سازمان بهداشت جهانی در چرخشی دوباره از دیدگاه چند روز گذشته خود کوتاه آمد و اعلام کرد زدن ماسک باعث نمی‌شود افراد سالم به ویروس کرونا مبتلا نشوند.

استفاده شهروندان هنگ‌كنگي از ماسك در زمانه شيوع كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هر چند فواید استفاده از ماسک در زمانه شیوع گسترده کرونا بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان در سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ماسک صرفا می‌تواند جلوی انتقال ویروس را از بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به دیگران بگیرد. به این ترتیب، افراد سالم که دست‌کم نشانه‌های کرونا ندارند، در محیط‌های غیربیمارستانی می‌توانند با خیال آسوده ماسک نزنند.

این همان دیدگاهی است که از نخستین روزهای شیوع کرونا در چین تا دنیاگیر شدن آن رواج داشت اما برخی کارشناسان به ویژه در آمریکا اعلام کردند در پژوهش‌های خود به یک مورد جالب دست یافته‌اند؛ کشورها و مناطقی که در آن همه مردم ماسک می‌زنند، زودتر به مرحله پایش و پیشگیری کرونا می‌رسند. به این ترتیب، سازمان بهداشت جهانی هم توصیه کرد بهتر است همه مردم در مناطق عمومی از ماسک محافظ استفاده کنند.

یافته‌های مربوط به لزوم استفاده همه مردم از ماسک بیشتر بر مورد هنگ‌کنگ استوار بود. مقام‌های بهداشتی و پزشکی این بخش از سرزمین چین اعلام کرده بودند استفاده همگانی از ماسک دلیل کاهش چشمگیر آمار گسترش فراگیری ویروس در بخش‌هایی از هنگ‌کنگ است. اما آنچه در ۲۴ ساعت اخیر به دست آمده، یک چرخش کامل دیگر در موضوع زدن یا نزدن ماسک است و البته به سردرگم شدن بیشتر مردم در شرایط بحرانی می‌انجامد.

بر اساس یافته‌های تازه سازمان بهداشت جهانی، هر چند زدن ماسک می‌تواند شتاب گسترش ویروس کرونا را کُندتر کند اما نمی‌تواند جلوی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را بگیرد. در واقع هنوز شاهدی مبنی بر وجود ارتباط مستقیم میان زدن ماسک و مبتلا نشدن به ویروس کرونا یا نارسایی‌های تنفسی در افراد سالم به دست نیامده است. این دیدگاه تازه را می‌توان یک چرخش کامل در یافته‌های پیشین مبنی بر لزوم استفاده همه مردم از ماسک دانست.

پروفسور دیوید هیمن، رئیس گروه مشاوران فنی و علمی بیماری‌های واگیر در سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که جز پزشکان و پرستاران و کارکنان بخش‌های بیمارستانی و بهداشتی، استفاده از ماسک صرفا برای پیشگیری از ابتلای دیگران ضروری است. در واقع، هیچ‌کس نمی‌تواند فقط با زدن ماسک مطمئن شود که به کووید-۱۹ مبتلا نمی‌شود و از خطر ویروس کرونا در امان است.

کد خبر 499286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha