مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

رئیس دانشکده بهداشت و نماینده تام‌الاختیار دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ایجرود گفت: با توجه به جمعیت ۳۶ هزار نفری ایجرود موارد ابتلا در این شهرستان به‌ مراتب افزایش‌ یافته و این مساله نگرانی جدی و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر محمدرضا مهراسبی در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان که به‌صورت  ویدئو کنفرانس برگزار شد، در ارتباط با وضعیت شهرستان ایجرود به لحاظ بیماری کرونا افزود: هم‌اکنون این شهرستان، وضعیت خوبی ندارد و در زمان حاضر ۲۷ بیمار مثبت شناسایی‌ شده که به نسبت جمعیت آن رقم بالایی محسوب می‌شود که از این تعداد ۶ بیمار در شهر زنجان بستری هستند.

وی اضافه کرد:  این در حالی است که علت اصلی شمار مبتلایان در این شهرستان به دلیل  فعالیت کارگرانی است که محل زندگی بسیاری از آنان در شهرهای تهران یا قم واقع‌ شده که طی تعطیلات نوروزی به این شهر عزیمت کرده و اطرافیان خود را آلوده کرده‌اند.

 این مسئول ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر موارد مثبت بیماری کرونا در این شهرستان به‌صورت خانوادگی رخ‌داده، به‌طوری‌که فرد بیمار بدون آگاهی، دیگران را به‌ راحتی مبتلا کرده است که با اجرای برنامه غربالگری حدود ۲۰۰ نفر افراد علامت‌دار این نوع بیماری در ایجرود مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: طبق پروتکل نیز در مرحله دوم ۷۸ نفر افراد علامت‌دار شناسایی شدند که از این تعداد ۴۰  نفر در انتظار دریافت نتیجه آزمایش بیماری خود هستند، در این میان به این مهم باید توجه داشت هم‌اکنون کشورمان در شرایط جنگی قرار دارد که شماری از مسئولان این شهرستان همکاری لازم را نداشته و درواقع   از این بیماری واهمه دارند.

مهراسبی افزود: بر این مبنا درخواست تخلیه خوابگاه‌های آموزش‌وپرورش در شهرستان ایجرود به‌عنوان نقاهتگاه‌ها داده‌ شده و از طرفی باید گفت نقاهتگاه‌های ایجاد شده به‌ویژه در ورزشگاه‌ها در استان به لحاظ کارشناسی مورد قبول نیست چراکه باید در حد و اندازه‌های یک هتل باشد و این موضوع به استانداری نیز اعلام‌ شده و به دنبال این مهم، به استفاده از هتل‌ها تأکید شد.

وی اضافه کرد: هرچند ایجرود هتل ندارد، اما می‌توان از خوابگاه‌های آموزش‌وپرورش استفاده کرد، اما  به دلیل عدم همکاری‌ها و ترس مسئولان شهرستان از این بیماری مبنی بر کرونایی شدن مکان یادشده، از انجام این کار خودداری می‌کنند درحالی‌که یک ویروس عمر مشخصی دارد.

نماینده تام‌الاختیار دانشگاه علوم پزشکی استان در ایجرود ادامه داد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ماندن در خانه برای افراد مبتلابه این بیماری توصیه نشده مگر با رعایت نکات یادشده از سوی متخصصان و  این در حالی است که یافته‌ها نشان می‌دهد این افراد بی‌توجه به این مسائل در بیرون تردد می‌کنند و این موضوع به یک مشکل اساسی تبدیل‌ شده است.

وی اظهار کرد: بیماران شناسایی‌شده و مشکوک به کرونا در منزل نمی‌مانند و  بر این اساس باید در نقاهتگاه و طبق شرایط مناسب تحت مراقبت قرار بگیرند که رغبت لازم را ایجاد کند، در غیر این صورت فرد بیماری خود را پنهان کرده و دیگران را آلوده می‌کند.

مهراسبی افزود: باوجود درخواست‌های دانشگاه، مبنی بر تخلیه خوابگاه‌های آموزش‌وپرورش در ایجرود همچنان مقاومت‌ها وجود دارد و این مساله باید برطرف شود، در این‌ ارتباط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمی‌تواند تمامی مسائل مربوط به این بیماری را به دوش بکشد.

وی اضافه کرد: آمارهای مبتلایان به کرونا در این شهرستان تکان‌دهنده بوده و راهکار این مساله جداسازی مبتلایان از خانواده‌های آنان است و در این راستا همکاری‌های بین بخشی باید بیش از گذشته ملموس باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌شود با شناسایی موارد مثبت بیماری کرونا در شهرستان ایجرود برنامه جداسازی و ایزولاسیون در نقاهتگاه‌های پیش‌بینی‌شده انجام بگیرد.

کد خبر 499171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha