مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: حذف غذاهای سرد از قبیل شیر و ماست از رژیم غذایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا که اخیرا شایعه شده است، علمی نیست و هر فرد باید در روز ۲ تا ۳ سهم از لبنیات مصرف کند.

لبنیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مهتاب شاهماری روز چهارشنبه اظهار کرد: سرانه مصرف لبنیات در کشور ما پایین‌تر از نرم جهانی و منطقه‌ای است. بنابراین حذف لبنیات از رژیم روزانه افراد می‌تواند تبعات منفی بر سلامت جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها سبک و الگوی تغذیه درست است افزود: تغذیه باید متعادل، متناسب و متنوع باشد؛ یعنی از همه گروه‌های غذایی به میزان کافی و متنوع، طبق هرم غذایی استفاده شود تا بدن افراد دچار کمبود برخی از ریزمغذی‌ها نشود.

دکتر شاهماری یادآور شد: گروه‌های غذایی غلات، میوه و سبزی، لبنیات، گوشت‌، حبوبات و در نهایت گروه آزاد روغن‌ها و برخی تنقلات را شامل می‌شوند و هر فرد بر حسب سن، جنسیت، نوع بیماری، میزان فعالیت بدنی و شرایط فیزیولوژیک مانند بارداری و شیردهی باید از گروه‌های ذکرشده مصرف کند تا به میزان کافی انرژی، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و مینرال‌ها را دریافت کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مورد نقش مواد غذایی در ابتلا به کرونا تاکید کرد: تاکنون ماده غذایی خاصی که خاصیت پیشگیری یا درمان داشته باشد ثابت نشده است و مصرف همه گروه‌های غذایی برای پیشگیری و یا در موارد ابتلا توصیه می‌شود و بر حذف یکی از  گروه‌های غذایی تاکید نشده است.

امکان گران‌فروشی در داروخانه‌ها در بستر مکانیزه کم است

دکتر شاهماری به فعالیت داورخانه‌ها اشاره کرد و گفت: صدور پروانه و فعالیت داروخانه‌ها به عنوان یک واحد صنفی بهداشتی و درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی است.

وی اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی ما نظارت بر واحدهایی است که پروانه آنها توسط دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌شود و در برنامه‌های مستمر نظارتی به صورت درون‌سازمانی و یا در قالب گشت‌های مشترک بین‌بخشی با همراهی سایر دستگاه‌ها از جمله صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، اماکن، نیروی انتظامی و دادستانی سعی بر انجام این مهم است.

شاهماری افزود: یکی از ارکان مهم نظارتی مردم هستند و ما در راستای آگاه کردن آنها اقدام به چاپ پمفلت‌هایی برای راهنمایی و نصب آن در محل دید بیماران کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: تخلف در داروخانه‌ها مانند هر صنف دیگر وجود دارد و نظارت‌ها نیز برای کاهش این تخلفات است، اما به دلیل ساختار مکانیزه داروخانه‌ها به‌خصوص داروخانه‌های شهری امکان انجام گران‌فروشی در بستر مکانیزه کمتر و در صورت انجام به‌راحتی قابل پیگیری و برخورد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: آدرس سامانه رسمی قیمت‌گذاری داروی سازمان غذا و دارو http://irc.fda.gov.ir/nfi است و افراد  به صورت برخط می‌توانند قیمت داروهای آزاد خود را کنترل کنند و در صورت تخلف، پرونده تشکیل و در کمیسیون‌های تخصصی طرح موضوع و جریمه نیز مشخص شده است.

کد خبر 499303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha