فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: ۸۵۰ ساخت و ساز غیر مجاز از فروردین ماه جاری تاکنون در محدوده روستای "زاک" و حریم شهر تاریخی توس در حومه مشهد تخریب شد.

تخریب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ محمدعلی مدیر روز جمعه به قرار داشتن روستای زاک در حریم شهر تاریخی توس اشاره و بیان کرد: این عملیات بر اساس دستور قضایی با مشارکت یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی، نظارت شورای حفظ حقوق بیت‌المال و دستور دادستانی مشهد صورت گرفت. 

وی افزود: با حضور دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان و با همکاری یگان امداد، پاسگاه محلی و سایر دستگاه‌های مربوطه تخریب و قلع ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی روستای زاک انجام شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی به تخریب ساختمان‌ها و ویلاهای غیرمجاز طی دو مرحله جداگانه از نخستین روز تا بیستم فروردین ماه جاری اشاره و بیان کرد: عرصه شهر تاریخی توس معادل ۳۶۰ هکتار است که برای حومه آن نیز حریم درجه یک، دو و سه در نظر گرفته شده است که هر گونه ساخت و ساز در این حریم نیازمند اخذ مجوز از سوی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی است.

مدیر افزود: ساخت و سازهای تخریب شده در اراضی ملی، عرصه‌های منابع طبیعی و حریم آثار و محوطه‌های تاریخی واقع شده بود 

روستای زاک دهستان درزاب در ۶ کیلومتری شمال شهر تاریخی توس و فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع است.

شهر تاریخی توس با محوطه ۳۶۰ هکتاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. منطقه توس در سده دوم هجری مجموعه‌ای ‌از آبادی‌هایی همچون نوغان، سناباد و توس بود که این آخری آبادترین آنها محسوب می‌شد و امروز همه آن آبادی‌ها درون شهر مشهد قرار دارند.

کد خبر 499617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha