مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

آدمی با بهاری شدن طبیعت و گرمای هوا، کام خود را به نوبرانه‌های بهاری وعده می‌دهد اما در این میان گاهی آب‌وهوای غیرقابل‌اعتماد بهار این خوش‌خیالی را به سرابی بدل می‌کند.

شکوفه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، با آمدن صدای پای فروردین و اندک‌اندک گرم شدن هوا که وسایل گرمایشی خاموش و لباس‌های زمستانی راهی چمدان‌ها می‌شوند، شکوفه‌های درختان مناظری چشم‌نواز خلق می‌کنند و وعده‌ تحفه‌های اردیبهشتی را می‌دهند، هیچ بعید نیست که بهار خلق‌وخوی متناقض خود را به نمایش گذارد و با بارش و کاهش دمای ناگهانی، همه مردم ازجمله کشاورزانی که منتظر دیدن دسترنج خود هستند را غافل‌گیر و آنچه طی ماه‌ها رشته بودند پنبه کند.

راهکارهای جلوگیری از سرمازدگی شکوفه‌های بهاری در باغات

رئیس اداره هواشناسی شهرستان شهربابک گفت: نوع سطح خاک در محافظت دمای هوا تأثیر دارد و اختلاف دمای حدود ۱/۷ درجه سانتی‌گراد ایجاد می‌کند.

محمد کوشا افزود: برای محافظت در برابر سرما و یخبندان‌های ناشی از تشعشع، خاک باید مرطوب و عاری از علف‌های هرز و شخم نخورده باشد، زیرا زمین شخم‌خورده دارای هوای بیشتر بوده و گرمای ویژه کمتری دارد ازاین‌رو خاک شخم‌خورده سریع‌تر سرد می‌شود، اما خاک‌های مرطوب دیگرم شده و دیرتر دمای خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: علف‌های سطح خاک نیز نوعی هدایت‌کننده گرما از خاک به هوا می‌باشند، بیان داشت: تدابیر زارعی ذکرشده یخ‌زدگی را در لایه ۱۵ سانتی‌متر سطح خاک به تأخیر می‌اندازد و به‌ویژه برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهانی همچون توت‌فرنگی و انگور مؤثر واقع می‌گردد.

کوشا کار گذاشتن بخاری یا پلارهای باغی در قسمت‌های مختلف باغ و سوزاندن موادی همچون چوب نفت یا گازوییل را موجب گرم شدن فضای باغ دانست و اظهار داشت: این روش در مناطق سردسیری ممکن است تأثیر زیادی نداشته باشد، اما در مناطق نیمه گرمسیری مثلاً در باغات مرکبات، انار، انجیر و زیتون می‌تواند مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به این‌که در شب‌هایی که احتمال بروز سرما وجود دارد، سوزاندن کاه وکلش و مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای بازمی‌گردد، تصریح کرد: ذرات معلق در هوا هرچقدر بیشتر باشد انعکاس حرارت به سقف آسمان تقلیل می‌یابد، زیرا تشعشع حرارت که با طول‌موج‌های بلند به‌طرف آسمان منعکس می‌شود توسط ذرات هوا جذب‌شده و دمای باغ را حفظ می‌کنند.

رئیس اداره هواشناسی شهربابک یادآور شد: کشت درختان بادشکن همچون چنار زبان‌گنجشک و افرا در جهت شمالی که بادهای سرد می‌وزد موجب محافظت درختان میوه از سرما می‌شود.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری کرمان یکی از قطب‌های کشاورزی و باغی این استان به‌شمار می‌رود.

استان کرمان ۲۰ درصد باغات کشور را در خود جای‌داده است.

کد خبر 499478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha