همزمان با چالش دولت ایتالیا برای بیرون کشیدن گلیم اقتصاد از بحران کرونا، گروه‌های سازمان‌یافته جنایتکار با پخش کردن غذای رایگان و کمک به مردم فقیر در قرنطینه برای بهبود جایگاه مافیا در افکار عمومی تلاش می‌کنند.

صف بستن مردم ايتاليا بيرون فروشگاه در بحران كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مافیای ایتالیا که ده‌ها سال است معنایی جز جرم و جنایت ندارد، از روزگار کرونازده بیشترین و بهترین بهره را برای ارائه تصویری دیگرگون از خود برده است. در چند هفته اخیر ویدئوهای کمک کردن گروه‌های مافیایی شناخته‌شده به مردم در قرنطینه در شهرهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی فراوان منتشر و دیده شده است.

در این تصاویر خودروهای مربوط به گروه‌های مافیایی در مناطقی چون کامپانیا، کالابریا، سیسیل و پوگلیا به خانواده‌هایی که در شرایط قرنطینه ناشی از کرونا به شدت تحت فشارند، مواد غذایی مورد نیاز و ضروری را می‌رساند. این در حالی است که کاهش شدید نیازهای اساسی زندگی در بخش‌های مختلف ایتالیا تنش‌ها را افزایش داده و بر درد مردم افزوده است. حالا مقام‌های رسمی و پلیس ایتالیا از بهبود جایگاه مافیا نزد مردم نگران شده‌اند.

اجرای قرنطینه برای مهار کرونا و مبارزه با کووید-۱۹ زندگی نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر را در ایتالیا تحت تاثیر قرار داده است؛ بیشتر هم کسانی که کار روزمزد انجام می‌دهند و اگر یک روز کار نکنند، پول برای خوردن ندارند. از این تعداد، نزدیک به یک میلیون نفر در جنوب ایتالیا هستند و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد مغازه‌داران در این مناطق برای دادن جنس رایگان به مردم زیر فشارند.

در روزهای اخیر تصاویر هجوم بردن اهالی برای به بانک‌ها برای گرفتن وام ۵۰ یورویی در شبکه‌های اجتماعی ایتالیا و اروپا دست به دست می‌شود؛ ویدئوهایی که نشان می‌دهد مردم جنوب ایتالیا به نان شب خود نیازمندند و در این شرایط آنکه بیش از دیگران به داد آنها رسیده، نه دولت که خودروهای گروه‌های مافیایی است. نکته اینکه پیش‌تر وزیر کشور ایتالیا نسبت به سوءاستفاده مافیا از بحران کرونا هشدار داده بود.

در روزهای اخیر نیروهای پلیس در ناپل و پالرمو (دو شهر با مافیاهای شناخته‌شده) نظارت خود را برای پخش مواد غذایی در مناطق فقیرنشین افزایش داده‌اند و از افراد ظاهرا نیکوکار بازجویی می‌کنند. وقتی خبر فعالیت گسترده گروه‌های مافیایی در رسانه‌ها پخش شد، یکی از این افراد نیکوکار در فیس‌بوک از اقدام خود دفاع و همزمان خبرنگاری را خبر را به رسانه‌ها داده بود، تهدید کرد؛ کاری که معمولا مافیا با رسانه‌ها می‌کند.

فدریکو وارزه، استاد جرم‌شناسی در دانشگاه آکسفورد درباره اوضاع این روزهای ایتالیا می‌گوید: «مافیا صرفا به سازمان‌های جنایتکاری نمی‌گویند. مافیا به حکومت کردن بر مناطق و بازارها علاقه دارد و منتقدان معمولا بر جنبه‌های مالی آنها متمرکز می‌شوند اما فراموش می‌کنند که سازمان‌های مافیایی قدرت خود را از پایگاه‌های محلی می‌گیرند؛ مناطقی که مافیا در آنها ابتکار و قدرت عمل را در دست دارد.»

بخش ضدمافیایی دادستانی ایتالیا معتقد است برخی سیاستمداران این کشور در فعالیت‌های انسان‌دوستانه مافیا سهیم است. این افراد با نادیده گرفتن پیشینه سرشار از جرم و جنایت مافیا معمولا به فرآیند پولشویی پس از آن می‌اندیشند و از پولی که از مافیا به دست‌شان می‌رسد، برای مطامع سیاسی خود بهره می‌برند.

کد خبر 499927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha