حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در یادداشتی با عنوان «همشهری: روزنامه‌ای با داشته‌های فراوان مادی و معنوی» به شرحی در حاشیه بازدید روز چهارشنبه ۲۰ فروردین از ساختمان مرکزی روزنامه همشهری پرداخت.

بازديد دكتر مظاهريان از همشهري آنلاين

به گزارش همشهری آنلاین، حامد مظاهریان معاون شهردار تهران نوشت: شاید هنوز برای خیلی از بزرگترها خیابان‌های قدیمی و کوچه پس کوچه‌های تهران یادآور فریاد روزنامه‌فروشانی است که با روزنامه‌ای در دست، خبر از واقعه‌ای داغ می‌دادند. بعدها به تدریج مکان‌های موقت به نام دکه‌های روزنامه‌فروشی با همت بلدیه در شهر جای خویش را در میان سایر کاربری‌ها باز کرد و تهران پایتخت، حال و هوایی سیاسی و اداری‌تر به خود گرفت.

با نگاهی به تاریخ مطبوعات در ایران چه بسیار روزنامه‌هایی که آمدند و رفتند و در این میان، تعداد کمتری ماندگار شدند و باید امیدوارانه برای تعدادی از آنها در آینده‌ای نزدیک تولد یک قرن حضورشان گرفته شود. اما در میان آمدن و رفتن روزنامه‌ها، همشهری با نوآوری و دید بلند آفرینندگانش و با نگاه به شهروندمداری پا به عرصه نهاد. چه بسیار روزنامه‌نگاران جوانی که مشق روزنامه‌نگاری را با عشق از همشهری آموختند. روزنامه‌ای که با خود رنگ را در مطبوعات ایران آورد و با ماهیت خلاقانه خود تاریخ روزنامه‌نگاری در ایران را ارتقا و هویتی نو بخشید، هم به شهر و هم به شهرداری تهران. اکنون روزنامه با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان است. خواسته مدیریت شهری تهران حل مشکلات موسسه و بازآفرینی نقش قدرتمند و نوآورانه روزنامه در شرایط به سرعت در حال تغییر فعلی است.

چهارشنبه بازدیدی داشتم از ساختمان مرکزی روزنامه همشهری، خبر خوب راه‌اندازی مجدد «همشهری محله» همپا با رویکرد نوین مدیریت شهری در توجه به محلات تهران بود.

در طول زمان، تصمیم‌گیری‌های اشتباه مدیریتی سبب تحمیل هزینه‌های فراوانی به همشهری شده است. نوکیا و مایکروسافت تجربیات مشابهی را به نمایش می‌گذارند که چگونه اشتباهات هر چند کوچک ولی مصیبت‌بار می‌توانند منجر به هدر رفتن بخش بزرگی از مزیت‌ها شوند. موسسه همشهری هم گونه‌ای دیگر ولی مشابه از نقطه نظر اشتباهات راهبردی را به نمایش می‌گذارد که چگونه اقدامات و تصمیم‌های اشتباه مدیران گذشته توان موسسه را به تحلیل برده، بگونه‌ای که سال‌ها جبران آن اشتباهات زمان خواهد برد.

به زعم من موسسه همشهری دارای پتانسیل معنوی و سرمایه عظیم اجتماعی بی‌نظیری است که لازم است تا این پتانسیل نهفته بالفعل شود. شاید باید کار را با این سوال کلیدی آغاز کرد که اکنون جایگاه همشهری در میان شهروندان و مدیریت شهری تهران چیست؟ اگر روزی این موسسه وجود نداشته باشد شهر تهران و حرفه روزنامه‌نگاری چه صدمه‌ای متحمل خواهد شد؟ مدیریت موسسه تلاش‌هایی را برای انجام تغییرات و در بستر «امروز» قرار گرفتن شروع کرده، ولی لازم است تغییرات سرعت یافته و در وهله اول جایگاه واقعی موسسه همشهری تعیین و با نگاه راهبردی تصمیم‌گیری لازم صورت پذیرد.

تیم مدیریت شهری کنونی خواهان بالندگی همشهری است. مشکلات با تصمیم‌گیری‌های صحیح و شجاعانه مدیریتی، اعتماد به جوانان، به رسمیت شناختن کسب و کارهای نوپا، استقبال از فعالیت در فضای مجازی و تلاش برای کسب مجوز تلویزیون محلی قابل حل خواهد بود، نباید این فرصت استثنائی از دست برود.

به گزارش همشهری آنلاین، مظاهریان معاون شهردار تهران در بازدید از موسسه همشهری، بر حل مشکلات سال‌های اخیر موسسه همشهری تاکید کرد و افزود: دو معاونت منابع انسانی و معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا با شفاف‌سازی در کنار موسسه همشهری خواهند بود و باید مشکلات همشهری با دیدگاه مدیریت بحران حل شود.

مظاهریان در ادامه ضمن بیان این سوال که اکنون جایگاه همشهری در مدیریت شهری تهران کجا است؟ ادامه داد: باید نگاه استراتژیک در درون همشهری وجود داشته داشته و پرسید که اگر روزی این موسسه وجود نداشته باشد مدیریت شهری تهران و حرفه روزنامه‌نگاری چه ضربه‌ای خواهد خورد؟ و با این دیدگاه لازم است تا جایگاه حقیقی موسسه همشهری تعیین شود و با نگاه راهبردی تصمیم‌گیری لازم صورت پذیرد.

کد خبر 499832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha