اتحادیه اروپا برای کمک اضطراری به مشاغل ۵۰۰ میلیارد یورو در نظر گرفته است اما این کمک مکانیزم و شرایطی دارد.

اتحاديه اروپا كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، ماریو سنتنو، رئیس شورای وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا موسوم به «یوروگروپ» روز جمعه از دستیابی به توافق جدیدی در سطح این اتحادیه خبر داد.

بر اساس این توافق قرار است قدم‌هایی اساسی برای امنیت شغلی کارگران و حمایت مالی از شرکت‌ها و امور مالی عمومی کشورهای عضو در دوران شیوع کرونا برداشته شود و طرحی برای احیای اقتصاد آسیب دیدۀ اتحادیه اجرا گردد.

بر اساس این توافق، یک بستۀ نجات به ارزش بیش از نیم تریلیون یورو به مقابله با تاثیرات منفی شیوع کرونا در این اتحادیه اختصاص خواهد یافت.

این توافق، یک شبکۀ ایمن را برای سیستم‌های مراقبت بهداشتی کشورها که تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌اند ایجاد می‌کند. به این ترتیب دولت‌ها می‌توانند (تحت شرایطی) کمک مالی به ارزش ۲۴۰ میلیارد یورو را تقاضا کنند که در چهارچوب مکانیسم ثبات اروپا (ESM) در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

بنا بر اعلام آقای سنتنو تنها شرط دسترسی به این کمک مالی آن است که کشورها متعهد شوند که این پول را برای حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از سیستم مراقبت‌های بهداشتی-درمانی کشورشان و برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به کووید ۱۹ استفاده خواهند کرد.

بر اساس این توافق، کشورهای عضو برای حفظ امنیت شغلی نیروی کار این اتحادیه و افراد خوداشتغال نیز وارد عمل خواهند شد تا مانع از اخراج کارگران به دلیل شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های اقتصادی شوند.

همچنین مقرر شد که از سوی صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا موسوم به «SURE» به دولت‌های متقاضی وام‌هایی پرداخت شود تا برای تداوم فعالیت‌های اقتصادی در کشورهایشان و حفظ مشاغل وارد عمل شوند.

در چهارچوب شبکه ایمنی برای شرکت‌ها نیز به شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) از طریق اعطای یک وام اروپایی کمک می‌شود. بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) نیز موظف شد با اعطای وام به بانک‌های ملی آنها را در امر فعال سازی کسب و کارها و کمک به حفظ مشاغل درگیر کند.

  • این برنامه‌ها چه زمانی اجرا می‌شوند؟

توافق یوروگروپ باید به امضای رهبران ملی برسد؛ قرار است این رهبران هفته آینده در نشستی که بصورت ویدئو کنفرانس تشکیل می‌شود در این باره تصمیم‌گیری کنند.

اگرچه در توافق یوروگروپ آمده است که این طرح باید «بدون تاخیر» اجرا شود، اما احتمال می‌رود که پیش از اجرای کامل طرح، برخی مفاد آن باعث جدال بیشتر میان دولت‌های عضو، قانونگذاران در پارلمان اروپا و برخی دیگر از مقامات شود.

انتظار می‌رود که اعتبار ۲۴۰ میلیارد یورویی اختصاص یافته به سیستم‌های بهداشتی، حداکثر تا دو هفته دیگر قابل دسترسی باشد. در موضوع حمایت از شرکت‌ها نیز یوروگروپ از بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) خواسته است تا برنامه حمایتی خود را «در اسرع وقت» اجرایی کند.

  • کاستی‌های بستۀ نجات چیست؟

بستۀ نجات یوروگروپ تنها اقدامات اقتصادی کوتاه مدت را برای مقابله با تاثیرات اقتصادی شیوع کرونا مدنظر قرار داده است و پاسخی برای کمک به کشورها برای بازسازی بلند مدت اقتصاد ندارد. همچنین اگرچه طرح ایجاد «صندوق احیای اقتصاد اتحادیه اروپا» نیز مطرح است اما درباره چگونگی شکل گیری چنین صندوقی، ابهامات زیادی وجود دارد.

  • تا چه اندازه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با طرح یوروگروپ موافقند؟

این طرح حاصل یک مصالحه است. بطور مثال هلند از مخالفان تامین بودجۀ فوری کشورهای نیازمند بود اما در مقابل وزیر دارایی فرانسه با قدرت از این طرح حمایت کرد. از موضوعات مهم دیگری که باعث شد در نشست یوروگروپ شکافی جدی میان شمال و جنوب اروپا بوجود آید، این موضوع بود که آیا بدهی کشورها باید از مسیر اوراق قرضه تقسیم شود یا خیر. آلمان و هلند مخالف چنین ایده‌ای بودند و درنهایت ۹ کشور از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا پیشنهاد دادند که تصمیم گیری در این باره را به زمانی دیگر موکول کنند.

کد خبر 500346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha