مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ۴ حجره بازار تاریخی اراک براثر شدت بارندگی در روزهای پایانی هفته سوم فروردین ۹۹ تخریب شد.

بازار تاریخی اراک

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، محسن کریمی‌ گفت: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت کامل انجا شود.

کریمی اظهار کرد: در اثر بارندگی چهارشنبه ۲۰ فروردین در شهر اراک  ۴ واحد تجاری در سرای تقوایی بازار اراک  دچار تخریب و آسیب شد.

وی گفت: این تخریب اغلب در ضلع شرقی مشرف به حیاط پشتی سرای تقوایی ایجاد شده به طوری که دیوار ضلع شرقی مغازه‌ها فرو ریخته است.

محسن کریمی در ادامه افزود: علت اصلی آسیب ایجاد شده فرسودگی دیوار کاهگلی مرتفع این بخش بوده است. همچنین به علت رهاشدگی و عدم رسیدگی به ناودان یکی از  حجره‌ها، خسارت‌هایی به بخش غربی حجره مذکور وارد شده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: پس از گزارش یگان حفاظت  به معاونت میراث فرهنگی در ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۲۱ فروردین بلافاصله اقدامات حفاظتی به منظور پیشگیری از ادامه تخریب واحدها انجام شد و پوشش حفاظتی برای جلوگیری از بیشتر شدن خسارت‌ها در بخش‌های آسیب‌دیده به اجرا درآمد.

کریمی گفت: همچنین با توجه به بازدید و بررسی انجام شده مقرر شد نسبت به آواربرداری و مرمت بخش‌های آسیب‌دیده با مشارکت مالکان اقدام شود.

وی افزود: خسارت وارده به مغازه‌ها به میزان  ۳۰۰۰ میلیون ریال برآورد اولیه شده است.

کریمی اظهار کرد: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت انجام شود.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مرمت بازار تاریخی اراک سال گذشته آغاز شد که به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و در نیمه امسال مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به طور کامل اجرایی می‌شود.

کریمی با اشاره به این اینکه این اثر دارای طرح جامع است، افزود: هدف از اجرای طرح جامع بازار اراک احیا این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.

وی اظهار کرد: بازار تاریخی اراک نمونه ارزشمند از معماری ایرانی و اسلامی است که مشاور باید به منظور مرمت یکپارچه این اثر تمامی جوانب را بسنجد.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: بازار اراک هویت تاریخی این کلان‌شهر است و این مجموعه در تقابل با توسعه شهر نیست و از تخریب آن جلوگیری می‌کند.

گفتنی است مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

این مجموعه که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

کد خبر 499960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha