مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

حضور مؤثر کسب و کارهای الکترونیکی در روزهای شیوع ویروس کرونا، رونق گرفتن فروشگاه‌های اینترنتی را در پی داشته است.

اشتغال الکترونیک

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم از اراک، کسب و کارهای آنلاین حتی قبل از شیوع جهانی کرونا مورد استقبال استارتاپ‌ها، و صاحبان جوان قرار گرفته بوده است و تجارت الکترونیک و کسب و کارهای آنلاین در حوزه‌های مختلف بارها ازسوی متخصصان و مشاوران مطرح دنیا توصیه شده بوده و پدیده جدیدی نیست.

با این حال، کسب‌وکارهای الکترونیکی در این روزهای شیوع بیماری کرونا و در شرایطی که شهروندان برای رعایت بیشتر اصول بهداشتی کمتر به بازارهای فیزیکی مراجعه می‌کنند، با وجود سختی‌های تأمین کالا در حال خدمت‌رسانی به اقشار مختلف جامعه هستند. امکان خرید کالا در فضای مجازی، آسودگی خاطر را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورده، اما در این شرایط، کسب‌ و کارهای الکترونیکی باید با دقت مضاعفی حقوق مصرف‌کنندگان را در تأمین کالاهای مرتبط با بهداشت فردی رعایت کنند.

بنابراین نباید فراموش کنیم در شرایط فعلی، کسب‌ و کارهای الکترونیکی همانند سایر گروه‌های جامعه می‌توانند با همدلی و حمایت از یکدیگر دوران گذار از این بحران را با آسیب‌های کمتری طی کنند.

کسب و کارهای دانش‌بنیان، اینترنتی بر روی فضای مجازی در عین حال که بودجه بسیار کمی برای شروع می‌خواهد به نظر می‌رسد آینده بسیار خوبی دارد و در این راستا رابطه کرونا و کسب و کار قابل بررسی است و با کمی تفکر کسب و کارهایی که بیشترین صدمه از این بحران دیده‌اند را می‌توان با کسب و کارهایی که کمترین صدمه از ویروس کرونا و شیوع آن دیده‌اند را تحلیل و بررسی کرد.

مردم برای خرید از مراکز فروش مجوز دار استفاده کنند

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی با اشاره به اهمیت توجه ویژه به کسب و کارهای الکترونیک اظهار کرد: مردم باید از کسب و کارهای فضای مجازی که مجوز دارند خرید کنند امروز نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا نباید مردم به سامانه اینترنتی که بدون مجوز هستند، مراجعه کنند.

جمشید زند افزود: مردم باید در هنگام خرید از مجوز کسب و کارهای اینترنتی اطمینان حاصل کنند، این کسب و کارهای مجازی به صورت کشوری هستند.

دوران کرونایی، آزمونی مهم برای کسب و کارهای الکترونیک

عضو هیات مدیره کسب و کارهای فضای مجازی گفت: در خصوص وضعیت کسب و کارهای اینترنتی با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه، رشد بعضی از کسب و کارهای اینترنتی کاهش جدی داشته و تعداد کمی از کسب و کارهای فضای مجازی از جمله فروشگاه‌هایی که به فروش کالاهای سوپرمارکتی اقدام میکنند، فروش آنها افزایش پیدا کرده است.

رضا الفت‌نسب افزود: با توجه به اخلال در سیستم آموزشی موجود در کشور به سبب شیوع ویروس کرونا در جامعه سرویس‌های آموزش آنلاین با حجم بالایی از کاربران رو به رو شده‌اند به همین سبب در وضعیت فعلی اگر این روند ادامه داشته باشد می‌تواند در صورتی که کسب‌وکارهای آنلاین خدمات خوبی ارائه دهند این شرایط به صورت پایدار باقی بماند به عبارتی اگر مردم در شرایط ویژه و حاد سرویس خوب بگیرند پس از بحران هم از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: استفاده از خدمات کسب‌وکارهای اینترنتی گزینه بسیار خوب و استراتژیکی برای این مواقع است و مردم نیز به جای ترددهای غیرضروری از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند که علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها می‌توانند در زمان مخاطراتی مثل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و سایر بیماری‌ها از این خدمات استفاده کنند.

الفت‌نسب تصریح کرد: در زمان بحران تعدادی از کسب و کارهای اینترنتی رونق پیدا می‌کنند به طوری که در چین این کار کمک شایانی به تجارت کرد و آن را نگه داشت، اکنون کسب و کارهای آنلاین در ایران در خرده‌فروشی خیلی اوضاع خوبی ندارند و در نهایت تا ۱.۵ درصد فروش‌های خرده‌فروشی در ایران به صورت آنلاین و تقریبا ۹۹ درصد به صورت آفلاین است.

وی بیان کرد: این اتفاقات در جامعه سبب می‌شود تا حجم بازار کسب و کارهای مجازی افزایش یابد بنابراین مردم باید این روزها از این خدمات استفاده کنند و دولت هم باید زیرساخت‌های لازم از جمله سرعت بالای اینترنت برای خرید راحت مردم را فراهم کند و با توجه به اینکه احتمال روند این بیماری در ایام عید و تعطیل وجود دارد شرایطی را برای فعالیت این کسب و کارها در این ایام فراهم کند، برای گذر از این بحران مردم نیز باید همکاری داشته باشند.

جمشید زند، رئیس اتاق اصناف استان مرکزی تاکید کرد: مردم باید از کسب و کارهای فضای مجازی که مجوز دارند خرید کنند و نباید به سامانه اینترنتی که بدون مجوز هستند، مراجعه کنند.

کمک چشمگیر کسب و کارهای الکترونیک به زندگی مردم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک هم در این زمینه گفت: روش‌های کسب و کار اینترنتی و در واقع اینترنت در همه ارکان زندگی از جمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی نفوذ کرده است اما به سبب اینکه روش‌های سنتی معامله و خرید و فروش در جامعه وجود دارد به این موضوع توجه کمتری می‌شود.

منوچهر توسطی افزود: قبل از شیوع این ویروس در جامعه بعضی از اقشار جامعه به مسائل کسب و کارهای اینترنتی می‌پرداختند و بعضی نیز به عنوان استارتاپ مطرح بودند و خریدها را به صورت اینترنتی انجام می‌دادند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در ارتباطات اجتماعی مردم به ویژه آلودگی‌ها و انتقال ویروس به وجود آورده کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند کمک به سزایی در تامین نیاهای مردم داشته باشد که اکنون رونق بهتری هم گرفته است.

وی ادامه داد: موضوع کسب و کارهای مجازی از نظر فرهنگی و قانونی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد به طوری که از نظر فرهنگی هنوز آموزش لازم دیده نشده که وقتی جامعه و مردم با مشکل رو به رو است بر اساس همان رویه‌های عادی عمل می‌کنیم به عبارتی عده‌ای با احتکار و گران‌فروشی مشکلات را برای مردم بیشتر می‌کنند.

توسطی بیان کرد: از نظر رعایت قانون هم باید کسب و کارهای اینترنتی به سبب اینکه یک ضابطه و روشی برای نظارت برعملکرد آنها وجود ندارد قانون را رعایت کنند تا علاوه بر مسائل اقتصادی به مسائل بهداشتی و امنیت سلامت مردم توجه کنند در این صورت اعتماد مردم را جلب می‌کنند که به دنبال آن هم تردد در جامعه و اعمال نظارت دولت بر خرده‌فروشی‌ها کمتر می‌شود و مردم نیز از این فضای کسب و کار اینترنتی بیشتر استفاده می‌کنند.

وی در خصوص مشکلات کسب و کارهای اینترنتی در جامعه گفت: یکی از مشکلات موجود عدم شناخت مردم در زمینه خرید است، دولت نیز محدودیت‌هایی برای کسب و کارهای اینترنتی اعمال کرده و حمل و نقل آنها را کنترل می‌کند که این کار اقدام مناسبی است زیرا هدف دولت حمایت از مصرف‌کننده و منافع و مصالح آحاد مردم است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات بیشتر در زمینه تامین کالا و ارسال به موقع آن است و به سبب اینکه حجم خریدهای مردم تاکنون بسیار نبوده کسب و کارهای مجازی خود را تطبیق نداده‌اند اما اکنون در شرایط فعلی باید حجم زیادی از نیازهای مردم را تامین کنند.

توسطی بیان کرد: همه جای دنیا به خرید و فروش‌های اینترنتی و حمل و نقل کالا به این صورت بیشتر توجه می‌کنند که هزینه‌های رفت و آمد، سوخت و اتلاف زمان و غیره را ندارند و بیشتر در فضای اینترنتی و خرید و فروش‌های اینترنتی فعال هستند که امیدواریم این کسب و کارهای مجازی در کشور ما نیز رونق بگیرد و اشتغال و درآمد ایجاد کند.

با این حال باید دید در این ایام و پس از شکست بیماری کرونا کسب و کارهای اینترنتی و الکترونیک به چه میزان در جلب رضایت مردم و افزایش مشتری موفق بوده‌اند و سوال مهم‌تر اینکه آیا در دوران پساکرونا شاهد رونق بیش از پیش این نوع کسب و کارها در جامعه خواهیم بود؟

کد خبر 498814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha