رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه فاصله‌گذاری در مترو و اتوبوس ضمانت اجرایی ندارد، گفت: مصوبات ستاد مقابله با کرونا در زمینه فاصله‌گذاری بیشتر حالت توصیه‌ای دارد.

محمد علیخانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، محمد  علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند احتمالا به این معنی است که مردم خودشان هوشمند باشند و فاصله‌ها را رعایت کنند، چرا که اقدام هوشمند دیگری در این مدت در این حوزه ندیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل در دو قسمت فاصله‌گذاری به مرحله اجرایی می‌رسد، اظهار داشت: بخش اول مربوط به حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که اقداماتی از جمله ضدعفونی و رعایت دستورالعمل‌ها توسط پرسنل به خوبی انجام شده و بر روی آنها نظارت می‌شود. بخش دوم مردم هستند که برخی از آنها واقعا اقدامات بهداشتی و حفظ فاصله را رعایت می‌کنند، اما برخی از آنها به این موارد توجه ندارند.  

علیخانی با اشاره به خلائی که در اجرای دستورالعمل‌ها در حمل و نقل عمومی وجود دارد، گفت: در اینجا یک خلاء وجود دارد و آن هم نبود ضمانت اجرایی است و تصمیمات حالت توصیه‌ای دارد. هر چقدر که در مترو و اتوبوس خط کشی شود و صندلی‌ها علامتگذاری شوند بی‌فایده است، چرا که عده‌ای رعایت نمی‌کنند. برخی به رغم وجود اتوبوس خالی، باز هم برای سریع‌تر رسیدن به مقصد سوار اتوبوس‌های پر می‌شوند و نداشتن یک مصوبه قانونی با ضمانت اجرا خلاء واضحی در این قسمت است.  

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه پروتکلی بدین منظور برای بخش حمل و نقل عمومی و مسافران آماده شده است که باید در ستاد مبارزه با کرونا مصوب شود و در آن ضمانت اجرایی دیده شود، ادامه داد: باید در آن مشخص شود اگر کسی به فاصله‌ها توجه نکرد، برای افراد چه ضمانت اجرایی و جریمه‌ای باید در نظر گرفته شود. اگر فاصله‌گذاری اجتماعی با ضمانت اجرایی همراه نباشد اجرای آن در مترو و اتوبوس مقدور نیست.  او همچنین به استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که استفاده از ماسک در حمل ونقل عمومی باید اجباری شود، در کشورهایی که ماسک را اجباری کردند، از این اقدام نتیجه گرفتند و حالا که نمی شود حمل ونقل عمومی را تعطیل کرد، استفاده از ماسک اجباری شود.  

علیخانی در خصوص چگونگی تامین ماسک در صورت اجباری شدن آن در ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: این وظیفه دولت است. این حداقل کاری است که می‌توان انجام داد و به مردم کمک کرد تا ویروس شیوع پیدا نکند. این امکان باید توسط دولت فراهم شود و شهرداری و مترو این آمادگی را دارند تا ایستگاه‌ها را به جایگاه‌هایی برای توزیع ماسک در نظر بگیرند.  

او با اشاره به اینکه اجرای طرح ترافیک نیز به افزایش استفاده از مترو و اتوبوس دامن می‌زند، ادامه داد: اجرایی شدن و یا نشدن طرح ترافیک هر کدام تبعاتی به همراه خواهد داشت. عدم اجرای طرح ترافیک درامدهای شهرداری را کاهش می‌دهد و ممکن است به ترافیک دامن بزند، اما باید ببینیم ضرر کدامیک کمتر است. به نظرم اگر طرح ترافیک اجرا نشود ضرر کمتری به لحاظ سلامتی شهروندان در پی دارد. 

کد خبر 500634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha