جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلاش بین‌‌المللی به رهبری سازمان ملل از جمعه 25 آوریل (6 اردیبهشت)، روز جهانی مالاریا، علیه مرگ و میر ناشی از مالاریا آغاز شد.

تا به مرگ و میرهای ناشی ار مالاریا در آفریقا در آینده نزدیک پایان دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه نشریه پزشکی لانست می‌نویسد این ابتکار عمل چند میلیارد دلاری با تحویل 250 میلیارد دلار پشه‌بندهای آغشته به حشره‌کش تا پایان 2010 به بخش‌های از این قاره که این بیماری مرگبار در آنها بومی است، آغاز خواهد شد.

مالاریا بیش از نیم میلیارد نفر را در سراسر جهان به شدت بیمار می‌کند، و بیش از یک میلیون نفر را می‌‌کشد. نود درصد قربانیان مالاریا در آفریقای زیرصحرا زندگی می‌کنند و اکثریت عمده آنها را نوزادان و کودکان تشکیل می‌‌دهند.

هر روز حدود 3000 کودم و نوجوان هر 30 ثانیه از طریق گزش‌ پشه انگل بیماری را دریافت می‌کنند و دچار تب ناتوان‌کننده، سردرد و استفراغ می‌شوند.

مالاریا هزینه اقتصادی وحشتناکی را بر جوامع تحمیل می‌کند و رشد اقتصادی سالانه اغلب کشورهای مبتلا را کاهش می‌دهد.

راجات گوپتا از بنیاد جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا و ریموند چمبرز از سازمان ملل در این گزارش در نشریه لانست می‌نویسند: "با رویکردی فراگیر شامل پاشیدن حشره‌کش‌، استفاده از داروهای موثر و در دسترس قرار گرفتن بیشتر کارکنان بهداشت اجتماعی می‌توان مرگ و میر ناشی از مالاریا را تقریبا به صفر رساند."

آنها به دو نمونه عینی در این مورد اشاره می‌کنند؛ روآندا که در کمتر از سه سال از سال 2005 تا 2007، در کودکان زیر پنج سال، موارد مالاریا را 64 درصد و میزان مرگ و میر ناشی از آن را 66 درصد کاهش داد. اتیوپی نتایج قابل مقایسه‌ای را در همین دوره زمانی به دست آورد و شمار موارد بیماری را به نصف رساند و میزان مرگ و میر ناشی از آن را تا 60 درصد کاهش داد.

هر دوی این کشورها یک راهبرد دوبخشی، متمرکز بر پیشگیری و درمان، را با استفاده از پشه‌بنده‌های آغشته به حشره‌کش و داروهای بر اسای آرتمیسین اتخاذ کردند.

آرتمیسین یک داروی مشتق از یک گیاه دارویی سنتی چینی به نام آرتمیسیا آنوا (sweet wormwood) است- که ثابت شده است در درمان مالاریا بسیار موثر است.

از سال 2000 درمان‌های با ترکیبات بر اساس آرتمیسین (ACTs) به خط اول درمان در بسیاری از کشورهای آفریقایی تبدیل شده‌اند که گونه‌های مقاوم به داروی بیماری به طور قابل‌توجهی از کارآیی کلروکین و سولفادوکسین در آنها کاسته است.

این گزارش هشدار می‌دهد که تغییرات آب و هوایی کره زمین می تواند چالشی جدی در برابر تلاش‌ها برای ریشه‌کنی مالاریا باشد. افزایش درجه حرارت جهانی خطر گسترش مالاریا را به بخش‌های دیگر آفریقا و جهان که در حال حاضر عاری از این بیماری هستند، ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز دبیرکل سازمان ملل، بان کی مون هم در پیامی به مناسبت 25 آوریل روز جهانی مالاریا گفت برخی از کشورهای آفریقایی در مبارزه با این بیماری که بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی 1.3 میلیون نفر، عمدتا کودکان زیر پنج سال، را در هر سال می‌کشد، عقب افتاده‌اند.

او گفت: "ما بادید سرسختانه تلاش‌های‌مان برای مقابله با مالاریا را تشدید کنیم."

بیش از 40 درصد جمعیت دنیت در بیش ار 100 کشوری زندگی می‌کنند که در معرض خطز ابتلا به این بیماری منتقل‌شونده بوسیله پشه قرار دارند. گرچه این بیماری بیش از همه آفریقای زیرصحرا درگیر کرده است، مردم در بیشتر بخش‌‌های آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

بان از همه کشورهای آفریقایی خواست، پشه‌بند و حشره‌کش‌های خانگی کافی بری همه جمعیت‌شان تا 31 دسامبر 2010 فراهم کنند و همچنین درمانگاه‌های کافی مالاریا و مراکز درمان پیشگیری برای زنان باردار در معرض خطر زیاد را ایجاد کنند.

کد خبر 49895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز