یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

بحران کرونا کشورهای جهان را یکی پس از دیگری در می‌نوردند و نگرانی‌های روزافزونی برای زمینیان پدید آورده است اما این بحران روی دیگری نیز دارد. آسمان اکثر شهرهای بزرگ دنیا آبی رنگ شده و این باورناپذیر است.

دهلي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، با اعمال قوانین منع رفت‌وآمد در هندوستان هوای بسیار آلوده شهرهای بزرگ این کشور به طور ناباورانه‌ای ارتقا کیفیت پیدا کرده و آسمان رنگ تازه‌ای به خود گرفته است. آبی! این ناباوری تا آنجا عمیق بود که کاربران هندی در گروه‌های محلی خود با اشتراک گذاشتن عکس آسمان آبی، شاخص آلودگی هوا را چک می‌کردند.

تنفس در هوای بسیار آلوده دهلی مانند یک انفجار سمی ریه ها را تخریب می‌کند؛ پیش از این نیویورک تایمز در مصاحبه‌ای با رئیس انجمن ریه آمریکا، اعلام کرده بود افرادی که به طور معمول هوای آلوده را استنشاق می‌کنند بیشتر در معرض عفونت‌های ریوی قرار دارند.

اعلام قرنطینه در سراسر کشور هند که تقریبا از دو هفته پیش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونای جدید به آشوب و رنجی گسترده، به ویژه در بین ۳۰۰ میلیون فقیر این کشور منجر شده است. از دیگر سو دهلی به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان، پس از دهه‌ها هوای تازه ای را تنفس می‌کند.

آودگی دهلی قبل و بعد از قرنطینه

در پی اعمال قوانین مربوط به قرنطینه، سایر شهرهای سمی مانند بانکوک، پکن، سائوپائولو و بوگوتا، که محدودیت‌های رفت و آمد به جهت کنترل شیوع ویروس کرونا در آن‌ها اعمال شده است، همگی از کاهش بی سابقه آلودگی خبر داده اند. با این وجود اکثر ساکنان این شهرها که در خانه‌های خود هستند، تنها از طریق یک پنجره باز یا یک خروج کوتاه مدت برای خرید از سوپر مارکت می‌توانند این هوای تازه را تجربه کنند.

شاخص آلودگی هوای دهلی در یک روز خوب بالای دویست است و این در حالیست که در روزهای آلوده گاهی حتی قابل سنجش نیست. در روزهای جاری و با اعمال محدودیت‌ها، این شاخص به حدود بیست رسیده، آسمان آبی شده و صدای آواز پرندگان بلندتر به گوش می‌رسد. 

همیشه در هر بحرانی، فرصت‌هایی نیز وجود دارد. 

کد خبر 500230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha