قائم مقام سابق سازمان تامین اجتماعی درباره شرایط برقراری «حقوق» برای پدر و مادر بیمه شدگان توضیحاتی ارائه کرد.

اسکناس - دستمزد - حقوق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدحسن زدا در صفحه اینستاگرامی خود مطالبی ویدئویی تحت عنوان "دانستنی‌های تامین اجتماعی" منتشر می‌کند و به مرور برخی قوانین تامین اجتماعی می‌پردازد.

وی در پاسخ به اینکه اگر بیمه شده‌ای در اثر حادثه یا بیماری فوت کرد آیا حقوقی برای پدر ومادر وی برقرار می‌شود؟ گفت: شرط برقراری حقوق برای پدر و مادر بیمه شده این است که بیمه شده در زمان حیات درخواست داده باشد که پدر و مادرش به دلیل آنکه منبع مالی و درآمدی ندارند و هزینه‌های زندگی آنها را بیمه شده تامین می‌کند، تحت کفالت وی قرار بگیرند.

زدا ادامه داد: اگر این‌طور باشد و در زمان حیات تحت کفالت آمده باشند، چنانچه بیمه شده فوت کرد، پدر و مادر می‌توانند حقوق وی را دریافت کنند، در غیر این‌صورت چنین امکانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، یکی از گروه‌هایی که می‌توانند تحت تکفل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند، والدین بیمه شدگان هستند که بنا به شرایطی به تبع آنها از خدمات این سازمان برخوردار می‌شوند. ‌

بر اساس قوانین و مقررات تامین اجتماعی، برای تحت پوشش قرار گرفتن والدین و برخورداری آنها از خدمات این سازمان، باید سن پدر ٦٠سال تمام و مادر ٥٥ سال تمام باشد.

به غیر از شرایط سنی، تامین معاش پدر و مادر به عهده بیمه شده باشد و از هیچ سازمانی مستمری دریافت نکنند یا به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ٩١ این قانون از کارافتاده باشند.

همچنین، در زمان ارائه تقاضای کفالت برای والدین، آنها بیمه شده سازمان تامین اجتماعی نباشند.

بر اساس قانون، والدین بیمه شده برای تحت پوشش قرار گرفتن، مشمول سایر صندوق‌های بیمه و بازنشستگی از نظر پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی یا دریافت حقوق و مستمری نباشند.

کد خبر 499124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمیم IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    8 1
    بخدا قسم هر کس تحت پوشش این تامین اجتماعی بره اشتباه محض است.ببینید چه بر سر بازنشسته های اون آورد.برای بازنشسته های کشوری و لشگری ۷۲ درصد برای بازنشسته های تامین اجتماعی ۱۵ درصد.اشتباه نکنید و خودتونو اسیر این صندوق نکنید چون فقط ضرره