مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

تحقق شعار سال در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، پزشکی و دارویی، جهش در علم و دانش را می‌طلبد چرا که با پشتوانه‌ علمی در بخش صنعت و درهم آمیختگی علم و فن، دانشگاه و صنعت می‌توانند ما را برای دستیابی به این شعار مهم کمک کنند.

علم و دانش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا،  دکتر پیمان نامدار، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: دانشگاه علوم پزشکی قزوین در کنار ارایه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در حوزه‌های مختلف به عنوان یک مرکز علمی در سال پیش رو برنامه‌های خود را در جهت تقویت پژوهش و نزدیک کردن پژوهش‌های دانشگاهی به عنوان پروژه‌های کاربردی جهت به نتیجه رسیدن، عملیاتی خواهد کرد تا جایی که در حوزه فناوری طی سال‌های گذشته نیز به توفقیات خوبی رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران در تولید علم جزو کشورهای معتبر و صاحب نام جهان محسوب می‌شود، تاکید کرد: مشکل اساسی در کشور ما آن است که متاسفانه درصد زیادی از تولیدات علمی ما حتی به محصول و نتیجه نزدیک نمی‌شوند در صورتی که با توجه به شرایط کشور طی یک تا دو سال گذشته بیشتر دانشمندان، مخترعان و پژوهشگران ما تولیدات علمی خود را به فناوری رسانده‌اند تا جایی که امروز و همزمان با شیوع ویروس کرونا، دستگاه‌های کمک تنفسی که پیش از این تولید آن تنها به چند کشور پیشرفته از جمله آمریکا، چین و کشورهای اروپایی تعلق داشت، امروز توسط مخترعان ما به تولید می‌رسد.

نامدار اضافه کرد: کشور همچنین در تولید ماسک نیز به زودی به مرحله خودکفایی می‌رسد و همه اینها نیازهایی بوده که علم توانسته آن را به فناوری تبدیل کند.

وی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال جهش تولید ۲ هدف مهم در دستور کار خود قرار داده، اظهار داشت: هدف نخست آنکه قصد داریم تا بیشتر پایان نامه‌های کارشناسی ارشد به بالاتر را منجر به طرح تحقیقاتی کنیم و در این راستا نیز بخشی از بودجه‌های جاری خود را نیز در این راه هزینه خواهیم کرد چرا که معتقدیم انجام اینگونه مسایل کشور را در حوزه تولیدات حوزه پزشکی بیش از گذشته خودکفا خواهد کرد.

این مسئول با اشاره به هدف دوم، افزود: دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین در نظر دارد تا اعضای هیات علمی و دانشجویان خود را در قالب یک واحد درس اختیاری، کارگاه‌های آموزشی، پروژه‌های تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی خود را به مشکلات موجود در حوزه سلامت اختصاص دهد تا جایی که به عنوان مثال تا وقتی که دانشجوی گروه بهداشت محیط با دغدغه پسماند فاضلاب و زباله‌ها به صورت عینی آشنا نشود و همچنین تا زمانی که اعضای هیات علمی بالینی ما پیوندشان با اعضای هیات علمی علوم پایه در رابطه با تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها صورت نپذیرد، نمی‌توان به صورت جدی در این حوزه‌ها ورود کرد.

نامدار اضافه کرد: برای رسیدن به این موفقیت همه دستگاه‌های اجرایی استان باید در حوزه سلامت از طرح‌های فناورانه این بخش حمایت کنند چرا که این موضوع جزو مصوبات ریاست جمهوری بوده که یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی باید به طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی اختصاص داده شود.

به گفته وی، دستگاه‌هایی هم که طرح تحقیقاتی داشته و یا در حوزه سلامت دغدغه‌هایی دارند می‌توانند آن را با این دانشگاه مطرح کنند تا هیات علمی و دانشجویان ما برروی چنین مسایلی کار کنند و در عین حال نیز دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه با حوزه صنعت ارتباط نزدیکی دارد.

دکتر نامدار یادآور شد: خوشبختانه قزوین در حوزه فناوری جزو ۱۵ استان شاخص کشور بوده که افتخارات مهمی را نیز طی سال‌های گذشته کسب کرده و در بخش دانشگاهی تیپ ۲ کشور نیز رتبه پنجم بوده و با طرح‌هایی که امسال اتفاق خواهد افتاد، محصولات بیشتری را در بخش فناوری معرفی می‌کند.

کد خبر 500583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha