌های استان زیاد بود که در آن بخش نیز به هیچ یک از آثار تاریخی و میراث فرهنگی آسیب وارد نشد.

وی افزود: هرچند تاکنون بارش شدید باران نتوانسته به میراث تاریخی این استان آسیب وارد کند، تعطیلات اجباری که شیوع ویروس کرونا با خود به همراه آورده و منجر به لغو سفرها و حضور گردشگران در محوطه‌های تاریخی و باستانی شده نگرانی‌های دیگری درخصوص ایجاد فرصت برای حفاران غیرمجاز و البته تخریب‌گران میراث فرهنگی به وجود آورده است.

شنبه‌زاده در خصوص تاثیر کاهش حضور گردشگران در محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی و افزایش جرائم در خصوص میراث فرهنگی و فعالیت حفاران غیرمجاز گفت: در تعطیلات نوروز ۹۹ شاهد یادگاری‌نویسی روی آثار تاریخی نبودیم، اما حفاران غیرمجاز از خلوت شدن طبیعت و محوطه‌های باستانی به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو تمام سفرها، سوءاستفاده کردند و درصدد حفاری غیرمجاز در مکان‌هایی که آثار تاریخی در آن وجود داشت برآمدند.

به گفته وی از آنجا که استان ایلام مانند سایر استان‌های کشور مملو از محوطه‌های باستانی و آثار تاریخی است. بیش از ۱۵۰۰ اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و باتوجه به آنکه پراکندگی این آثار بسیار زیاد است، بیشتر آنها در مکان‌های صعب‌العبور و در کوهستان‌ها قرار دارند، دسترسی به آنها بسیار مشکل است. با این حال یگان حفاظت استان سعی دارد با بازدیدهای پیاپی اجازه حفاری به قاچاقچیان عتیقه ندهد.

 مدیرکل میراث و گردشگری ایلام با تاکید بر اینکه فعالان و دوستداران میراث فرهنگی در استان ایلام کمک‌های بسیار زیادی در حفظ میراث فرهنگی این استان دارند، یادآور شد: حدود ۶۰۰ دوستدار میراث فرهنگی در استان و در بیشتر مواقع این افراد در مناطق روستایی و عشایری فعال هستند و ما را در حفاظت از میراث فرهنگی یاری می‌رسانند. اگر افرادی درصدد دست‌درازی به محوطه‌های تاریخی برآیند، گزارش آنها به اداره کل میراث و گردشگری ایلام ارائه می‌شود.

شنبه‌زاده یادآور شد: در استان ایلام دو بخش بیش از سایر بخش‌ها مورد هجمه حفاران غیرمجاز قرار می‌گیرد. چوار و زرین‌آباد از جمله این بخش‌ها هستند. لازم به ذکر است که حفارانی که دستگیر شدند موفق نشدند به اشیای تاریخی دسترسی پیدا کنند. ضمن آنکه در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ هیچ قاچاقچی‌ای را که درصدد قاچاق اشیای عتیقه برآمده باشد، دستگیر نکردیم.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر شناسایی حفاران غیرمجاز برخی از افراد سعی داشتند از تعطیلاتی که به واسطه شیوع کرونا با آن رو به رو بودیم، سوءاستفاده کنند و درصدد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم آثار تاریخی برآمدند. این افراد شناسایی و با کمک دادستانی از فعالیت آنها جلوگیری شد و ۶ نفر دستگیر شدند و پرونده قضایی برای آنها تشکیل شد. در عین حال جلوی ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی گرفته شد. بیشترین ساخت و سازها در شهر تاریخی سیروان انجام شده بود.

شنبه‌زاده همچنین در خصوص ضریب اشغال هتل‌های ایلام در تعطیلات نوروز ۹۹ که به دلیل شیوع کرونا با  لغو تمام سفرها و محدود شدن مسیرهای دسترسی به این استان همراه بود، گفت: تمام هتل‌ها و تاسیسات گردشگری و مراکز تاریخی در این مدت تعطیل بودند. از این رو ضریب اشغال مراکز اقامتی استان ایلام صفر است. به هتل‌ها اعلام کرده بودیم که اگر نیاز باشد، شرایط لازم را برای اقامت دوره نقاهت بیماران کرونایی فراهم کنند، اما تاکنون استان در این خصوص اعلام نیاز نکرده است.

کد خبر 500996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha