مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: سد تنظیمی- مخزنی مجن شهرستان شاهرود، پس از آبگیری در سال آبی، سرریز کرد.

سد مجن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حیدریان افزود: پس از بارهای مطلوب در سال آبی گذشته و جاری ذخیره سد مجن شهرستان شاهرود به تراز عادی رسید.

وی بیان کرد: کل مخزن سد مجن بر اثر بارش‌ها در مدت ۲ سال آبی، لبریز از آب شد و برای اولین بار این سد با ۱۸۰ لیتر در ثانیه سرریز کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان یادآور شد: سد مجن پس از افتتاح در سال ۹۷ بر اساس دستوالعمل آبگیری و زیر نظر مشاور طرح در ترازهای مختلف پس از انجام بررسی‌های لازم در زمان‌های مقتضی، در نهایت به تراز عادی رسید.

سد مجن شاهرود از نوع سد تنظیمی- مخزنی است، طول تاج ۲۷۶ و عرض آن هشت متر، عرض کف ۱۶۰ متر، ارتفاع از بستر ۳۸ متر و حجم قابل تنظیم مخزن ۴.۷۵ میلیون مترمکعب است.

برای ساخت این سد حجم مصالح بدنه ۵۱۱ هزار مترمکعب و بتن ریزی به حجم ۱۲ هزار متر مکعب و عملیات حفاری تزریق به حجم ۱۰ هزار و ۳۰۰ متر طول انجام شده است .

اهداف اولیه سد مجن تنظیم آب رودخانه مجن به میزان ۴.۷۵ میلیون مترمکعب در سال، تغذیه آبخوان دشت مجن و افزایش بهره وری و در نتیجه افزایش محصولات کشاورزی و دامی است.

سد تنظیمی - مخزنی مجن در ۴۲ کیلومتری شاهرود و ۷.۵ کیلومتری شهر مجن قرار دارد، رودخانه مجن از دامنه های جنوبی کوه سرتنگه در شمال شاهرود سرچشمه می گیرد و از بهم پیوستن دو سرشاخه داستان و تنگه اسمال تشکیل می شود.

حوضه آبریز این رودخانه حدود ۵۲.۲ کیلومتر مربع و میانگین بارندگی آن هم ۲۹۵میلی متر است.

در استان سمنان سالانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب تولید می شود که ۷۰ درصد از منابع زیر زمینی است و این استان سالانه با کسری مخزن سالانه ۴۵۰ میلیون مترمکعبی مواجه است.

کد خبر 499630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha