مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیازی به مراجعه حضوری کارگران شغل از دست داده استان مشمول قانون کار برای درخواست بیمه بیکاری نیست.

بیمه بیکاری

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایسنا، پروانه نیک‌مرام گفت: در پی شیوع کرونا تاکنون ۴۴۵۷ نفر که شغل خود را از دست دادند برای بیمه بیکاری ثبت نام کردند.

وی افزود: از این تعداد ۱۹۲۰ نفر از یاسوج، ۷۰۰ نفر از سی سخت، ۶۵۳ نفر از دوگنبدان، ۶۴۵ نفر از دهدشت، ۲۰۹ نفر از لیکک، ۹۹ نفر از باشت، ۶۶ نفر از لنده، ۶۰ نفر از چرام، ۲۸ نفر از مارگون، ۲۶ نفر از سوق، ۲۵ نفر از دیشموک، ۱۷ نفر از قلعه رئیسی، ۷ نفر از گراب سفلی و از سرفاریاب ۲ نفر ثبت نام کننده درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: کارگرانی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری هستند و احراز رابطه کارگری و کارفرمایی دارند همچنین ۳ درصد حق بیمه بیکاری را پرداخت کرده‌اند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

نیک‌مرام با اشاره به اینکه بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیرمترقبه ثبت نام شده در سامانه فعلا می‌توانند تا سه ماه بیمه بیکاری دریافت کنند، گفت: سه ماه حقوق از اسفند ماه ۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ به حساب کارگران مشمول قانون بیمه بیکاری واریز می‌شود

وی افزود: طبق قانون بیمه بیکاری افرادی که بیکار می‌شوند و ‌بیکاری آنها غیر ارادی است ۳۰ روز فرصت دارند به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل زندگی خود مراجعه کنند اما به‌دلیل بحران کرونا یک تفاهم نامه‌ای از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ادارات کار ابلاغ شد که نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست و بلافاصله به دستور وزیر تعاون سامانه بیمه بیکاری با دو هدف یکی پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و حمایت از کارگرانی که از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹بیکار شدند، طراحی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سامانه هم طوری طراحی شده که نیاز به حضور افراد نیست، بعد از ثبت نام که به‌صورت خود اظهاری است این افراد قطعا ویرایش می‌شوند، در نهایت فهرست در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد و کسانی که شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری را داشته باشند طی پیامکی به آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

نیک‌مرام تاکید کرد: شائبه‌ای ایجاد شده که هر فرد بیکار یا کلیه کارگران می‌توانند برای بیمه بیکاری ثبت نام کنند در صورتی که این طور نیست و این طرح فقط برای افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری هستند را شامل می‌شود و باید احراز رابطه کارگری و ‌کارفرمایی وجود داشته باشد و ۳ درصد حق بیمه بیکاری را پرداخت کرده باشند.

وی افزود: تا ساعت ۱۶ روز ۱۹ فروردین تعداد ۴۴۵۷ نفر ثبت نام کننده بیمه بیکاری در استان داشته‌ایم که بیشترین مربوط به شهرستان بویراحمد با تعداد ۱۵۶۵ نفر و ‌کمترین مربوط به شهر سرفاریاب با ۲ نفر بوده است که در دست بررسی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چنانچه کارگری مشغول به کار باشد اما بیمه توسط کارفرما برایش واریز نشده باشد تکلیف چیست؟ گفت: این کارگران میتوانند به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل مراجعه و دادخواستی را تکمیل کنند و مراجع حل اختلاف پس از احراز رابطه کارگری و کارفرمایی مستند به ماده ۱۴۸ قانون کار، لیست حق بیمه کارگر را صدور رای می‌کند و کارفرما مکلف به پرداخت بیمه خواهد شد.

کد خبر 499187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha