مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: اعتبارات محدود و قطره چکانی برای مرمت و صیانت از بناهای تاریخی استان کافی نیستند.

بناهای تاریخی

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، احسان نورانی گفت: امسال برای مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی استان قزوین ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که بدون شک کفاف برنامه‌های مورد نظر در این حوزه را نمی دهد، چرا که قزوین از بناهای متعدد و شاخص تاریخی برخوردار است که همگی به نوعی نیازمند مرمت، ساماندهی و حفاظت هستند.

وی با بیان اینکه اعتبارات دولت محدود است،افزود: باید برای مرمت و صیانت از بناهای تاریخی از ظرفیت‌های دیگر همچون بخش خصوصی و کمک‌های مردمی و فرهنگ‌سازی در راستای صیانت از بناها استفاده کرد.

نورانی گفت: نیاز مرمتی بناهای تاریخی قزوین چیزی حدود ۱۰ برابر بیشتر از اعتبار در نظر گرفته شده است که البته با احتساب تملک‌هایی که باید برای اجرای طرح‌هایی چون ساماندهی دولتخانه صفوی انجام شود این عدد شاید به بیش از ۲۰ برابر افزایش یابد.

این مسئول گفت: از آنجا که اعتبارات میراث فرهنگی محدود است، سعی و تلاش شده تا هزینه کرد آنها در خصوص مرمت بناهای تاریخی با اولویت و به شکل بسیار دقیق انجام شود.

نورانی در ادامه با اشاره به بارندگی های شدید چند روز گذشته،گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی از روزهای قبل در برخی بناهای در معرض آسیب پوشش‌های پلاستیکی برای جلوگیری از خسارت به آنها نصب شد.

استان قزوین دارای بیش از ۱۴۰۰ اثر در فهرست آثار ملی است که از این میان حدود ۲۵۰ مورد را بناهای تاریخی تشکیل می‌دهند.

مسجد جامع عتیق، مسجد النبی(ص)، بقعه امامزاده حسین،حسینیه امینی‌ها، دروزاه درب کوشک، سرای وزیر و مجموعه کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجد مدرسه حیدریه، مسجد مدرسه صالحیه، سردرب عالی قاپو، کاخ چهلستون، حمام قجر، برج های دوگانه خرقان، دژ شمیران و قلعه حسن صباح الموت از بناهای شاخص تاریخی قزوین به شمار می‌روند.

کد خبر 500213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha