شستن دست‌ها با آب داغ توصیه نمی‌شود، چراکه به جای از بین بردن ویروس کرونا باعث خشکی دست‌ها می‌شود.

شستن دست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضوانی متخصص بیماری‌های پوستی، گفت: استفاده مداوم از آب داغ برای شستن دست‌ها توصیه نمی‌شود، چراکه این کار چربی پوست دست را از بین می‌برد و به خشک شدن پوست دست‌ها منجر می‌شود.

وی بیان کرد: بهتر است دست‌ها با آب ولرم و در دمای پوست شسته شوند.

رضوانی ادامه داد: پوست ما تحمل محدودی برای دفعات شست‌وشو دارد و اگر شست‌وشو از یک حدی فراتر رود به دلیل این‌که پوست فرصت کافی برای ترشح چربی و حفظ رطوب دست‌ها پیدا نمی‌کند، دچار خشکی می‌شود.

این پزشک در پاسخ به این سوال که آیا شستن دست‌ها با آب داغ می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد، گفت: بالاترین دمایی که پوست بدن می‌تواند تحمل کند دمای ۴۵ درجه است که ویروس کرونا در این دما از بین نمی‌رود. بنابراین مردم بدانند که شستن دست‌ها با آب داغ نه تنها نمی‌تواند از آن‌ها در برابر ویروس کرونا محافظت کند، بلکه موجب خشکی پوست آن‌ها و درگیری‌های بیشتر می‌شود.

  • نحوه چرب کردن پوست دست با کرم‌های مرطوب‌کننده

او در توصیه به افرادی که بر اثر شست‌وشوی مداوم پوست دستشان خشک شده است، گفت: این افراد باید دستان خود را مرتبا با کرم‌های مرطوب‌کننده چرب کنند. اما باید توجه داشت که چرب بودن دست در محیط‌های آلوده و بیرون از خانه به جذب شدن بیشتر آلودگی‌ها به دست منجر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود وقتی از خانه بیرون می‌روند دستان خود را چرب نکنند.

متخصص بیماری‌های پوستی تصریح کرد: چرب کردن دست‌ها باید در منزل و در شرایط محیطی تمیز و قابل اطمینان صورت بگیرد. بهترین راه چرب کردن دست‌ها قبل از خواب در خانه است تا چربی چند ساعت روی پوست بماند و به ترمیم پوست دست بپردازد.

  • بهترین ماده شوینده برای شستن دست‌ها

او برای از بین بردن ویروس‌ها توصیه کرد: برای شست‌وشوی دست‌ها و از بین رفتن ویروس‌ها بهتر است از صابون استفاده شود. با این‌که صابون‌ها باعث خشکی پوست می‌شوند، اما قدرت بیشتری در از بین بردن ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا نسبت به ماده‌های شوینده‌ای دارند که دارای مرطوب‌کننده هستند.

این متخصص پوست توضیح داد: مرطوب بودن هوا نیز می‌تواند از خشک شدن دست‌ها جلوگیری کند، اما این کار در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود. بنابراین برای درمان خشکی دست‌ها در حال حاضر بهترین کار استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است.

کد خبر 498458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha