شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ضربان‌ساز یا پیس‌میکر مغزی (brain pacemaker) می‌تواند به طور موثری افسردگی و اختلال وسواسی اجباری (OCD) را درمان کند.

این وسائل که در قفسه سینه کاشته می‌شوند و سیم الکترود خارج‌شده از آنها تکانه‌های الکتریکی را به بخش‌های از مغز می‌فرستد، پیش از این برای درمان اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون، لرزش اولیه (essential tremor) و اختلال تون عضلات (dystonia) مورد تایید قرار گرفته‌اند.

یه گزارش خبرگزاری رویترز دکتر علی رضایی رئیس بخش جراحی اعصاب کلینیک کلیولند، که سرپرست دو بررسی که بزرگترین و طولانی‌ترین بررسی‌ها در مورد این وسیله بوده است، گفت که این تکنیک که به آن "تحریک عمقی مغز" می‌گویند باعث  بهبودی قابل‌توجه در افراد مبتلا به افسردگی شدید شده است.

پژوهشگران دانشکده پزشکی براون و بیمارستان باتلر وابسته به بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در این بررسی در مورد کاربرد این شیوه برای درمان افسردگی شرکت داشته‌اند.

به گفته دکتر رضایی هفده بیمار که در آنها تشخیص اختلال افسردگی عمده داده شده بود، برای یک سال مورد پیگیری قرار گرفتند و و بهبودی کلی آنها از لحاظ خلق و خو و نیز کارکرد اجتماعی و شغلی نشان داده شد.

به گفته دکتر رضایی این بیماران افرادی بودند که بیشترین درجه افسردگی را داشتند.
دکتر رضایی که در اجلاس انجمن جراحان اعصاب آمریکا در شیکاگو سخن می‌گفت، افزود ضربان‌ساز مغزی که بوسیله شرکت مدترونیک  Medtronic  آن را ساخته شده است،

همچنین برای درمان اختلال وسواسی اجباری (OCD) هم به کار رفته است.
به گفته رضایی عارضه جانبی مهمی در افرادی از که از این وسیله استفاده کرده‌اند، مشاهده نشده است.

OCD  که در روانپزشکی جزء اختلالات اضطرابی قرار داده می‌شود، با افکار و تکانه‌های مداوم  و عودکننده‌ای مانند شستشوی مکرر و غیرقابل‌کنترل دست، بروز می‌کند.

بررسی بالینی کاربرد ضربان‌ساز مغزی برای درمان وسواس بر روی 26 بیمار انجام شد که برای سه سال پیگیری شدند و  آنها نیز بهبودی مشخصی را نشان دادند.

شرکت مدترونیک سازنده این ضربان‌ساز برای استفاده از آن در درمان افسردگی  و اختلال وسواسی اجباری از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تقاضای مجوز کرده است.

FDA در سال 2005 وسیله کاشتنی شرکت سایبرونیکز Cyberonics را برای درمان افسردگی مقاوم به درمان مورد تایید قرار داده بود. این وسیله ضربان‌های الکتریکی را از راه عصب واگ در گردن به مغز می‌فرستد.

کد خبر 50014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز