تیم‌های واکنش سریع در حوزه معاونت بهداشتی شبکه‌های بهداشتی و درمانی استان فارس از روزهای اول شیوع کرونا در استان فارس تشکیل شد، این تیم‌ها مأموریت دارند تا به‌ محض شناسایی موارد ابتلا به کرونا، محل زندگی فرد بیمار را ضدعفونی کنند و آموزش‌های لازم را به سایر اعضای خانواده ارائه دهند.

مقابله با کرونا در استان فارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تیم‌های واکنش سریع برای مهار و پیشگیری از شیوع این بیماری در سراسر استان فارس فعال است و تا برقراری شرایط عادی با تلاش‌های شبانه‌روزی این فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت. اقدامات مداخله‌ای و کشیک پرسنل بهداشت محیط در همه ساعات شبانه روز، تشدید نظارت‌های بهداشتی بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در پیشگیری از بیماری کرونا نیز در مأموریت این تیم‌ها گنجانده‌ شده است.

تیم‌های واکنش سریع متشکل از کارشناسان بیماری‌های واگیر، بهداشت محیط و نیروهای خدماتی، به‌محض تأیید تست مثبت کرونای هر فرد، با حفظ اصول ایمنی ۳ بار و به‌ مدت ۱۴ روز، به محل سکونت فرد مبتلا مراجعه و با ضدعفونی و ایزولاسیون محیط به تب‌سنجی از تمامی اعضای خانواده اقدام می‌کنند و آموزش‌های لازم در خصوص کنترل بیماری و نحوه تهیه محلول ضدعفونی یک درصد به اعضای خانواده انجام می‌شود.

 اگر در هربار مراجعه و تب سنجی از اعضای خانواده موارد مشکوک دیده شود، افراد با رعایت حفظ اصول ایمنی به مراکز خدمات جامع سلامت شهری  هدایت‌شده تا از سوی پزشک مراکز معین مورد معاینه قرارگرفته و اقدامات درمانی لازم انجام شود.

افزایش نیروهای واکنش سریع 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره فعالیت تیم‌های واکنش سریع گفت: رویکرد ما برای تأمین منابع انسانی در مرحله نخست، جابجایی موقت مکان خدمتی برخی کارکنان و در مرحله‌های بعد هم به‌کارگیری نیروهای جدید است که برخی از آن‌ها نیروهای داوطلب هستند.

 مهرداد شریفی افزود: تاکنون مکان خدمتی ۲۱۸  نفر با هماهنگی و همکاری واحدهای مبدأ و مقصد و معاونت تخصصی مربوط در دانشگاه، تغییر داده شد که بیشتر آن‌ها پرستار هستند و افزون بر آن، مجوز به‌کارگیری ۲۲۸ نفر نیروی انسانی جدید با کسب مجوزهای وزارتی و هیات امنایی، صادر شد.

وی با اشاره به طرح جدیدترین درخواست‌های نیروی انسانی، توضیح داد: با افزایش نیروهای زیرمجموعه معاونت بهداشتی دانشگاه در رشته‌های روانشناسی، علوم آزمایشگاهی، مبارزه با بیماری‌ها و همچنین کارشناسان بهداشت محیط برای به‌کارگیری در گروه‌های واکنش سریع در مقابله با کرونا  موافقت شد و مراحل اداری به‌کارگیری آن‌ها به‌سرعت پیگیری می‌شود.

تداوم اقدامات تیم واکنش سریع شبکه بهداشت و درمان اقلید

تداوم مأموریت تیم واکنش سریع در شهرستان اقلید در راستای قطع زنجیره انسانی بیماری کرونا مورد تأکید قرار گرفت، رئیس شبکه بهداشت و درمان اقلید با اعلام سه مورد مثبت جدید بیماری کرونا در اقلید اظهار کرد: تیم واکنش سریع شبکه بهداشت و درمان اقلید شامل کارشناسان بهداشت محیط، مبارزه با بیماری‌های واگیردار، بهداشت روان و خانواده و واحد ضدعفونی‌کننده محیط به محل زندگی این افراد اعزام شدند.

 جعفر وکیلی اضافه کرد: خدمات ارائه‌ شده از سوی تیم واکنش سریع در مأموریت‌ها شامل ضدعفونی محیط زندگی فرد بیمار، ارائه آموزش‌های لازم در خصوص رعایت بهداشت فردی و نحوه ضدعفونی محیط و مواد غذایی، گرفتن اطلاعات و آمار فرد یا افرادی که با بیمار تماس نزدیک داشته‌اند، قرنطینه کردن افراد مشکوک و اعضای خانواده بیمار در خانه و ارائه مشاوره‌های روانشناسی به اعضای خانواده برای حفظ آرامش در زمان قرنطینه خانگی است.

حضور تیم‌های واکنش سریع در استهبان

شهرستان استهبان نیز از خدمات تیم‌های واکنش سریع در قطع زنجیره کرونا بهره‌منداست، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان استهبان با تأکید بر تداوم فعالیت‌ها برای قطع زنجیره ابتلا به کرونا در این شهرستان اظهار کرد: باید خلاقیت‌های جدیدی بین اصناف شهرستان اتفاق بیافتد تا به‌صورت دقیق در مورد بازگشایی صنوف تصمیم گرفته شود، چون پای زندگی مردم در جریان است و ما از درد دل یک کارگر روزمزد با خبر هستیم.

محمدحسین فدائی گفت: باید نظارت مستمر بر عبور و مرور مبادی شهر برای کنترل بیشتر انجام گیرد، نظارت مستمر بر صنوفی که طبق دستورالعمل قرار است بازگشایی شوند انجام شود، صنوفی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به‌خصوص قلیان فروشی‌ها در راستای شناسایی به مردم اطلاع‌رسانی شوند.

وی اضافه کرد: اگر قرار شد صنفی باز شود مجوز باز شدن صنف مربوطه به‌صورت قطعنامه توسط شبکه بهداشت و درمان صادر و اطلاع‌رسانی می‌شود، اداره کار موظف به اطلاع‌رسانی به یکایک کارگران برای دریافت حق بیمه بیکاری است و حتی اگر یک نفر هم حق و حقوق خود را نگرفت موضوع توسط فرمانداری این شهرستان پیگیری می‌شود.

فدایی در ادامه گفت: شورای شهر کمک‌های نقدی خود را در این شرایط بحرانی انجام دهد، هر چه زودتر مقدمات کار را سرعت بخشد، اگر کسی به علت بیماری کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌برد تا زمان بهبودی کامل برای آلوده نکردن سایر همشهریان اجازه خروج از منزل را ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان استهبان اظهار کرد: اگر جاده انحرافی در مبادی ورودی و خروجی شهر به وجود آمد، خودروهای عبوری در جاده جریمه ۵۰۰ هزارتومانی خواهند شد، مدیران بانک‌ها برای همکاری در مهار کرونا آماده باشند و به ستاد مقابله با کرونا پاسخگو بوده و در اسرع وقت نسبت به گندزدایی محل کار خود اقدام کنند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و  سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی‌ شده است.

بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) و ۳ بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به‌عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلابه کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبتلایان به کرونا در استان فارس را ۱۰درصد افراد زیر ۱۰ سال، ۵۷ درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال، ۴۲درصد افراد ۵۰ سال به بالا تشکیل می‌دهند، همچنین موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا هم ۲۳درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال و ۷۸درصد افراد ۵۰ سال به بالا به خود اختصاص داده‌اند و موردی از مرگ زیر ۱۰ سال ناشی از کرونا نیز گزارشی نشده است.

کد خبر 500276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha