رئیس اداره امور آب مهاباد گفت: دومین مرحله رهاسازی آب از سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه با حجم ۱۲ میلیون مترمکعب آغاز شد.

رها سازی آب سد مهاباد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، خالد رحمانی پنجشنبه ۲۱ فروردین گفت: رهاسازی آب از طرف چهار سد اقماری آذربایجان غربی بر اساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنان ادامه دارد، در دومین مرحله از این رهاسازی سهم سد مهاباد ۱۲ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: این رهاسازی با حجم خروجی ۲۰ مترمکعب بر ثانیه آغازشده و درمجموع یک هفته برای رهاسازی آن زمان نیاز است.

رحمانی اضافه کرد: با رهاسازی آب، مناطق پایین‌دست سد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مردم و ساکنان محلی ضمن رعایت نکات ایمنی در زمان رهاسازی و پس‌ازآن باید از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

رئیس اداره امور آب مهاباد اضافه کرد: همچنین به‌منظور حمایت از برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه کشاورزان از برداشت آب در مسیر رودخانه برای مصارف زراعی در مدت‌زمان رهاسازی پرهیز کنند.

رحمانی اظهار داشت: بر اساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه در مرحله اول رهاسازی، سهمیه سد مهاباد ۴۵ میلیون مترمکعب تعیین‌شده بود که هفته گذشته به اتمام رسید.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌ بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیرپوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث‌شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال، از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی براین عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

کد خبر 499502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha