هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» با اشاره به تشدید نابرابری جنسیتی ناشی از ویروس کرونا، زنان را آسیب‌پذیرترین قشر در برابر صدمات اقتصادی حاصل از شیوع کرونا دانست.

جامعه سوئد در دوران شيوع كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هفته نامه آمریکایی نیوزویک امروز شنبه در گفتگو با شریل سندبرگ مدیر حوزه فناوری، کنشگر، نویسنده آمریکایی و مدیر ارشد عملیات فیس‌بوک نوشت: از آنجا که زنان لطمات بسیاری از آسیب های اقتصادی ناشی از کرونا می بینند، بحران کنونی بهداشت جهانی را زنگ خطری برای تشدید نابرابری های جنسیتی دانست.

سندبرگ در گفتگو با نشریه نیوزویک، نقش کرونا بر روی جامعه زنان را ویرانگر خواند و تاکید کرد: ما نباید حتی لحظه ای را برای رفع مشکلات ساختاری زنان هدر دهیم.

بر اساس آخرین نظرسنجی منتشرشده مشخص شده که به دلیل گسترش ویروس کرونا، بیش از یک سوم زنان از کار بیکار شده، به مرخصی اجباری رفته یا با کاهش حقوق مواجه شده اند. وضعیت برای زنان رنگین پوست حتی بدتر بوده و برای زنان سیاه پوست دو برابر بیشتر از مردان سفیدپوست چنین مشکلات مالی و کاری گزارش شده است.

سندبرگ در ادامه مصاحبه خود با نیوزویک افزود: چنین چیزی هرگز به این معنا نیست که نابرابری اقتصادی پیش از گسترش کرونا شایع نبوده است. داده ها نشان می دهد که زنان در حال حاضر به طور میانگین و به ازای هر دلار درآمد در مقایسه با مردان، ۲۰ سنت کمتر دریافت می کنند. این تفاوت برای زنان رنگین پوست بیشتر است. در زنان سیاهپوست ۶۲ سنت کمتر و برای زنان اسپانیایی ۵۴ سنت درآمدشان در مقایسه با مردان کمتر است. لذا برای یک شغل با سابقه ۴۰ سال، زنان به دلیل شکاف کنونی دستمزد، بیش از ۴۰۰ هزار دلار زیان می بینند.

نظرسنجیی که به سرپرستی سندبرگ که از ۱ تا ۳ آوریل (۱۳ تا ۱۵ فروردین) از میان ۲ هزار و ۹۹۷ بزرگسال بالای ۱۸ سال انجام شده، همین یافته ها را تکرار کرده و نشان می دهد نزدیک به دوسوم زنان شاغل گفته اند که اگر درآمد شخصی خود را از دست بدهند، بیش از ۳ ماه قادر به پرداخت نیازهای اساسی خود نخواهند بود. این در حالی است که کمتر از نیمی از مردان شاغل چنین چیزی را یادآور شده اند.

ماه گذشته، کنگره آمریکا بسته حمایتی ۲ تریلیون دلاری به منظور مقابله با کرونا اختصاص داد. این مصوبه چندین قانون برای کمک به خانواده ها و کارگران دارد، اما هیچ کاری برای کاهش نابرابری جنسیتی در حقوق و دستمزد نمی کند.

در این میان، غول های رسانه های اجتماعی یک برنامه کمک مالی ۱۰۰ میلیون دلاری برای مشاغل کوچک در سراسر جهان ایجاد کرده اند. اندکی کمتر از نصف این مبلغ (۴۰ میلیون دلار) برای مشاغل متعلق به زنان، اقلیت ها یا کهنه سربازان اختصاص داده شده است که به گفته سندبرگ می تواند فرصت مناسبی برای کمک به زنان و مشاغل کوچک ایجاد کند.

کد خبر 500101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha