دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

بیماری، مرگ، رکود اقتصادی و بیکاری یک رویِ سکه کروناست اما روی دیگر این بیماری ناخوشایند، تغییرات اصلاحی در جامعه است چون بیشتر امور از طریق تلفن، فضای مجازی انجام و به بهداشت و کاهش حضور مردم در اداره‌ها در بیشتر استان‌ها از جمله مازندران توجه می شود.

لپ تاپ

به گزارش همشهری‌آنلاین، ابتلا بیش از یک میلیون نفر و مرگ بیش از یکصد هزار نفر از تبعات ناخوشایند اپیدمی این بیماری در جهان است که برای قطع زنجیره بیماری و مقابله با آن طرح هایی توصیه شد از ممنوعیت تردد و یا پرهیز از حضور در فروشگاهها و ترویج عرضه و فروش اینترنتی تا انجام امور اداری از طریق تلفن یا اموزش از فضای مجازی است تا بدین طریق از قدرت و سرعت انتشار ویروس جلوگیری شود.

این بیماری مشخص کرد که می توان بخشی از نیازهای حقوقی مردم بدون حضور در اداره انجام شود و به تبع ان نیروی کار کمتری در ادارات حضور یایند. کاستن از حجم حمل و نقل شهری، کاهش هزینه های اداری، بهبود محیط زیست با کاهش مصرف سوخت تا انجام بخشی از اموزش دانش اموزان از طریق فضای مجازی و به تبع استفاده کمتر از مدرسه است.  

ماه‌ها و شاید گزافه نباشد که سال‌ها مسولان جلسه و نشست گذاشتند تا بخشی از کارها بر بستر اینترنت یا تلفن انجام شود اما با توجه به این‌که جامعه پذیرا نبوده این برنامه‌ها و طرح ها هربار به بن بست عدم توجه و یا عدم‌خواست جامعه بر می خورد. خریدهای تلفنی مشتریان از آن دست برنامه‌هایی بود که بنا به گفته معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تا قبل از موضوع کرونا این طرح کلا به بن بست خورده بود.

ابراهیم یعقوبی گفت: در سال‌های اخیر با رونق فعالیت فروشگاههای بزرگ که تمام اقلام موردنیاز مردم در آنها یافت می شود به همان نسبت تمایل مردم به خرید وسایل از این مراکز افزایش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از یکصد فروشگاه بزرگ در مازندران ادامه داد : در این سال‌ها تلاش و برنامه ها حول این محور بود که خرید از فروشگاه‌ها به صورت تلفنی باشد یعنی این‌که فروشگاه این بستر را فراهم بکند تا مشتری قادر به تماس با مجموعه و ارائه لیست خرید باشد.

وی دلایل عدم اجرای این برنامه را عادت کردن مردم به شیوه سنتی خرید عنوان و تصریح کرد :برای مردم  شیوه حضور در فروشگاه و خرید در محل بیشتر مورد توجه قرار داشت.

یعقوبی گفت : طوری بود که دست اندرکاران بازار مازندران از اجرای این برنامه ناامید شده بودند اما کرونا این مساله را تغییر داد.

وی با اشاره به این‌که بیش از نیمی فروشگاه‌های مازندران خدمات تلفنی ارائه می‌کنند، افزود : وضعیت خریدهای تلفنی از این فروشگاه ها در یک ماه اخیر نشان می دهد که کرونا باعث شد تا مردم به این شیوه خرید روی آورند.

نایب رئیس اتاق اصناف مازندران نیز با اشاره به زیرساخت‌های ارتباطی موجود در استان گفت : اینترنت با سرعت بالا از جمله این زیرساخت ها بود که با آن می توان بساط خرید و فروش اینترنتی را فراهم کرد.

عباس رمدانی افزود : تا قبل از شیوع کرونا خرید و فروش اینترنتی کم‌رونق بود اما اکنون این نوع بازاریابی ۴۰ درصد رشد یافته است.

وی ادامه داد : توصیه های در خانه ماندن و انجام کارهای خرید به صورت اینترنتی در این زمان تمام معادلات بازاریابی کنونی جامعه ما را تغییر داده است.

فاصله ایران با رفتارهای اجتماعی به روز

یک استاد اقتصاد بین‌الملل و دکتری مدیریت بازرگانی در این‌باره به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه کشورمان از نظر برنامه های دورکاری و دورنگاری با آنچه که در کشورهای توسعه یافته انجام می شود فاصله زیادی وجود دارد.

عباس احمدی افزود : خریدهای اینترنتی و تلفنی و یا انجام کارهای اداری از منزل را می توان از جمله این فاصله میان کشورمان با دیگر کشورها نام‌ برد در حالیکه اجرای این شیوه علاوه بر صرفه جویی در هزینه ایاب و ذهاب و زمان می تواند افزایش سرعت کار را فراهم بکند.

وی ادامه داد : توجیه اثرات مطلوب این شیوه های رفتاری که به روز هم می باشند با مقاومت جامعه  روبرو می شد.

احمدی به چالش پایبندی به فرهنگ سنتی در خصوص دوره دانشجویی خود اشاره کرد و گفت : زمان دانشجویی‌ام وقتی اجرای ثبت‌نام‌ اینترنتی در هر ترم مطرح می‌شد در مقابل این شیوه مقاومت می کردم و همچنان به شیوه سنتی و دستی ثبت نام اصرار داشتم و بعد یکبار انجام این شیوه جدید تغییر را پذیرفتم.

وی درباره اثرات و تبعات سودمند دورکاری از طریق تلفن و اینترنت گفت: براساس تحلیل اقتصاد دان ها و کارشناسان‌جهانی انجام کارها به صورت دورکاری ۷۰ درصد برای سازمان مربوطه و ۳۰ درصد برای کاربر منجر به کاهش هزینه‌ می شود مزایای مثبتی که کشورهای توسعه یافته آنرا به خوبی درک کردند و درحال استفاده از آن می باشند.

وی اضافه کرد : اما در کشورمان تجربه نشان می دهد که برخلاف کشورهای توسعه یافته و اروپایی مردم براحتی تغییرات را پذیرا نیستند و در مواجه با آن‌ مقاومت می کنند.

کرونا، مقاومت‌های سنتی را شکست

به گفته رئیس دانشگاه پیام نور بهشهر همچنین در تحربیات تاریخی کشورمان نشان می دهد که وقوع حادثه ای یا توفیق اجباری باعث شود تا مردم تغییرات آنهم تغییرات به صرفه و مثبت را بپذیرند که اکنون و در مواجه با کرونا با این‌مساله روبرو شدیم.

احمدی گفت: کرونا را که می توان برای ایرانیان همان حادثه ای که توفیق اجباری را فراهم کرد دانست چرا که این مساله و اتخاذ تدابیر ویژه برای کاستن حضور و تردد افراد در برخی مکان ها از جمله فروشگاهها منجر شده است.

وی افزود: در حالیکه پیش از این زیرساخت های لازم برای انجام این دست امور فراهم شد اما جامعه زیر بار این روند نرفت تا اینکه کرونا و تدابیر خاص باعث شد تا مردم این‌تغییر رو به اصلاح و بروز شدن را بپذیرند.

دکتری اقتصاد بین الملل خاطرنشان کرد: همچنین کرونا باعث شد تا روال دورکاری در جامعه جا بیفتد و اکنون یک رییس بانک یا یک رییس دانشگاه و یا استاد دانشگاه از منزل کارهای اداری و آموزشی خود را انجام بدهد اقدامی که همواره این افراد زیربار انجام نمی رفتند.

احمدی  گفت: به طور مثال قانع کردن استاد دانشگاه برای این‌که ۲ واحد درس الکترونیکی برگزار کند و ممانعت اساتید از انجام این کار باعث شده بود تا گاها با اجبار و بخشنامه‌های اداری ورود پیدا بکنیم.

به گفته احمدی اما کرونا باعث شده تا هم اساتید و هم دانشجویان این‌ شیوه را بپذیرند و بر روی این شکل و شیوه حرکت بکنند.

وی ماندگاری تغییرات به وجود آمده در زندگی مردم را منوط به تداوم این برنامه‌ها به مدت ۶ ماه عنوان کرد و گفت : اگر بخواهیم این تغییر شیوه رفتاری جامعه ماندگار بماند باید امیدوار باشیم دولت با درخواست استمرار عدم حضور در مکان‌ها مردم را به استفاده از همین شیوه‌ها تشویق بکند و در آن‌صورت می‌توانیم نتایج این کار را ببینیم.

کد خبر 500567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha